van der Horst

24H Zolder: Nabeschouwing Nico Verdonck

Door in een en hetzelfde weekend de zesde manche van het VLN-seizoen af te werken op de “grote” Nürburgring aan het stuur van een krachtige Ford GT, en eveneens de 24 Hours of Zolder in een BMW M235i Racing Cup, en dan nog op het podium van zijn categorie te eindigen zowel in de Eifel als in Limburg, bracht Nico Verdonck een serieuze uitdaging tot een goed einde afgelopen zaterdag en zondag!
  • STX Motorhomes
“Aanvankelijk was het de bedoeling om de 24 Hours of Zolder te betwisten als versterking voor het gewoonlijke rijdersteam samengesteld uit Dirk Van Rompuy en Erik Qvick op een BMW M235i Racing Cup”, verduidelijkt Nico. “En vorige week contacteerdeJürgen Alzen me dan om met het voorstel om de 6de VLN-race af te werken op zijn Ford GT. Dat is een GT3 wagen waarop ik al de kans had me te laten opmerken in de ADAC GT Masters in het verleden. De uitdaging was aanlokkelijk. Dan bleef er natuurlijk nog om alles zo te organiseren en voor te bereiden dat ik in de beste omstandigheden kon deelnemen. Ik moet zeker onderlijnen hoezeer de beide teams, geleid door Jürgen Alzen en Dirk Van Rompuy toegeeflijk en flexibel waren. De rest was alleen maar puur genieten…”
 
Dit lange en intense weekend begon voor Nico Verdonck in Zolder. En aan het stuur van de M235i nr.34 wist de Brusselaar de pole position te pakken in de categorie Belcar 3 aan het eind van de nachtelijke kwalificatie. Dat noemt men ‘door de grote poort naar binnen komen’.
 
Vrijdag bevond ik me dan op de Nordschleife voor de traditionele vrije oefensessie, tijdens welke ik drie rondes kon afleggen aan het stuur van Ford GT. Het bleek de krachtigste wagen te zijn die me ooit in handen was gegeven om op dit geweldige circuit te rijden”, vervolgt Nico. “Het was dus met een bepaald beperkte ervaring dat ik op zaterdagmorgen begon aan de kwalificaties, op een vochtige piste. Het eindigde met een tijd van 8.03.862, de 2de plaats in de categorie SPX en de 8ste positie in het algemeen!
 
Het was een zeer goede startpositie, waarvan Verdonck helaas niet kon profiteren… “Van bij de opwarmingsronde stelde ik een probleem vast bij het terugschakelen van de versnellingen. Ik passeerde langs de pitlane en we verloren het equivalent van een ronde. Daarna reed ik een stint van twee uren voordat ik het stuur doorgaf aan Jürgen Alzen, die een uur voor zijn rekening nam, en daarna nam ik weer over voor de laatste 60 minuten van de wedstrijd. Alles werkte perfect en we haalden de 2de plaats in de klasse SPX. Zonder onze problemen in het begin van de wedstrijd, had onze klassering er misschien beter uitgezien, maar ja… that’s racing!

Zodra de wedstrijd van de VLN beëindigd was, haastte Nico zich weer naar Limburg, waar hij het stuur overnam van Erik Qvick en Dirk Van Rompuy op de BMW M235i Racing Cup nr.34. De 24 Hours of Zolder waren immers gestart om klokslag 16u30. “Ons tempo was goed, en we zaten constant in de wedstrijd”, legt de selecte rijder uit. “Helaas zorgden een ‘Drive Through’ her en der, een lekke band en een wissel van de remschijven ervoor dat we niet konden blijven meedingen naar de overwinning in Belcar 3. Maar het team VR/Qvick Racing had de zaken goed voor elkaar en buiten de spelingen van het lot, draaide alles perfect voor ons. We passeerden de finishvlag op de 3de positie. Dat liet me toe op mijn tweede podium te klimmen in één en hetzelfde weekend, en dan nog op twee verschillende circuits ook.  Het was een interessante en zeer leerrijke ervaring. Ik wil dan ook iedereen bedanken die zijn vertrouwen in mij stelde, evenals al mijn fans en mijn vrienden die me opnieuw eens in actie konden zien in België.”
 
Binnen twee weken keert Nico Verdonck terug naar “de Groene Hel” van de Nürburgring voor de VLN7 wedstrijd. Meer dan waarschijnlijk aan het stuur van de Porsche Cayman van het team PROsport Performance. We houden u op de hoogte…

Nico Verdonck Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Endurance op woensdag 24 augustus 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Zolder.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons