van der Horst

24H Zolder: Nabeschouwing QSR Racing

Dat de omloop van Terlaemen veel vraagt van mens en machine is algemeen bekend. Zeker bij een race over 24 uren kan de pechduivel al eens aan de deur kloppen, en dat is wat er afgelopen weekend gebeurde bij het QSR Team van Stefaan Schoonjans. Maar ondanks de tegenslagen keert het team wel met een zilveren medaille naar huis, want de BMW Clubsport #57 eindigde als tweede in de klasse Belcar 5. De zusterwagen met startnummer 257 viel in deze klasse net buiten de top vijf en in de klasse Belcar 3 kon de #148 BMW M235i geen vuist maken nadat de wagen tijdens het eerste uur werd aangereden door een prototype.
  • Circuit Zolder
Ondanks alles ben ik op 1 punt een zeer tevreden man: iedereen binnen ons team heeft fantastisch gewerkt en het onderste uit de kan gehaald”, opent Stefaan Schoonjans. “Ook al kenden we pech op de baan, toch bleef iedereen doorgaan en zijn of haar beste beentje voor zetten. Dat is iets om fier op te zijn en dat ben ik dan ook want het geeft voldoening om te zien hoe mensen voor elkaar klaar staan.” Pech kenden zijn troepen inderdaad en dat begon al vroeg in de wedstrijd. “De BMW M235i werd al snel aangereden door een proto, waarbij de ophanging achteraan beschadigd werd en we een pak tijd verloren aangezien we tot herstelling moesten over gaan. Eens de bolide opnieuw goed onderweg was, bleek er plots vermogensverlies te zijn door een turboprobleem.
 
Ook de BMW Clubsport #57 werd het slachtoffer van een aanrijding, maar na een helse inhaalrace wist QSR op de tweede plaats te eindigen in de klasse. “Knap werk van de rijders die alle lof verdienen. Om eerlijk te zijn: ook zonder die aanrijding hadden wij geen vuist kunnen maken tegen de winnende auto. Niettegenstaande die wagen eveneens onder het reglement van de BMW Clubsport Trophy rijdt ziet iedereen binnen de klasse dat de winnende wagen duidelijk meer vermogen heeft dan de andere auto´s die onder hetzelfde reglement rijden. Begrijpen wie het kan... Dat is ook de reden waarom ik ernstig overweeg om de Trophy in 2017 te verlaten indien er niets wijzigt aan die situatie, want nu vechten we tegen windmolens. Daar hebben wij en diverse andere teams dus de buik van vol”, aldus Schoonjans. “In dezelfde klasse Belcar 5 en eveneens in de BMW Clubsport Trophy werd onze wagen met startnummer 257 als zesde afgevlagd. De wagen reed langere tijd op de tweede plaats, maar een afgebroken bout van de ophanging gooide roet in het eten. Als ik alles op een rijtje zet dan kan ik enkel concluderen dat ondanks de vele tegenslagen de drie wagens de finish haalden dankzij de inspanningen van iedereen binnen het team. De tweede plaats in de klasse Belcar 5 is dan ook een beloning voor iedereen.
 
Iemand die deel uitmaakte van het rijderskwartet dat naar die podiumplaats reed is Bart Van Haeren. “We moesten al vroeg de pitbox opzoeken voor een herstelling na een aanrijding. Verder verliep onze race vrij vlot en iedereen werkte goede rijbeurten af zonder de wagen al te veel te belasten”, verklaart Van Haeren. “Op zondagochtend dienden we nog een stuurstang te vervangen en winnen was uitgesloten, maar dankzij een goede strategie kwam de tweede plaats wel binnen bereik. En dat was dan ook het doel tijdens de laatste stint, die ik zelf mocht afwerken. We slaagden in ons opzet en ik beschouw die tweede plaats als een geschenk aan het team voor hun volharding en doorzettingsvermogen!

QSR Press



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Endurance op woensdag 24 augustus 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Zolder.
  • VR Racing

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons