van der Horst

24H Zolder: Nabeschouwing van de organisatoren (VW Fun Cup)

VW Fun Cup
VW Fun Cup
Na een moeilijk seizoensbegin is de bemanning van de #277 Netcom by Allure Team erin geslaagd om op autoritaire wijze de 25 Hours of Spa te winnen, en op die manier het commando in het ‘Overall’-klassement van de European VW Fun Cup over te nemen. Afgelopen zaterdag, tijdens de Sprint Race over drie uur op Circuit Zolder, realiseerden Cédric Bollen, Fred Caprasse en Guillaume Mondron de dubbel, na afloop van een zenuwslopende strijd.
De #72 Jac Motors 2 (Wellens-Stammen-Vandezande-Romveil) had eerder de pole positie veroverd nadat een van de rijders onklopbaar was gebleken in het… gooien van een pingpongballetje na het einde van de kwalificatiesessie, maar de eerste momenten van deze Sprint van drie uur stonden in het teken van een felle strijd. Verrassend was dat het een ongekende rijder was in de discipline, of toch bijna, de Duitser Hendrick Still (#63 Leader Racing 2), die de lokale specialisten verraste door de leiding te nemen in wat we beter kennen als de eerste linkse. Wat volgde, was een spannende confrontatie tussen François Verbist (#78 Just Married by Milo), als een raket teruggekomen van de dertiende naar de eerste stelling, Lorenzo Donniacuo (#289 Conceptexpo by Milo Racing), Kevin Balthazar (#280 Socardenne by Milo), Cédric Bollen (#277 Netcom by Allure Team), Kevin Caprasse (#65 Leader Racing 1) en Dominique Bustin (#291 Bustin by DNS).

Het was wachten op de eerste ‘Full Course Yellow’, midden in het pitstopvenster, om de situatie te zien kantelen. De #72 Jac Motors 2 was in aanraking gekomen met de #278 Acome Racing by DNS (Nava-Fraiture), met zware schade op die laatste wagen tot gevolg, en alle hoop om te schitteren ging in rook op.

Veel geluk was er evenmin voor de #78 Just Married by Milo van het fantastische trio Crosset-Verbist-Vosse, waar de achtervleugel het begaf, terwijl de #304 Sotraplant TRS Racing, die de dans leidde bij de Tweezitters, tijd verloor door een breuk van de uitlaat, een euvel dat zich nog zou voordoen.
Vooraan leek de zegestrijd uit te draaien op een duel tussen de #289 Conceptexpo by Milo Racing, met een erg efficiënte Lorenzo Donniacuo in het begin van de race, en de #277 Netcom by Allure Team van de winnaars van de 25 Hours. In het kielzog van die twee bolides bleef Kevin Balthazar, in het gezelschap van een zekere Maxime Soulet dit weekend, geloven in de kansen van de #280.

In de tweestrijd tussen de #289 en de #277, slaagden Fred Caprasse, Cédric Bollen en Guillaume Mondron erin om het verschil te maken. Fred Bouvy was net niet in staat om met de Conceptexpo by Milo Racing de aansluiting te vinden. En dus behaalden de leiders in het kampioenschap met een voorsprong van 10”9 hun tweede opeenvolgende zege, de kortste race van het jaar na een overwinning in de langste race… “Het seizoen begon wat aarzelend, maar sinds onze perfecte score in de 25 Hours lijkt alles de juiste richting uit te gaan voor ons”, getuigde Cédric Bollen aan de voet van het podium. “Het geheim van onze zege hier? Geen centimeter laten liggen… en elke fout vermijden. Missie geslaagd…”

“Ik moet eerlijk toegeven dat mijn teamgenoot Lorenzo Donniacuo deze zaterdag efficiënter was dan ik”, legde Fred Bouvy uit. “De VW Fun Cup Evo 3 is zo solide dat we tijdens een race van drie uur voluit kunnen gaan zonder het materiaal in gevaar te brengen. Verbluffend…”

Het duo Balthazar-Soulet van de #280 Socardenne by Milo tikte aan op amper twee seconden van de #289 bij het vallen van de zwart-witgeblokte vlag, maar had nochtans alles uit de kast gehaald om in het voordeel te komen, zonder succes evenwel… “Het scheelde niet veel, maar het was niet genoeg”, was de reactie van Maxime Soulet. “Maar goed, we scoren dikke punten voor het kampioenschap en dat is ook niet slecht…”

Kevin Caprasse was opnieuw op de afspraak in de VW Fun Cup en toonde zijn talent in het gezelschap van David Doutrepont op de #65 Leader Racing 1. Samen profiteerden ze verder volop van de… benzinepech op de #294 AC Motorsport van Perrin-Leburton-Mirguet op vier minuten van het einde, een tegenslag die de bolide naar de kelder van de algemene top 20 terugbracht.

Het was dan ook de #44 Jac Motors 1 (Jaspers-Henry de Frahan-Nulens) die de top 5 van deze Limburgse sprint vervolledigde. De andere top 10-posities werden veroverd door de #172 M3M (Raes-Incardona), de #63 Leader Racing 2 (Still-Scheuschner), de #78 Just Married by Milo (Crosset-Verbist-Vosse), de #17 DNS (Smits-Smits) en de #149 Color Code by Milo (De Cecco-Martin).

Te noteren ook, zeker met het oog op het kampioenschap, de slechte zaak voor de helden van het seizoensbegin, de #291 Bustin by DNS (Bustin-Lieutenant-Kluyskens), betrokken in een aanrijding en zo teruggeslagen naar de achterhoede. De auto werd zelfs uitgesloten wegens onsportief rijgedrag, net als de #264 Retrodor by DRT (Viron-Richard).

Bij de Tweezitters hadden we een revanche verwacht voor de #342 Trendy Foods (Plunus-Jardon) na een mindere 25 Hours, maar in de eindafrekening grepen de Luikenaars net naast een podium. Het was de #328 Jac Motors by MTE die het laatste woord kreeg, met Laurent Jaspers, Laurent Stammen en Nicolas Nulens die slechts een kleine bonus overhielden op de #365 Carpass LRE by DRT (Lémeret-Reynens) en de #323 TML Racing (De Liedekerke-Heger-De Liedekerke). We vermelden verder dat de zoon van Baudouin De Liedekerke in die laatste bolide drie uur lang de rol van passagier speelde! Een perfecte manier om de familie zoveel mogelijk in het gebeuren te betrekken.

Eén enkele VW Fun Cup Evo 1 stond aan de start, ingezet in de klasse van de Tweezittersdoor DDS Tavernier voor Nicolas en Stefaan Tavernier, een auto die het klassement vervolledigde.
Na deze levendige confrontatie in de Limburgse arena, trekt de European VW Fun Cup naar het Groothertogdom Luxemburg tijdens het weekend van 24 en 25 september, op het circuit van Colmarberg. Er rest de concurrenten van de competitie met het meeste fun dus nog een maand om weer op krachten te komen…

Uitslag :
1.Netcom by Allure Team, 90 ronden ; 2. Concept by Milo Racing, 10.937 ; 3. Socardenne by Milo, 12.452 ; 4. Leader Racing 1, 51.454 ; 5. Jac Motors 1, 89 ronden; 6. M3M, 58.498 ; 7. Leader Racing 2, 1.16.011 ; 8. Just Married by Milo Racing, 88 ronden ; 9. DNS, 18.144 ; 10. Color Code by Milo, 23.329 ; 11. DZ Racing, 32.921 ; 12. DDS Racing 1, 53.149 ; 13. McDonald’s Racing, 55.549 ; 14. Colson by Milo Racing, 1.19.508 ; 15. Milo Racing, 1.25.509 ; 16. DRM Motorsport 1, 87 ronden ; 17. AJR Concept, 39.016 ; 18. DRM Motorsport 2, 49.114 ; 19. Motiv8, 86 ronden; 20. AC Motorsport 1, 85 ronden; 21. AC Motorsport, 84 ronden ; 22. Jac Motors by MTE, 1ste tweezitter, 83 ronden; 23. Carpass LRE by DRT, 7.104 ; 24. TML Racing, 47.195 ; 25. Trendy Foods Monster, 1.29.942 ; 26. Debersaques Racing Team, 1.42.068 ; 27. Sotraplant TRS Racing, 81 ronden ; 28. Acome Racing by DNS, 80 ronden ; 29. Jac Motors 2, 69 ronden ; 30. Acome Racing 2, 63 ronden ; 31. AC Motorsport 2, 59 ronden ; 32. DDS Tavernier, 32 ronden.

Kronos Events Press
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in VW Fun Cup op maandag 22 augustus 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Zolder.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons