van der Horst

24H Zolder: Vier op een rij voor Belgium Racing

Belgium Racing - Porsche 991
Belgium Racing - Porsche 991
Dat Belgium Racing vorig jaar met een derde opeenvolgende zege in de 24 Hours of Zolder een loepzuivere hattrick scoorde, was reeds voer voor de geschiedenisboeken en zeer uitzonderlijk. Afgelopen weekend deed het Limburgse team er nog eentje bij en won met het kwintet Dylan Derdaele – Marc Goossens – Kenneth Heyer – Peter Hoevenaars – Yannick Hoogaars voor de vierde maal op rij een van de zwaarste etmaalraces op deze planeet. De tweede wagen binnen het team, bemand door de broers Frank & Hans Thiers, Pedro Bonnet, Danny De Laet en Christoff Corten pakte de vierde plaats algemeen en derde in de Klasse Belcar 1.
  • De Swert Opticiens
Belgium Racing - Porsche 991
Belgium Racing - Porsche 991
Naast een vier op rij scoorde Belgium Racing ook opnieuw schitterend met de tweede wagen. Na drie derde plaatsen op rij werd het ditmaal een vierde stek omdat een alternator en een nippel van de remleiding moest worden vervangen. Voor de rest draaiden de beide Porsches en hun bemanning als een Zwitsers uurwerk.


Teammanager Jan Gabriëls: “Het is altijd moeilijk te zeggen welke zege nu de mooiste is. Iedere race is anders en uiteraard vergeet je nooit de eerste overwinning. Maar ik denk dat het afgelopen weekend wel de moeilijkste was. Er waren meer topteams en topwagens dan andere edities. De vijf proto’s die aan de start stonden waren op papier sneller dan de Porsche, terwijl er tijdens deze editie ook veel grote namen zaten op concurrerende Porsches. Dat bleek reeds meteen tijdens de kwalificaties.”

Wie viermaal op rij een dergelijke loodzware race wint, hoeft niet steeds uit een ander vaatje te tappen. Het principe blijft hetzelfde, alleen de details veranderen. Maar er is meer voor nodig dan hard rijden alleen. En dan spreken we vooral richting voorbereiding, ervaring, inzicht, strategie, enz.

Belgium Racing - Porsche 991
Belgium Racing - Porsche 991
Jan Gabriëls: “Uiteraard zit hier meer achter. Vergeet niet dat wij naast deze vier zeges ook reeds 2de werden in 2010 en 3de in 2012 en we boekten ook reeds meerdere klasse overwinningen. Als teammanager kweek je automatismen en er is ook de ervaring en het buikgevoel. Je moet dirigeren en vooral nooit panikeren. Dylan nam de start en tijdens de eerste ‘full course yellow’ kwam hij binnen en ging tanken. We kregen af te rekenen met een defecte tankinstallatie waardoor we meer dan zes minuten stil stonden om 54 liter te tanken. Dit is overmacht voor de organisatie en het heeft bijna vijf uren geduurd voor we wisten dat we twee verloren ronden terug kregen. Onder de morgen begon het dan heel zwaar te regenen en we hebben Marc Goossens in de wagen gezet”.
“We lagen op dat moment acht ronden achter op de leidende Norma, maar Marc is er toch in geslaagd om leider Bouvy onder druk te zetten. Iedereen deed een schitterende job en hield zich perfect aan de gemaakte afspraken. Ook op de tweede wagen verliep alles naar wens. We hadden nog dichter kunnen eindigen, want we verloren tijd met een defecte alternator. Maar zo hebben de andere teams uiteraard ook hun verhaal”.

Patrick Derdaele
Patrick Derdaele
Team owner Patrick Derdaele; “We hebben hard gestreden en vooral met de eerste wagen constant onder druk gereden. Alles eruit geperst maar toch met een veiligheidsmarge bij het inhalen. Met de tweede wagen hebben we op regelmaat gemikt en ook hier hebben de jongens opnieuw goed gescoord. Er waren ondanks de normtijd opnieuw duidelijk twee categorieën die beiden heel sterk waren bezet. Enerzijds de proto’s met enkele zeer sterke bezettingen en hetzelfde kan worden gezegd van de Belcar 1 waarin wij uitkomen met de Porsches. Ook daar zaten enkele ronkende namen aan boord. Het feit dat we acht ronden aan ons broek krijgen van de Norma zonder dat er maar één vijs moet worden vervangen aan de Porsche, is het mooiste bewijs dat de vijf proto’s nog steeds een klasse sneller zijn dan de Porsches en een hoger tempo aankunnen. De Porsches zijn dan weer een pak betrouwbaarder en dan is het gewoon afwachten wanneer de concurrentie kapot of in de fout gaat. Opnieuw, en voor de vierde maal op rij, waren we geen favoriet en zijn we gestart als underdog en opnieuw hadden we de langste adem. Ik ben uiteraard tevreden met deze vierde zege op rij, maar ik blijf nog steeds bij mijn standpunt. Op papier rijden we hoogstens mee voor een plaats binnen de top 5 als de rest overeind blijft. Ik ben ook zeer tevreden dat we een reeks hebben neergezet die niet rap zal worden verbroken en dat we Marc Goossens met zijn zesde zege op gelijke hoogte hebben kunnen brengen als Anthony Kumpen die lange tijd alleen recordhouder was”.

Belgium Racing - Porsche 991
Belgium Racing - Porsche 991
“Verder rest er me in naam van Belgium Racing opnieuw alle medewerkers te bedanken die meewerkten aan het welslagen van afgelopen weekend. En dat gaan van de piloten over de technische crew, den mensen langs de muur en achter de computers. Ook uiteraard de  catering die maar liefst 700 genodigden op hun wenken bedienden in de VIP tent. In totaal toch een 60-tal mensen die zeer hard hebben gewerkt voor, tijdens en na dit bijzonder zwaar weekend,” besluit een duidelijk gelukkige Patric Derdaele.
 
Belgium Racing Press
 
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Endurance op maandag 22 augustus 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Zolder.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons