van der Horst

24H Zolder: Nabeschouwing van Esteban Muth

Het verhaal is des te mooier aangezien deze wedstrijd niet voorzien was op het oorspronkelijke programma van het seizoen 2018. Afgelopen woensdag kreeg John Muth, de papa van Esteban en O’Neill, een oproep van de verantwoordelijke van de QSR Racing School, die een te duchten Porsche 991 Cup inzetten in de 24 Uren van Zolder, het hoogtepunt van het Belcar Endurance championship. De vraag was simpel: wil de 16-jarige Esteban plaats nemen achter het stuur van de Porsche #94 op het Limburgse asfalt om zo de ploeg te versterken?
  • Curbstone
“Ik ben er niet dadelijk op ingegaan. Je moet weten dat Esteban nog nooit gereden heeft in een wagen met een dak! Zelfs niet bij ons thuis”, verduidelijk John Muth. “Het is wel zo dat hij met zijn broer een seizoen Formule 4 afwerkt in Frankrijk, maar een Porsche besturen in een race van een dusdanig hoog niveau als de 24 Uren van Zolder, en dat zonder de minste voorbereiding, dat hield toch een aantal onbekende factoren en risico’s in. Ik wilde de zaken dus klaar bekijken vooraleer ik een definitief antwoord zou geven. Donderdag, tijdens de vrije trainingen, koos Esteban voor de eerste keer de baan en de tijden volgden vanzelf. De beslissing was dus gevallen. Hij zou deel uitmaken van de bemanning van het nummer 94 voor het belangrijkste weekend van het jaar op Zolder!”
 
Het avontuur kon dus van start gaan, samen met Gillion, Pevenage, De Wilde, Vanneste en Van Belle. “Ik kon donderdag voor de tweede keer achter het stuur zitten, en dan nog eens in de avond, tijdens de nachtelijke trainingen”, legt Esteban uit. “Ik kon trouwens de beste tijd laten noteren voor deze wagen in de sessie. Ik was toch wel verrast door het relatieve gemak waarmee deze Porsche 991 Cup kan bestuurd worden, zeker vergeleken met een eenzitter. De rijdershulp zit er voor een stuk tussen uiteraard, maar ik voelde me van in het begin in mijn element.”
 
Eens de race onderweg was, de start werd gegeven op zaterdag, klokslag 16u30, moest Esteban Muth zich inhouden tot 22u30 vooraleer hij weer achter het stuur mocht op de #94… ’s nachts dan nog! Het resultaat? Goede rondetijden, geen enkele fout en niet het minste krasje op de carrosserie van de mooie Duitse GT. Om zes uur in de ochtend was hij dan opnieuw aan de beurt, deze keer voor een dubbele stint die mooi werd afgewerkt. Op zondag, vroeg in de namiddag, kende de wagen problemen met de remmen. Er was geen ABS en geen ESP meer. Het team van de QSR Racing School vroeg dan aan Esteban om te vertrekken en desondanks er toch een stevig ritme op na te houden. En dat was precies wat de jonge wolf deed. Het resultaat was een prachtige 7de eindplaats, de vierde plaats in de categorie Belcar 1, en dat na een etmaal racen terwijl de rijder een paar dagen eerder nog niet veel wist van dit soort wagens en wedstrijden. Esteban Muth moet trouwens een van de jongste rijders ter wereld zijn, als hij al niet de jongste is, die een race afwerkten van 24 uren op een Porsche.
 
“Een zeer leuke ervaring, zeer verrijkend, en met een besttijd van 1’36’’935, gezet op zondagochtend”, vervolgt Esteban. “Bravo en een dankjewel aan QSR Racing School voor de gelegenheid die ze me boden en voor de ontvangst. Dit team is zijn naam meer dan waardig!”

Na dit korte intermezzo in het wereldje van het endurance racen, voor het eerst in zijn korte carrière, gaat Esteban Muth (net als zijn jongere broer O’Neill) zich opnieuw concentreren op zijn terugkeer in de FFSA Academy op het circuit van Magny-Cours, in het eerste weekend van september. De agenda van de beide broers, die trouwens de officiële Porsche fabrieksrijder André Lotterer als manager hebben, zit goed gevuld. Ze gaan in september ook nog een week naar Bulgarije voor een liefdadigheidsactie in het gezelschap van Strakka Racing, vooraleer eind oktober naar de 10 Uren van Laguna Seca te gaan in Californië, nog altijd met de structuur van Nick Leventis. Ze zullen er het wereldje van de  Blancpain GT Series leren kennen. En op het einde van het jaar trekken Esteban en O’Neill naar…Nieuw-Zeeland. Daar zullen ze begin 2019 deelnemen aan zes manches van de Toyota Racing Series, een eenzittercompetitie die aan de jonge wolven toelaat om niet uit het ritme te vallen gedurende de winterperiode in onze Europese contreien. Maar daar komen we later nog op terug…

Persbericht Esteban Muth

 


  • Oeste Kart

Copyright 2000-2018 Autosport.be - Contacteer ons