van der Horst

24H Zolder: Reacties genoteerd aan de voet van het podium

Parc Fermé 2018 Eleven Sports 24 Hours of Zolder
Parc Fermé 2018 Eleven Sports 24 Hours of Zolder
De 41ste uitgave van de 24 Hours of Zolder zit erop... De editie 2018 van de Zolderse etmaalrace kende een bewogen verloop, zeker tijdens de nacht. Er waren opvallend veel technische problemen onder de deelnemers, maar één wagen bleef vooraan het veld uit de problemen: de Independent Motorsports Porsche van Lieven Goegebuer, Xavier Stevens, Christian Engelhart, Dries Vanthoor en Niels Lagrange. De zege was onverwacht, maar de vreugde des te groter. Autosport.be noteerde enkele reacties aan de voet van het podium na afloop van de wedstrijd.
Aqua Protect Racing - Norma M20 FC
Aqua Protect Racing - Norma M20 FC
François Bouillon (Aqua Protect Racing Team Norma M20 FC #1, 3e algemeen, 1e Belcar 2): "We hadden het eigenlijk niet verwacht na vannacht. Een dikke chapeau dus aan Triple One, die zo snel en efficiënt de wagen heeft klaar gekregen na het incident. En natuurlijk was er ook het knappe werk van alle piloten om van zover terug te komen. We hebben binnen onze rangen vanzelfsprekend een Marc Goossens, een Kris Cools en een Fred Vervisch die ongelooflijke toppers zijn, dus met hen erbij groeide de hoop naarmate de uren vorderden. Bij de herstelling hebben we wel een kleinere radiator moeten steken, want we hadden geen grote bij, dus de temperatuur liep hoog op. Daarom hebben we de laatste uren een heel gematigd tempo aangehouden. Toen we zagen dat het ding werkte, hebben we even geopperd om te gaan voor de overwinning, maar de temperatuur liep veel te hoog op. Voor het Belcar-kampioenschap is dit resultaat natuurlijk een goede zaak."

Independent Motorsports - Porsche 991
Independent Motorsports - Porsche 991
Xavier Stevens (Independent Motorsports Porsche 911 GT3 Cup, 1e algemeen, 1e Belcar 2): "Ik kan dit niet geloven. We waren deze race gestart als underdogs, want tegen de Norma's en de Wolfs hebben we op pure snelheid absoluut geen verhaal. De Porsche 911 is echter een heel betrouwbare wagen die door het team tot in de puntjes werd voorbereid. Zodra de prototypes terugvielen met problemen en we de leiding erfden, hebben we besloten onze voorsprong te consolideren. Toch blijf je in zekere zin altijd twijfelen, maar de laatste vier uur begon ik echt in de overwinning te geloven. Als klein kind kwam ik met mijn vader Ferdinand naar deze wedstrijd kijken en ik zei hem dat ik hier ooit zelf wilde rijden. Hij vertelde me dat dat niet mogelijk was, maar vandaag rij ik niet alleen mee, ik win de race ook! Ik ben geen bijgelovig persoon, maar in mijn laatste stint in de wagen was ik de ganse tijd aan het praten tegen mijn vader... Deze zege, die is voor hem...."

Steve Vanbellingen
Steve Vanbellingen
Steve Vanbellingen (Comparex Racing by EMG Motorsport Porsche 991 #21, 5e algemeen, 3e Belcar 1): "We hadden voor aanvang van de race gezegd dat we heel tevreden zouden zijn met een top vijf bij onze eerste deelname met een Porsche aan de 24 Hours of Zolder... En dat is gelukt. Vijfde algemeen en derde in de klasse is een topresultaat voor iemand die nog maar drie koersen met een Porsche gereden heeft. Op naar de volgende!"

Kata Bozo
Kata Bozo
Kata Bozo (VGL Racing Saker RAPX #12, 9e algemeen, 3e Belcar 3): "Eerlijk gezegd had ik dit resultaat niet verwacht. Na de pech die het team de voorbije races heeft gehad, voelt dit resultaat als een zeer grote beloning. We zijn heel tevreden, vooral met de negende plaats algemeen. We hebben alles gegeven, ik denk niet dat we nog beter hadden kunnen doen."

SRT - Mercedes AMG GT4
SRT - Mercedes AMG GT4
Nico Verdonck (SRT Mercedes-AMG GT4 #30, 6e algemeen, 1e Belcar 3): "Eigenlijk was het helemaal niet gepland dat ik hier aan de start zou staan, maar ik werd last minute gevraagd om in te stappen. Zo zie je maar dat je altijd moet klaarstaan, je weet maar nooit. Ik ken het team uiteraard. Het leuke van het verhaal is dat ik met SRT in het verleden al heb gereden in de FIA GT met de Corvette, maar ook alle piloten waarmee ik de auto heb gedeeld heb ik gecoacht en begeleid op circuit. Het is fantastisch om met hen nu samen dit resultaat te bereiken. SRT is gewoon een referentieteam dat alles tot in de puntjes verzorgt en dat zie je vandaag ook aan het resultaat. De AMG is een prachtige, maar ook heel betrouwbare wagen. Het ging heel snel en ik moet zeggen dat ik nog nooit in een endurancerace nog nooit op zo een comfortabele manier heb gereden als nu. Daaraan zie je dat AMG ook echt aan de gentlemen drivers heeft gedacht. De koeling is heel goed, ik heb amper gezweet."

Nicolas Hermans
Nicolas Hermans
Nicolas Hermans (AR Performance BMW E90 325i #69, 15e algemeen, 1e Belcar 5): "Het was een zeer vermoeiende race. We hebben elk vier stints afgewerkt en ikzelf heb ook de start genomen, wat vooral mentaal veel van je vergt; al het verkeer, de druk, de omvang van het event. De auto is perfect gebleven. Onze wedstrijd is feilloos verlopen, perfecte pitstops, tankbeurten, rijderswissels. Geen enkele piloot heeft een fout gemaakt. We hebben geen mechanische pech gekend, wat ook redelijk uitzonderlijk is in zo'n zware wedstrijd als Zolder. Dit was mijn derde deelname en met voorsprong de beste 24 Uur die ik ooit gereden heb. Dit geeft enorm veel voldoending! Een heel grote dank u aan het geweldige AR Performance team."

VDW Motorsport - BMW Z3
VDW Motorsport - BMW Z3
Ronny Van De Water (VDW Motorsport BMW Z3 M #300, 13e algemeen, 1e Belcar 4): "Dit is echt wel onverhoopt! Op pure snelheid hadden we geen verhaal tegenover de Hofor Racing BMW's en ook de diesels waren zeker niet te onderschatten. We hadden dus besloten om als tempo 1:50 aan te houden en zo de mechaniek te sparen. Onze wagen kan perfect 1:45 aan, maar in een etmaalrace komt het niet aan op pure snelheid. Onze klasse winnen met deze auto voelt echt wel goed, maar ik kan het nog steeds maar moeilijk geloven. We zijn heel rustig gebleven, maar ongeveer een halfuur voor het einde van de race begon het te dagen dat we kans maakten op de zege en nu staan we hier, op het podium. Ook voor onze stand in het kampioenschap doen we een ongelofelijk goede zaak. De punten hebben we nog niet uitgerekend, maar na 12 uur stonden we op de tweede plaats in de algemene ranking!"

Gregory Eyckmans
Gregory Eyckmans
Gregory Eyckmans (JJ Motorsport BMW Clubsport Trophy #36, 16e algemeen, 2e Belcar 5): "We hebben een extra tankstop moeten afwerken en daarmee hebben we wat tijd verloren. In de ochtend vielen we stil door een elektronicaprobleem en dat kostte ons ook enkele minuten. Vannacht heb ik echter drie ronden dichtgereden en in mijn laatste stint heb ik nog eens twee ronden goedgemaakt. Ik heb alles gegeven, maar de zege zat er niet meer in. Op het podium staan is echter altijd leuk, zeker in een felbevochten klasse als Belcar 5."

Bert Longin
Bert Longin
Bert Longin (PK Carsport Porsche #24 en Wolf Racing Wolf #240, 20e algemeen, 6e Belcar 1 + 4e algemeen, 2e Belcar 2): "We hebben een vijftal kleine problemen gekend met de Porsche die ons telkens zeven à acht minuten tijdsverlies opleverden. De zege had er zeker ingezeten zonder die technische averij, maar ook dit is autosport. De Wolf was een enorm leuke auto om mee te rijden, maar de combinatie tussen die wagen en de Porsche maakte de race enorm zwaar op fysiek vlak. Ik heb van het Italiaanse team wel zeer goede feedback gekregen over mijn rijprestaties, dat is leuk."

G&R Motorsport - BMW M3
G&R Motorsport - BMW M3
Karlo Van Dosselaer (G&R Motorsport BMW M3, niet geklasseerd): "Dit was de allereerste wedstrijd voor ons met deze wagen, dus dat was wel aanpassen. Qua rijcomfort zat het evenwel goed, want deze wagen beschikt over tractiecontrole en dergelijke. Het was voor mij echt wel een memorabele race, mijn eerste 24 Hours of Zolder. Ik mocht van het team bovendien de stint rijden waarbij het weer licht werd, magisch gewoon. Dat vergeet ik niet meer! Op mechanisch vlak verliep het helaas iets minder goed, want onze versnellingsbak kreeg problemen waarbij we in eerste instantie enkel nog de 5e versnelling konden gebruiken en nadien zelfs die niet meer."

Foto's: Marnik Mouchaers



  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons