van der Horst

24H Zolder: Nabeschouwing van Xwift Racing

Na samen de eerste helft van het seizoen in de VLN te hebben afgewerkt, maakten Pieter Denys en Gregory Eyckmans zich op voor wat inmiddels hun tweede etmaalrace van het jaar werd in de Xwift Racing BMW 325i. Na de pech tijdens de 24u Nürburgring, waar het duo 20u lang zonder vierde versnelling rondreed en uiteindelijk een knappe podiumplaats nog in het laatste kwartier moesten afstaan, lag de lat hoog voor de 24u van Zolder. Met versterking langs de zijde van Jamie Vandenbalck en een boegbeeld uit de endurance-racerij als Markus Palttala was het doel vrij duidelijk: winnen.
  • LTF
“We treden aan met onze VLN bolide, waar we afgelopen zaterdag nog de 6u VLN race mee afwerkten,” trapt Pieter Denys af. “Aangezien Zolder redelijk zwaar is voor de remmen, hebben we besloten om onze standaard remmen waar we het hele seizoen in Duitsland mee strijden tijdelijk in te ruilen voor de grote remmen zoals deze vroeger gebruikt werden in de BMW Clubsport Trophy. We hopen te kunnen mikken op een podium, wat we na de tegenslag in de slotfase van de 24u Nürburgring wel verdienen lijkt mij!”

Tijdens de superpole op donderdag zat het al meteen goed, met Gregory Eyckmans die de pole pakte voor de zusterauto uit de stal van JJ Motorsport. Met een 1.52.508 was de Limburger meer dan 1,5s sneller dan de naaste achtervolging. De toon was gezet. “We hebben op donderdag de trainingssessies zonder ABS moeten afwerken, gezien de zeer beperkte tijd tussen onze laatste VLN race en de parade op woensdag. Het team wist het probleem voor de superpole op te lossen, maar vlak voor vertrek botsten we nog op een kapotte remleiding. Door een snelle interventie van de JJ Motorsport crew wist ik nog net op tijd present te tekenen einde pitlane om de superpole te kunnen starten. De auto liep echt als een trein, en de ontlading na het binnenhalen van de pole was enorm groot!”, aldus Eyckmans.

Zaterdag om klokslag 16u werd de 24u van Zolder editie 2019 officieel op gang geschoten. Pieter (Denys), die toe was aan zijn eerste 24u van Zolder, wist meteen bij de start een kloofje te slaan en de leiding te nemen – een leiding die het team gedurende de rest van de race niet meer uit handen zou geven. Al was het niet zo evident als gedacht… 

"Het was 24u lang flirten met Dame Fortuna..." lacht Eyckmans. "We kregen vrij vroeg in de wedstrijd al te kampen met een slippende koppeling, waardoor we serieus gas terug moesten nemen. Eens de koppeling begon door te slippen verloren we 10 tot 20 seconden per ronde. We hebben met zijn allen getracht om 'rond het probleem te rijden', al was het elke doortocht bang afwachten. Door het tempo fel te drukken en spaarzaam met de auto om te springen, wisten we een minimum aan tijd in de pitlane door te brengen. We hebben zelfs 24u lang op 1 set remschrijven en -blokken gereden, wat in Zolder quasi ondenkbaar is! Ik ben dan ook super tevreden met deze enorm zoet smakende zege en ben Xwift Racing en Pieter Denys dan ook zeer dankbaar voor deze prachtige editie!"

Het Xwift Racing kwartet had bij het vallen van de vlag iets minder dan een minuut voorsprong op de zusterauto bij JJ Motorsport (Werckx/Werckx/Gulicher/De Wachter), welke ook een zeer sterke race afwerkte. Het verschil met de derde plaats in de klasse bedroeg maar liefst 18 ronden. De volgende afspraak in de agenda van het Xwift Racing duo Denys/Eyckmans is op 7 september waar ze hun zesde VLN wedstrijd van het seizoen zullen afwerken. 

Persbericht Xwift Racing



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Endurance op dinsdag 13 augustus 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Zolder.
  • Curbstone

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons