van der Horst

24H Zolder: 57 Belcar Historic-wagens verwacht in voorprogramma

Start
Start
57 wagens passeerden de inschrijvingstafel voor twee races in het voorprogramma van de 24 Hours of Zolder. Netjes verdeeld over 21 Historics, 20 youngtimers, 14 ex-Belcars en 2 guests. In totaal rijden de Belcar Historics & Belcar Youngtimer Cup tien races over vijf weekends waarvan de acht beste resultaten worden weerhouden voor de berekening van de Belgische titels. Na de 1000km of Zolder en de Spa Summer Classic zijn we met de 24 Hours of Zolder aanbeland een het derde weekend en dus na deze twee races net over de helft van het seizoen. Nadien volgen nog de Nascar Finals op Circuit Zolder en de Westfalen Trophy op de Nürburgring. En zoals steeds bij een vol veld zullen de Historics een 30-tal seconden na de Youngtimers van start gaan.
  • LTF
Geebelen versus Martens
Geebelen versus Martens
De Klasse 1, of de wagens voorzien van een FIA Historisch Technisch Paspoort, zijn met vijf wagens in de minderheid. Na het vertrek van de Lotus van meervoudig kampioen Guy François richting de nineties is het momenteel Luc Geebelen die het meest regelmatig scoort met de Porsche 911. Zijn naaste belager is Marc Vandendijk in de Lotus Elan met een verschil van amper acht punten. Andreas Ficke miste de openingsrace en staat met de mooie Renault Alpine A110 op een voorlopige derde plaats.

Floris Fick - BMW 2002
Floris Fick - BMW 2002
De Klasse 2 voor doorgeëvolueerde Historics wordt momenteel aangevoerd door Floris Fick in de BMW 2002. Hij won tijdens het eerste weekend beide races, maar wordt met een verschil van amper drie punten op de hielen gezeten door Emiel De Weerdt in diens schitterende Ford GT40. In de strijd voor de derde plaats in de tussenstand staan  Christophe Roessle (Ford Escort), Jos Laudus (Opel Kadett), Daan & Filip Mahieu (Triumph TR3A) en de Ford GT40 van Guy De Baer binnen vier punten van elkaar. Uiteraard zal er veel weerwerk komen van piloten die
Emiel De Weerdt - Ford GT40
Emiel De Weerdt - Ford GT40
reeds door omstandigheden wat punten hebben laten liggen, maar wel in aanmerking komen voor de zege of een dichte ereplaats. Dan denken we onder meer aan de Chevrolet Corvette van Luc Branckaerts, de Fords Capri van de familie Kuijl, de Ford Escort van Van Elderen / Baeten en de Porsches van Ooms en Martens.

Pechvogel Luc Moortgat
Pechvogel Luc Moortgat
In de Klasse 3 of de Youngtimers GT opnieuw amper drie wagens met de twee Real-Porsches 964 Cup voor Luc Moortgat en Pierre-Yves Paque die worden belaagd door de derde Porsche in het rijtje, het exemplaar van Eric Nulens. Regerend kampioen Moortgat leidt de dans, maar kreeg reeds de pechvogel op bezoek waardoor zijn voorsprong op Paque en Nulens amper respectievelijk vier en acht punten bedraagt.

Dirk Van Rompuy - BMW E30 M3
Dirk Van Rompuy - BMW E30 M3
In Klasse 4 of de Youngtimers Touring is er een inschrijving met 17 wagens en hier is de strijd iets heviger. Dirk Van Rompuy werd na zijn goede prestatie in Spa leider in zijn BMW M3 E30 voor Gentleman’s Fair die de motor van zijn Mercedes 190 Evo naar de eeuwige jachtvelden stuurde op het snelle tracé van Francorchamps. Maar in Zolder is de
Gentleman's Fair - Mercedes 190 16V EVO2
Gentleman's Fair - Mercedes 190 16V EVO2
winnaar van de historische DTM-manche er opnieuw bij met een nieuwe krachtbron. Ook een nieuwe motor ligt in het vooronder van de VW Golf van Tom Laureyns die op een voorlopige derde plaats staat voor de Honda Civic van Davy Cooreman, de BMW van Guy Fastres en de Lancia Integrale van John Timmermans. Timmermans is er niet bij
Tom Laureyns - VW Golf
Tom Laureyns - VW Golf
komend weekend, maar we verwachten opnieuw veel van piloten die reeds pech kenden met ondermeer Erik Bruynoghe in zijn Peugeot 205 GTI, de quasi ongenaakbare Evertjan Alders en Ben Thaens in hun respectievelijke BMW’s.

In Klasse 5 of de Nineties heeft veel aan populariteit gewonnen. Deze wagens met een bouwjaar tussen 1991 en 1999 komen stilaan boven drijven en voor de 24H Zolder hebben reeds 14 wagens opnieuw de weg gevonden richting circuit. De cilinderhoud is wel beperkt tot 2500cc.
Hier staat de Renault Clio van Matthias Van Hool aan de leiding voor de Peugeot 106 van Hötte Christoph, de BMW van Robert Vaessen, de Renault Clio van Ruben Moortgat en de BMW M3 E36 van de familie Dierckx. Er komen nog enkele BMW’s en een Porsche Boxter het veld versterken. Het is ook uitkijken naar de schitterende ex-officiële Nissan Primera BTCC van Guy François die de Gentenaar nog niet op bedrijfssnelheid kreeg.

Tot slot is er de Klasse 6 voor gastwagens die geen homologatie hebben, maar wel voldoen aan de regels van de veiligheid. Hier zien we onder meer de razendsnelle Mazda RX3 van Gust Van Haelst en de BMW van Jan De Borre. Deze wagens rijden buiten kampioenschap en pakken geen punten.
In ieder geval zien we in alle klassen een spannende ontknoping halfweg kampioenschap.

Foto's MRP / Niels Vaeck
 



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Historic Cup op woensdag 7 augustus 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Zolder.
  • VR Racing

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons