24H Zolder: 57 Belcar Historic-wagens verwacht in voorprogramma
De Klasse 2 voor doorgeëvolueerde Historics wordt momenteel aangevoerd door Floris Fick in de BMW 2002. Hij won tijdens het eerste weekend beide races, maar wordt met een verschil van amper drie punten op de hielen gezeten door Emiel De Weerdt in diens schitterende Ford GT40. In de strijd voor de derde plaats in de tussenstand staan Christophe Roessle (Ford Escort), Jos Laudus (Opel Kadett), Daan & Filip Mahieu (Triumph TR3A) en de Ford GT40 van Guy De Baer binnen vier punten van elkaar. Uiteraard zal er veel weerwerk komen van piloten die reeds door omstandigheden wat punten hebben laten liggen, maar wel in aanmerking komen voor de zege of een dichte ereplaats. Dan denken we onder meer aan de Chevrolet Corvette van Luc Branckaerts, de Fords Capri van de familie Kuijl, de Ford Escort van Van Elderen / Baeten en de Porsches van Ooms en Martens.
In de Klasse 3 of de Youngtimers GT opnieuw amper drie wagens met de twee Real-Porsches 964 Cup voor Luc Moortgat en Pierre-Yves Paque die worden belaagd door de derde Porsche in het rijtje, het exemplaar van Eric Nulens. Regerend kampioen Moortgat leidt de dans, maar kreeg reeds de pechvogel op bezoek waardoor zijn voorsprong op Paque en Nulens amper respectievelijk vier en acht punten bedraagt.
In Klasse 4 of de Youngtimers Touring is er een inschrijving met 17 wagens en hier is de strijd iets heviger. Dirk Van Rompuy werd na zijn goede prestatie in Spa leider in zijn BMW M3 E30 voor Gentleman’s Fair die de motor van zijn Mercedes 190 Evo naar de eeuwige jachtvelden stuurde op het snelle tracé van Francorchamps. Maar in Zolder is de winnaar van de historische DTM-manche er opnieuw bij met een nieuwe krachtbron. Ook een nieuwe motor ligt in het vooronder van de VW Golf van Tom Laureyns die op een voorlopige derde plaats staat voor de Honda Civic van Davy Cooreman, de BMW van Guy Fastres en de Lancia Integrale van John Timmermans. Timmermans is er niet bij komend weekend, maar we verwachten opnieuw veel van piloten die reeds pech kenden met ondermeer Erik Bruynoghe in zijn Peugeot 205 GTI, de quasi ongenaakbare Evertjan Alders en Ben Thaens in hun respectievelijke BMW’s.
In Klasse 5 of de Nineties heeft veel aan populariteit gewonnen. Deze wagens met een bouwjaar tussen 1991 en 1999 komen stilaan boven drijven en voor de 24H Zolder hebben reeds 14 wagens opnieuw de weg gevonden richting circuit. De cilinderhoud is wel beperkt tot 2500cc.
Hier staat de Renault Clio van Matthias Van Hool aan de leiding voor de Peugeot 106 van Hötte Christoph, de BMW van Robert Vaessen, de Renault Clio van Ruben Moortgat en de BMW M3 E36 van de familie Dierckx. Er komen nog enkele BMW’s en een Porsche Boxter het veld versterken. Het is ook uitkijken naar de schitterende ex-officiële Nissan Primera BTCC van Guy François die de Gentenaar nog niet op bedrijfssnelheid kreeg.
Tot slot is er de Klasse 6 voor gastwagens die geen homologatie hebben, maar wel voldoen aan de regels van de veiligheid. Hier zien we onder meer de razendsnelle Mazda RX3 van Gust Van Haelst en de BMW van Jan De Borre. Deze wagens rijden buiten kampioenschap en pakken geen punten.
In ieder geval zien we in alle klassen een spannende ontknoping halfweg kampioenschap.
Foto's MRP / Niels Vaeck
Tweet