24H Zolder: Algemeen podium en TA-klassezege voor PK Carsport
Reden genoeg dus om te willen schitteren, en dat was precies de ambitie van de PK Carsport-troepen. De vertrouwde Audi R8 LMS GT2 werd ingeruild voor een Porsche 911 GT3 Cup, al jaren een meer dan geschikt wapen voor dit soort wedstrijden van lange adem. In de kwalificaties stuurde Dylan Pereira, regerend kampioen in de Porsche Mobil 1 Supercup, de gele bolide naar de derde startplaats. Een uitstekende uitgangspositie dus.
De openingsfase liep echter niet helemaal zoals gehoopt. Bij een tankbeurt kwam Stienes Longin even vast te zitten in de tankzone. Twee ronden gingen zo verloren, een deficit dat niet zo snel kon worden goedgemaakt. Er was uiteraard ook de factor Porsche. Ondanks een voorbereidingswedstrijd eerder dit seizoen bleek dat de regerende Belcar-kampioenen wat ervaring met de 911 misten.
Dat beseft ook teambaas Anthony Kumpen. Hij was zelf aan het racen in Most, maar ondertussen wel ook volop bezig met het volgen van de race in Zolder. “Qua technische voorbereiding en strategische keuzes hebben we perfect werk geleverd”, aldus Kumpen,. “De winnende wagen – overigens een verdiende zege – volgde net dezelfde tactiek. Alleen hadden we vooraf misschien nog een extra voorbereidingswedstrijd moeten rijden, om zo nog meer de finesses van de Porsche onder de knie te krijgen.”
“Mijn eerste dubbele stints kostten me te veel energie”, geeft Stienes Longin toe. “Tegen het eind van de wedstrijd liep dat al een stuk beter, ook al omdat we onder andere dankzij de input van Dylan Pereira de wagen in de loop van de race steeds beter konden maken.”
De 26-jarige Luxemburger bleek trouwens ook op de piste van goudwaarde. Tot acht keer toe verbeterde Pereira het ronderecord, waardoor de PK Carsport Porsche tot het eind om de podiumplaatsen kon strijden. “Uiteindelijk zorgde een tactische keuze voor de beslissing”, weet Stienes Longin. “Door bij de laatste regenbui als enige wagen uit de top 5 op slicks te blijven doorgaan konden we de tweede plaats veilig stellen.”
“We moeten ook team manager Frank Steukens en de hele PK Carsport crew bedanken”, vult Bert Longin nog aan. “De sfeer binnen het team is altijd goed, de jongens die de pitstops afwerken doen dat op ont-zet-tend hoog niveau en beide wagens – ook de BMW – hadden geen enkel technisch probleem. Ik denk niet dat veel andere teams in de paddock dat kunnen zeggen.”
Toch zorgt een tweede plaats ook altijd voor een beetje een wrang gevoel. “Begrijp me niet verkeerd, ik vind dit geen slecht resultaat”, stelt Peter Guelinckx. “Ook omdat we zo bewijzen dat we ook met een Porsche competitief kunnen zijn. Voor het kampioenschap is dit podium een uitstekende zaak en ik ben ook tevreden over wat ik persoonlijk kon laten zien, van wat ik aan dit resultaat kon bijdragen. Maar hadden we kunnen winnen? Er zal altijd iets in mij blijven zeggen van wel.”
“We deden in ieder geval beter dan teams die al 15 jaar ervaring hebben met de Porsche”, besluit Kumpen. “Die kleine tekortkomingen die er deze keer nog inzaten, die strijken we er in de toekomst wel uit.”
In de TA-toerwagenklasse was de BMW M2 CS met het nummer 24 van bij de aanvangsfase voorin te vinden. “Tot ongeveer halfweg hebben we de auto wat gespaard”, legt Matisse Lismont uit. “En dan zijn we beginnen pushen. Tom, Alon en Koen waren uitstekende teammaats, PK Carsport heeft ons de perfecte wagen geleverd. Ik moet ze allemaal van harte bedanken. Ja, deze zege kwam wat onverwacht, maar mijn eerste deelname aan de 24 Uur van Zolder heeft me al meteen onvergetelijke herinneringen bezorgd.“ Uiteindelijk gingen Boonen, Day, de Wit en Lismont met vijf ronden voorsprong – én als achtste algemeen! – als winnende TA-wagen over de finishlijn.
De volgende Belcar-manche staat eind volgende maand in het Duitse Oschersleben op het programma, maar eerder (op 16 en 17 september om precies te zijn) trekken Peter Guelinckx en Stienes Longin richting het Spaanse Valencia om hun titelkansen in de Fanatec European GT2 Series te verdedigen.
Racemail Press
Tweet