van der Horst

24H Zolder & Belgian Historic Cup: Nabeschouwing Philip Van Beurden

Na een sabbatjaar heeft Philip Van Beurden opnieuw de weg naar het circuit gevonden. En hoe; tijdens het weekend van de 24 Hours of Zolder reed de Porsche-dealer uit Retie maar liefst drie wedstrijden. Naast de Zolderse etmaalrace zelf reed hij ook de twee wedstrijden van de Belgian Youngtimer Cup. Hij was reeds eerder dit seizoen aangekondigd, maar kwam pas in het voorprogramma van de 24 Hours of Zolder de troepen van de Historics en de Youngtimers vervoegen.
  • Circuit Zolder
Philip kwam aan de start met een Porsche 964 Cup, realiseerde tijdens kwalificaties tweemaal de snelste chrono en won beide wedstrijden. Van een comeback gesproken.

Philip Van Beurden: “Via Patrick Michiels en Erik Bruynoghe ben ik in contact gekomen met deze wedstrijden voor historische wagens en het is me heel goed bevallen. Het is een zeer betaalbare formule en het zijn vrij korte en intensieve wedstrijden. Hierdoor kan je een gans seizoen vol maken met een beperkt budget. Ik won beide races, maar ik heb er wel keihard voor moeten strijden. Vooral in de tweede race had ik wat last met gedubbelde rijders en zodoende kon Luc Moortgat heel wat weerwerk leveren. Ik was actief in de gastklasse om het kampioenschap onder de reguliere piloten niet te beïnvloeden. Ik rij ook meer dan waarschijnlijk de twee afsluitende wedstrijden op de Nürburgring samen met Erik Bruynoghe en volgend seizoen ga ik resoluut van start met titelambities”.

De 24 Hours of Zolder zelf werd verreden met de Porsche 997 Supercup 2007 waarmee Van Beurden destijds de Belcar betwistte. Samen met Jurgen Van Hover, Sven Van Laere, Philippe Richard en Peter Van Audenhoven vormde Philip ploeg binnen het team van Speedlover. Via een 9de chrono algemeen en derde GT tijdens de kwalificaties vertrokken ze van op de vijfde startrij. Tijdens de eerste wedstrijdhelft kon dit kwintet zich handhaven binnen de top 4 algemeen en top 3 in divisie GT. Uiteindelijk werden ze knap 5de algemeen, 4de GT en pakten de 2de plaats in de Klasse GT -3600cc.

“We reden een probleemloze wedstrijd en op enkele lekke banden na verloren we geen extra tijd. Een pluim voor het team van Speedlover dat alles in goede banen leidde. Op het einde werd het nog even nagelbijten toen de Radical SR3 van GHK Racing een slotoffensief inzette, maar aan de meet hadden we nog een volle minuut over. De ploeg draaide goed rond, maar we bleven gedurende 13 uren in dezelfde positie en waren niet in staat om het podium te viseren in GT. Met mijn Porsche 997 Supercup 2012 hadden we dat mogelijk wel gekund, maar dan spreken we wel over andere budgetten”.

“Wat de toekomst betreft laat ik verschillende deuren op een kier. De Belgian Youngtimer Cup is quasi zeker en dan is er nog altijd de mogelijkheid om met mijn Supercup 2012 andere oorden op te zoeken. Misschien moet ik maar eens proeven van de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux volgend seizoen, maar niets is momenteel concreet,” besluit de Porsche-dealer uit Retie.

Van Beurden Press



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Nationaal op vrijdag 6 september 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Zolder.
  • Powercars

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons