van der Horst

24H Zolder: Deldiche Racing by JDC Events wil schitteren

Deldiche racing - Norma M20 FC
Deldiche racing - Norma M20 FC
Komend weekend wordt de 41ste editie van de 24 Hours of Zolder op gang geschoten en het belooft een spannend verloop te kennen als we de indrukwekkende inschrijvingslijst overlopen. Wat meteen opvalt is dat quasi alle proto’s en enkele GT wagens over een zeer sterke bemanning beschikken. Veel potentiële winnaars dus waaronder uiteraard ook Deldiche Racing by JDC Events dat niet afwijkt van zijn bemanning en opnieuw opteert voor het beresterke kwartet Luc De Cock, Sam Dejonghe, Tim Joosen en Thomas Piessens. Autosport.be sprak met teamchef Jim De Cock over verleden en heden en de kansen van de turbo-Norma M20 FC.
Enige team met Norma turbo in competitie

Deldiche racing - Norma M20 FC
Deldiche racing - Norma M20 FC
“We vertrekken vanuit het veelzeggende ‘to finish first you first have to finish’”, geeft Jim tekst en uitleg.
"Het is voor ons weer een nieuw avontuur niettegenstaande het onze vierde deelname is met een proto. Afgelopen winter is de atmosferische Norma verkocht en opteerden we voor een turbo-versie met een Peugeot krachtbron achterin. We zijn het enige team dat met een turbo versie in een Norma in competitie uitkomt over de ganse wereld en zijn dus een beetje het testteam dat de kinderziektes de wereld moet uithelpen.”

Goede keuze, maar wet van Murphy loert om de hoek

Luc De Cock - Jim De Cock
Luc De Cock - Jim De Cock
“We zijn nu drie wedstrijden ver en het mag worden gezegd dat we de goede keuze maakten. Het feit dat we pas achtste staan in het algemeen kampioenschap en vierde in de klasse Belcar 2 heeft daar niets mee te maken. De BoP zit heel goed in elkaar met de bride die we gebruiken tegenover onze atmosferische concurrenten. We draaiden in ons maidenseizoen met de turbo driemaal de pole in evenveel races en tweemaal de snelste chrono in koers. In Spa werden we genekt door een lekke band en in Zolder kwam er een steentje tussen de riem van de waterkoeling terecht. Tweemaal brute pech en telkens in winnende positie. Frustrerend, maar anderzijds is dit enkel pech en zijn er geen grote problemen met wagen en/of krachtbron. Uiteraard weten we nu nog niet of een turboversie het een volle etmaalrace zal uitzingen. Er zijn veel factoren waar we momenteel geen zicht op hebben, maar we trachten ons zoals steeds optimaal voor te bereiden en beschikken over een team, aangesterkt met Triple One, dat ons naar de overwinning kunnen stuwen”.

Steeds dicht bij zege in 24H Zolder

“We waren er tweemaal heel kortbij toen we twee jaar geleden uitvielen door een ongeval en vorig jaar veel tijd verloren door een lek in de benzineleiding. Tweemaal lagen we aan de leiding. Ook afgelopen seizoen lagen we telkens aan de leiding tot de pechduivel toesloeg”.

Sterke bezetting en dito team

Tim Joosen, Sam Dejonghe, Thomas Piessens en Luc De Cock
Tim Joosen, Sam Dejonghe, Thomas Piessens en Luc De Cock
“Maar we zijn klaar en opteren voor dezelfde bezetting met Luc, Sam, Tim en Thomas. Vier mensen die in staat zijn om eventueel een 1’30” te rijden en die de wagen door en door kennen. We hebben Sam dit jaar overal bij betrokken toen we voor de nieuwe wagen een ideale set up moesten vinden en hij reed reeds een race mee. We krijgen via Triple One ook onderdelen van de fabriek in consignatie en worden dus ondersteund”.

Eindelijk naar winst?

Deldiche Racing - Norma M20 FC
Deldiche Racing - Norma M20 FC
“Inzake strategie gaan we niet teveel lossen, maar het grotere koppel dat de turbomotor genereert kunnen we perfect gebruiken om reeds bij het uitaccelereren bepaalde wagens voorbij te gaan die we anders in de remzones moeten pakken. Het vermindert het risico op een aanrijding. En door het feit dat we met een achterstand zitten in de tussenstand van het kampioenschap gaan we uiteraard trachten om ook zoveel mogelijk te scoren na 6 en 12 uren wedstrijd. En uiteraard zou de snelste chrono tijdens de superpole de kers op de taart zijn, maar daar liggen we eigenlijk niet wakker van. Een plaats op de eerste startrij geeft wel minder kans op een aanrijding tijdens de start. Maar het voornaamste is dat we nu eindelijk ook wel eens willen winnen. We waren er enkele keren zeer kortbij, maar het mocht niet zijn. De ambitie was er telkens maar ook de factor geluk is belangrijk. Maar we blijven niet bij de pakken zitten en hebben er opnieuw enorm veel zin in.”

“En misschien zullen de meeste teoschouwers dit niet graag lezen, maar af en toe een regenbui zou voor ons ideaal zijn.”

Belangstelling voor proto’s neemt toe

Luc De Cock
Luc De Cock
“We zijn heel blij dat Circuit Zolder ons via de Belcar het platform aanbiedt om met een proto te kunnen racen. Het zijn de snelste wagens op de piste en de runningskosten en aankoop liggen een stuk lager dan de Porsches en de GT4-wagens die verder het peloton kleuren. Ik heb links en rechts opgevangen dat nog andere gerenommeerde rijders en teams zouden overwegen om ook onze weg in te slaan”, besluit een enthousiaste Jim De Cock”   

Foto's: Marnik Mouchaers - Martijn Wouters - Niels Vaeck

 


  • Powercars

Copyright 2000-2018 Autosport.be - Contacteer ons