24H Zolder: Deldiche Racing by JDC Events wil schitteren
“We vertrekken vanuit het veelzeggende ‘to finish first you first have to finish’”, geeft Jim tekst en uitleg.
"Het is voor ons weer een nieuw avontuur niettegenstaande het onze vierde deelname is met een proto. Afgelopen winter is de atmosferische Norma verkocht en opteerden we voor een turbo-versie met een Peugeot krachtbron achterin. We zijn het enige team dat met een turbo versie in een Norma in competitie uitkomt over de ganse wereld en zijn dus een beetje het testteam dat de kinderziektes de wereld moet uithelpen.”
Goede keuze, maar wet van Murphy loert om de hoek
“We zijn nu drie wedstrijden ver en het mag worden gezegd dat we de goede keuze maakten. Het feit dat we pas achtste staan in het algemeen kampioenschap en vierde in de klasse Belcar 2 heeft daar niets mee te maken. De BoP zit heel goed in elkaar met de bride die we gebruiken tegenover onze atmosferische concurrenten. We draaiden in ons maidenseizoen met de turbo driemaal de pole in evenveel races en tweemaal de snelste chrono in koers. In Spa werden we genekt door een lekke band en in Zolder kwam er een steentje tussen de riem van de waterkoeling terecht. Tweemaal brute pech en telkens in winnende positie. Frustrerend, maar anderzijds is dit enkel pech en zijn er geen grote problemen met wagen en/of krachtbron. Uiteraard weten we nu nog niet of een turboversie het een volle etmaalrace zal uitzingen. Er zijn veel factoren waar we momenteel geen zicht op hebben, maar we trachten ons zoals steeds optimaal voor te bereiden en beschikken over een team, aangesterkt met Triple One, dat ons naar de overwinning kunnen stuwen”.
Steeds dicht bij zege in 24H Zolder
“We waren er tweemaal heel kortbij toen we twee jaar geleden uitvielen door een ongeval en vorig jaar veel tijd verloren door een lek in de benzineleiding. Tweemaal lagen we aan de leiding. Ook afgelopen seizoen lagen we telkens aan de leiding tot de pechduivel toesloeg”.
Sterke bezetting en dito team
“Maar we zijn klaar en opteren voor dezelfde bezetting met Luc, Sam, Tim en Thomas. Vier mensen die in staat zijn om eventueel een 1’30” te rijden en die de wagen door en door kennen. We hebben Sam dit jaar overal bij betrokken toen we voor de nieuwe wagen een ideale set up moesten vinden en hij reed reeds een race mee. We krijgen via Triple One ook onderdelen van de fabriek in consignatie en worden dus ondersteund”.
Eindelijk naar winst?
“Inzake strategie gaan we niet teveel lossen, maar het grotere koppel dat de turbomotor genereert kunnen we perfect gebruiken om reeds bij het uitaccelereren bepaalde wagens voorbij te gaan die we anders in de remzones moeten pakken. Het vermindert het risico op een aanrijding. En door het feit dat we met een achterstand zitten in de tussenstand van het kampioenschap gaan we uiteraard trachten om ook zoveel mogelijk te scoren na 6 en 12 uren wedstrijd. En uiteraard zou de snelste chrono tijdens de superpole de kers op de taart zijn, maar daar liggen we eigenlijk niet wakker van. Een plaats op de eerste startrij geeft wel minder kans op een aanrijding tijdens de start. Maar het voornaamste is dat we nu eindelijk ook wel eens willen winnen. We waren er enkele keren zeer kortbij, maar het mocht niet zijn. De ambitie was er telkens maar ook de factor geluk is belangrijk. Maar we blijven niet bij de pakken zitten en hebben er opnieuw enorm veel zin in.”
“En misschien zullen de meeste teoschouwers dit niet graag lezen, maar af en toe een regenbui zou voor ons ideaal zijn.”
Belangstelling voor proto’s neemt toe
“We zijn heel blij dat Circuit Zolder ons via de Belcar het platform aanbiedt om met een proto te kunnen racen. Het zijn de snelste wagens op de piste en de runningskosten en aankoop liggen een stuk lager dan de Porsches en de GT4-wagens die verder het peloton kleuren. Ik heb links en rechts opgevangen dat nog andere gerenommeerde rijders en teams zouden overwegen om ook onze weg in te slaan”, besluit een enthousiaste Jim De Cock”
Foto's: Marnik Mouchaers - Martijn Wouters - Niels Vaeck
Tweet