van der Horst

24H Zolder: Dubbele zeges voor Michiels, Qvick, Martens & François (Update)

Patrick Michiels voor Erik Qvick
Patrick Michiels voor Erik Qvick
In het kader van de 24 Hours of Zolder mochten de Belcar Youngtimer Cup en de Belcar Historic Cup elk twee manches afwerken, zijnde de zevende en achtste manche van het kampioenschap. Met 33 wagens waren de Youngtimers het best vertegenwoordigd tegenover amper 12 deelnemers bij de Historics.
Luc Moortgat - Porsche 964 Cup
Luc Moortgat - Porsche 964 Cup
Nadat op donderdag Luc Moortgat zijn Porsche 964 Cup op een natte piste autoritair nog op de pole parkeerde, kwam de meervoudige kampioen ditmaal in het hoofdstuk niet voor inzake de zege. Een olielek verspreidde vloeistof op de achterbanden van de Porsche, waardoor deze quasi onbestuurbaar werd. In de tweede race ging het iets beter voor de Real rijder, maar hij moest het gat dichten met de koplopers en meer dan een vijfde plaats algemeen zat er niet. Maar toch nog een podiumplaats na merkgenoten Patrick Michiels die de beide wedstrijden achter zijn naam zette en na Pierre-Yves Paque.

Eric Qvick - VR Racing by Qvick Motors BMW M3
Eric Qvick - VR Racing by Qvick Motors BMW M3
In de goed gevulde Belcar Youngtimer Cup kregen we twee schitterende duels te zien tussen de Porsche 964 Cup van Patrick Michiels en de BMW E30 M3 van VR Racing met ditmaal Erik Qvick aan het roer. Qvick verving eenmalig Dirk Van Rompuy en liet het potentieel van de BMW E30 M3 zien. Tijdens de twee manche liet hij Michiels niet weg lopen en pakte zelfs even de leiding. “De Porsches 964 Cup zijn iets te snel voor de BMW. Het verschil is miniem, maar sneller dan een hoge 1’45” zit er niet in", aldus Erik Qvick. Hij lukte de snelste ronde in de 2de koers, maar moest tweemaal de Porsche van Michiels voor zich dulden. De tovenaar uit Oostende pakte wel tweemaal de volle buit in Klasse 4 voor Tourismes.

Jan Van Elderen - Ford Sierra Cosworth RS500
Jan Van Elderen - Ford Sierra Cosworth RS500
Normaliter moest hij ook meer oppositie krijgen uit de hoek van ondermeer Jan en Bas Van Elderen die met hun respectievelijke Ford Sierra Cosworth en BMW E30 hun deel van de pechkoek moesten verorberen. In de eerste manche moest Jan naar de kant met technische averij terwijl Bas (6de algemeen en derde in Klasse 3) wat problemen kende met de remmen en van het gas moest. In de tweede race was het net andersom. Jan Van Elderen werd op zijn beurt 7de algemeen en derde in Klasse 3, maar de Cosworth gaf het ganse weekend niet het volle pond. Na de hazen Michiels en Qvick waren het de Porsches van Paque en Alders die om beurten de derde plaats voor hun rekening namen.

UPDATE: Na de race werden nog enkele straffen uitgedeeld aan verschillende piloten voor uiteenlopende zaken zoals voorbij steken onder geel of een snelste ronde realiseren onder geel. Ook Erik Qvick kreeg een minuut aan zijn broek en verhuist van de tweede plaats algemeen en de zege in de Klasse 4 naar de zesde plaats algemeen en de derde in de Klasse. Pierre-Yves Paque werd in extremis nog tweede voor Evertjan Alders die op die manier de grootste beker kreeg in Klasse 4 en de Groep 4D. Alders is trouwens supersnel in zijn BMW 325i en steeds vooraan te vinden.

Erik Bruynoghe - Peugeot 309 Turbo
Erik Bruynoghe - Peugeot 309 Turbo
Gust Van Haelst moest tijdens de tweede manche zijn Mazda RX3 aan de kant parkeren terwijl ook Erik Bruynoghe niet tevreden was met de ophanging van zijn schitterende Peugeot 309 Turbo Cup. Ook een off weekend was het voor John Timmermans die zijn Lancia Delta Integrale tweemaal vroegtijdig in het opgavepark moest parkeren.

Xavier Martens en Guy François.
Xavier Martens en Guy François.
In de Belcar Historic Cup was er dubbele winst voor de Porsche van Xavier Martens na twee bloedstollende duels met de Lotus Elan van Guy François. François moest telkens naar het einde wel van het gas met koppelingsproblemen. De eerste race begon met een safety car toen de Capri van Drik Kuyl en de BMW 2002 Alpina van Marc Mathay aan de Rea in elkaar haakten. Na Martens en François pakte Wil Kuyl met zijn Ford Capri tweemaal de laagste podiumtrede. Michel Kowaleski werd met zijn Ford Escort vierde in de eerste manche en derde in klasse 2. Maar tijdens de tweede manche haalde de Escort het einde niet van de eerste ronde.    

Foto's: Niels Vaeck
 



  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons