van der Horst

24H Zolder: Erik Bruynoghe voor de dertigste keer aan de start!

Erik Bruynoghe
Erik Bruynoghe
Hij is een man die vermoedelijk bij elke Belcar-adept wel gekend is: Erik Bruynoghe. De Hasselaar gaat reeds vele decennia mee in de Belgische circuitracerij en heeft ook al tientallen deelnames aan de 24 Hours of Zolder op zijn actief, 29 om precies te zijn. Dit jaar werkt Bruynoghe zijn 30e editie af en ter ere van dat lustrum, had Autosport.be een gesprek met hem.
  • Prospeed Competition

Erik, je hebt al veel edities van de 24 Hours of Zolder meegemaakt, vertel...

"Ik rij al 31 jaar, maar heb helaas één editie van de 24 Hours of Zolder moeten missen. Dat maakt dat het dit jaar de 30e keer is dat ik aan de start sta van die race! In al die jaren heb ik in het kuipje van de wagens van heel wat verschillende teams mogen plaatsnemen, maar in het prille begin reed ik met een wagen uit mijn eigen renstal. Als ik die edities niet in rekening breng, heb ik meer dan de helft van de tijd voor het AD Sport team van 'de koning van Zolder', Albert Vanierschot, gereden - 14 jaar in het totaal!"

Heb je speciale herinneringen aan één welbepaalde editie?

Erik Bruynoghe
Erik Bruynoghe
"Goh, uit 29 starts is het moeilijk om één favoriete editie te plukken. Er waren zoveel leuke momenten, en natuurlijk ook tegenslagen. Als je de meet niet haalt, is het gevoel natuurlijk niet top. Het is een luxeprobleem zeg maar, dat ik zoveel edities heb mogen meemaken. Ik ben echter een Porsche-man in hart en nieren en na veertien jaar met de mensen van Albert Vanierschot te hebben samengewerkt, is het moeilijk om die periode te vergeten. Ik hou er heel goede herinneringen aan over en natuurlijk waren de jaren dat ik met Koen en Kris Wauters reed simpelweg geweldig.

Ik heb ook het geluk gehad de wedstrijd één keer te kunnen winnen, in 1996 met Vincent Dupont en Kurt Dujardyn, maar wat veel mensen nog meer is bijgebleven, is waarschijnlijk het aantal tweede plaatsen. Noem mij gerust de Poulidor van de 24 Uur, de Eeuwige Tweede. Enerzijds is dat leuk, want dat betekent veel podia, maar dat impliceert meteen ook dat het vaak 'net niet' was.

Welke herinneringen koester je uit je allereerste deelname, nu meer dan drie decennia geleden?

Erik Bruynoghe - Peugeot 309 turbo
Erik Bruynoghe - Peugeot 309 turbo
"Die eerste editie, dat was geweldig hé! Ik startte met de Peugeot 205 en heb meteen uitgereden, een prachtig resultaat dus. En dat terwijl ik als 18-jarige knaap nog maar net mijn racelicentie had behaald! Ik werk tegenwoordig trouwens weer Historic-races af met een Peugeot 309 Turbo Cup, een wagen die ik volledig gerestaureerd heb. In 1991 ben ik in die Cup nog Belgisch Kampioen geworden met Guy Verheyen en Didier Meirsschaut, dus ik koester veel goede herinneringen aan de beginjaren van mijn carrière."

Je reed echter ook sprintwedstrijden vroeger, naast endurance?

"Klopt, ik ben gestopt met mijn eigen team in '92 omdat ik Clio Cup wilde rijden, waardoor ik bij een ander team terechtkwam. Ik combineerde in de jaren 90 de Clio Cup bij het First Motorsport van Jo Jamers met de Belcar, toen gekend onder de Carglass Cup, bij AD Sport in 1997. Van het een kwam echter het ander en dan ben ik gestopt met de Clio Cup om aan de slag te gaan bij AD Sport. Eerst heb ik nog twee jaar gereden voor GL Racing, in 1995 en 1996, beide met een Porsche uit de ateliers van AD Sport."

De link met AD Sport is een rode draad in die periode...

Bart Van Samang, Erik Bruynoghe, Jef Van Samang en Peter Beckers
Bart Van Samang, Erik Bruynoghe, Jef Van Samang en Peter Beckers
"Ja, we komen er telkens op terug, maar zoals ik zei: ik reed er veertien jaar, dat wis je zomaar niet uit. De wagens van Albert lagen perfect op de baan en waren een plezier om mee te rijden. Ik heb ook goede herinneringen aan de periode tussen 2000 en 2001 bij Beliën Motorsport. De BMW Z3M Coupé was een ongelooflijk snelle wagen, die echter moeilijk te besturen was. De wagen was een raket, waardoor we tweemaal hoog in de uitslag geeïndigd zijn. De omstandigheden waren ook moeilijk toen, met regen en zon, zoiets vergeet je niet meer. Ook bij MSE vorig jaar heb ik met de BMW M235i een leuke editie gekend trouwens, dus ben ik blij om dit jaar opnieuw voor hen uit te komen."

Dat brengt ons meteen terug in 2018... Opnieuw BMW, maar wel een GT4-bolide.

MSE Team
MSE Team
"Ja, prachtig toch! De BMW M4 GT4 is een nagelnieuwe wagen, ontwikkeld door BMW Motorsport - dat merk je meteen, zowel aan het algemene gevoel als aan de details. Ik heb al met de wagen kunnen testen en hij voelt enorm goed aan. We hebben evenwel niet veel ervaring met de bolide, niemand overigens, dus het gaat wat dat betreft wel een grote uitdaging zijn. Ik ken de mensen van MSE echter al jaren: Peter, Bart, Jef en Dominiek beschouw ik als goede vrienden. Het is een heel familiair team waar je jezelf meteen thuisvoelt. Ze weten ook van aanpakken overigens, het team draait al jaren mee in de Belgische autosport."

Wat verwacht je van deze editie?

MSE - BMW M4 GT4
MSE - BMW M4 GT4
"Moeilijk in te schatten... Het kan warm worden, maar er wordt ook regen voorspeld. De auto heeft airconditioning, maar eigenlijk maakt dat voor mij weinig uit. Ik kan goed tegen de warmte, als is het natuurlijk altijd fijner als je als rijder minder moet afzien. Het zal er vooral op aankomen foutloos te blijven. Vorig jaar, met de BMW M235i, werden we twaalfde algemeen, dat vond ik een ongelooflijk knap resultaat. Dit jaar moeten we dus, met de intrinsiek snellere BMW M4 GT4, beter kunnen doen, zou je denken. Dat betekent dus een top 10, maar langs de andere kant heb je ook meer wagens vooraan, waardoor je misschien 'maar' vijftiende kan worden, zelfs met een perfecte race. De BMW M4 is sowieso een andere klasse. Edities vergelijken is zo goed als onmogelijk, dus komt het erop aan om van elke editie te genieten en dat is precies wat ik van plan ben - dertigste editie of niet!"

Erik Bruynoghe
Erik Bruynoghe
Heb je iets speciaals gepland om de 30ste start te vieren?

"Eigenlijk niet neen... Hopelijk hebben we na afloop een reden om te vieren!"





Foto: Martijn Wouters, Niels Vaeck, Marnik Mouchaers, RIP & Erik Bruynoghe press



  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons