van der Horst

24H Zolder: Loodzware wedstrijd met veel problemen - Krafft leidt na kwart race

Krafft Racing - Norma M20 FC
Krafft Racing - Norma M20 FC
Een kwart van de 24 Hours of Zolder is al achter de rug, maar het is beslist voor de meeste teams geen eenvoudige race geweest. De eerste wedstrijduren waren op zijn minst gezegd hectisch te noemen, met tal van crashes, spins en incidenten die enkele prominente wagens uitschakelden. Momenteel gaat de Krafft Racing Norma van de familie Longin aan de leiding, net voor de bolide van de Russell Racing-merkgenoten. Die wagen ligt een tweetal ronden achter na enkele drive throughs. Frédéric Vervisch bracht de McDonald's Norma terug naar de derde plaats na een zeer imposante stint. De Belgium Racing Porsche 911 heeft na een furieuze start relatief comfortabel de leiding bij de GT's op een vijfde plaats algemeen op vijf ronden van de leider.
  • Powercars
Deldiche Racing by JTB - Norma M20 FC
Deldiche Racing by JTB - Norma M20 FC
Geen van de beide Deldiche Racing Norma M20 FC's lijkt deze editie van de 24 Hours of Zolder nog te kunnen winnen. Beide bolides hadden problemen en de #111 van De Cock/Verbergt/Joosen/Vanbellingen verloor een uur na herstellingen toen de wagen bij het ingaan van een neutralisatie moest uitwijken en in de muur belandde. De bolide telt meer dan 50 ronden achterstand op de leiders. De #110 van het trio Boonen-Dejonghe-Piessens heeft al meermaals minuten laten liggen in de pitlane en nog lijken de problemen niet opgelost. De achtste plaats voor de Norma is nog niet dramatisch, al bedraagt de achterstand op de leiders wel al twaalf ronden en dus goed twintig minuten...

Belgium Racing - Porsche 911 GT3 Cup
Belgium Racing - Porsche 911 GT3 Cup
Belcar 2 wordt gedomineerd door recordwinnaar Belgium Racing. Dylan Derdaele ging als een bezetene van start en bouwde stelselmatig de voorsprong uit, net als Lars Kern die overnam van de Peltenaar. De enige tegenslag voor het Limburgse team was een drive through in de openingsfase van de race. Regerend winnaar Independent Motorsports volgt op plaats 2, al ligt het team al wel een volle tankstop achter op Belgium Racing. Thems Racing by EMG Motorsport is eveneens aan een solide race bezig en bezet momenteel virtueel de laatste podiumtrede.

WCB Racing Team by Leipert Motorsport - Lamborghini Super Trofeo
WCB Racing Team by Leipert Motorsport - Lamborghini Super Trofeo
In Belcar 3, doorgaans een van de smaakmakers qua deelnemers, is er nauwelijks sprake meer van strijd. VR Racing zag al vroeg de motor in de soep draaien, waarna het team besloot een oude krachtbron in te bouwen. Twee uur tijdsverlies was hun deel. Ook de rode zusterwagen van VDS Racing Adventures deelde in de brokken. Zij verloren wat tijd met het vervangen van een oliepomp. De Hamofa Motorsport BMW i8 GTR verdween al vroeg uit de race, waardoor de #999 WCB Racing Team Lamborghini Super Trofeo eenzaam aan de leiding hangt en negende algemeen.

In Belcar 4 verloor puntenleider Wim Spinoy de leiding na een contact met de BMW M235i Racing Cup van Stevens Motorsport bij het uitkomen van de Lucien Bianchi-bocht. Daardoor erfde de zusterwagen (Cool-Van Samang-Van Laere-Vannerum) de leiding.

Küpper Racing - BMW M3
Küpper Racing - BMW M3
In Belcar 5 bouwde de Küpper Racing BMW een voorsprong van twee ronden uit op de BMW M235i Racing Cup van Baelus Motorsport. QSR Racing volgt momenteel op drie ronden van de leiding, maar heeft wel een pitstop meer afgewerkt en vecht dus virtueel voor de leiding in de klasse.

JJ Motorsport/Xwift Racing - BMW 235i
JJ Motorsport/Xwift Racing - BMW 235i
Belcar 6 wordt gedomineerd door de JJ Motorsport/Xwift Racing BMW van Pieter Denys, Gregory Eyckmans, Jamie-Jason Vandenbalck en Markus Palttala. De wagen gaat de AR Performance BMW en het Convents Racing-exemplaar vooraf.



Foto's: Marnik Mouchaers & Niels Vaeck



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Belcar Endurance op zaterdag 10 augustus 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Zolder.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons