van der Horst

24H Zolder: NGT Racing (Porsche) pakt derde zege

D'Ieteren Luxury Performance by NGT - Porsche 911 GT3 Cup (992)
D'Ieteren Luxury Performance by NGT - Porsche 911 GT3 Cup (992)
Uittredend winnaar NGT Racing heeft de 24 Hours of Zolder 2024 gewonnen met een Porsche 911 GT3 Cup. Het was tevens de derde overwinning in de Limburgse klassieker voor het team van Marc Maton, dat in 2023 zijn tweede triomf scoorde, precies 15 jaar na de eerste. Benjamin Paque, Kobe Pauwels, Bertrand Baguette, Glenn Van Parijs en Robin Knutsson reden een uitermate sterke wedstrijd en konden kapitaliseren toen de twee RedAnt Racing Porsche problemen kregen in de sloturen. Viervoudig winnaar Belgium Racing moest ditmaal vrede nemen met de tweede plaats van het #99 van Dylan Derdaele, Jan Lauryssen, Lars Kern, Sacha Norden en Sven Van Laere, die evenwel geen enkele stint reed. Bert en Stienes Longin, Peter Guelinckx, Sam Dejonghe en Arnold Neveling mochten voor PK Carsport mee op het podium.
  • Dreamdrive
Zege voor D’Ieteren Luxury Performance  by NGT Racing
Zege voor D’Ieteren Luxury Performance by NGT Racing
De 46e editie van de 24 Hours of Zolder was een bijzonder zware editie, met strijd voor de overwinning tot in de laatste uren. Pas toen Ayhancan Güven op minder dan drie uur van het einde zijn RedAnt Racing Porsche, die hij deelt met mede-Porsche-fabrieksrijder Laurens Vanhoor en vader en zoon Dirk en Tom Van Rompuy, naar de pitstraat stuurde met remproblemen, kreeg de D'Ieteren Luxury Performance by NGT Porsche 911 GT3 Cup wat ademruimte. Als niet veel later ook de tweede wagen van RedAnt Racing met remproblemen te kampen kreeg, kon de uittredende winnaar het tempo iets laten zakken om zo de 20e zege van Porsche in de Limburgse uithoudingsrace veilig te stellen.

Belgium Racing Team - Porsche 911 GT3 Cup type 992
Belgium Racing Team - Porsche 911 GT3 Cup type 992
Behalve bij de startfase, kwam de Porsche van onder andere BK-leiders Dylan Derdaele en Jan Lauryssen nooit echt in het stuk voor. De Limburgse Porsche diende de duimen te leggen tegen veel van de andere Porsche, maar zoals gemeld was de editie 2024 van de 24 Hours of Zolder een zeer zware race en het venijn zat in de staart. De troepen van Jan Gabriëls en Patric Derdaele lagen op vinkenslag en sleepten de zilveren plak uit de brand. Toch had er meer ingezeten, want in de startfase gingen enkele ronden verloren door een verkeerd getimede neutralisatie en vannacht ontplofte een remschijf van de 992 met startnummer 99, net zoals RedAnt Racing tot tweemaal toe overviel in het slot van de race.

De PK Carsport Audi van onder andere afscheidnemend recordwinnaar Bert Longin was goed voor de laatste podiumtrede. Sam Dejonghe zette op zondag nog de absoluut snelste wedstrijdronde (1:31.036) op het cv van de Audi, maar het hoge benzineverbruik zou de Duitse GT deze editie de facto kansloos maken.

Hamofa Motorsport soeverein in GTB

Podium GTB 24H Zolder
Podium GTB 24H Zolder
2023 was beslist niet de editie van Hamofa Motorsport, maar de familie Verhoeven sloeg dit jaar de handen opnieuw in elkaar met Cédric Wauters met slechts één doel: revanche. Daarin sloeg het Limburgse team met verve! De zege in GTB voor Rob, Kris en Mark Verhoeven en Cédric Wauters aan boord van de BMW M4 GT4, de negende positie in het algemene klassement en meer dan dertig ronden bonus op de eerste achtervolger. Die eerste achtervolger was overigens de LVRT BMW M4 GT4 (Luyten/Coosemans/Teirlinck/Vandewalle/Boffin), een wagen die bij de start nog in de pitbox stond voor herstellingen na de crash op donderdag. De laatste ereplaats ging naar de leider in de tussenstand van de klasse, de TipTop by NGT Porsche Cayman GT4 RS #63. De bolide van Peters/Herremans/Van den Bergh/Lagrange/Van Belle/Jacobs liep veel achterstand op na ABS-problemen, maar redde de meubelen nog enigszins met de derde plaats, al was dat vooral ook doordat de overige concurrentie nóg meer pech kende. Voor Niels Lagrange was het overigens zijn laatste autosportwedstrijd.

Dayvtec rondt top 10 met toerismezege

Davytec  - BMW M240i Davytec
Davytec - BMW M240i Davytec
Dayvtec zette een exemplaar van de BMW M240i Dayvtec in voor Koen Wauters, Nico Verdonck en Britt, Robin en vader Erwin Van Osta. De wagen draaide als een Zwitsers uurwerk en hield aan de meet meer dan twintig ronden voorsprong over op de eerste concurrent; goed dus voor de zege in TA waarmee de wagen meteen ook als beste toerisme besloot. De VP-Racing Audi RS3 LMS, een van de favorieten, klom nog op tot de tweede plaats in TA, nadat de wagen van Van Pelt/Bertels/Van Den Hover/Verbergt/Verhaeren teruggeslagen was in de nacht met een stukke cardan. De Genius Water Racing Lamera (Houben/De Cnijf/Mouton/Peelman/Vanspringel) besloot als derde, nadat de JDK by G&A Racing BMW M2 CS Racing (Kenis/van der Sloot/Visser/De Keersmaecker) met remproblemen was uitgevallen in de eindfase. Ook Stevens Motorsport, dat in het eerste deel van de race zeer sterk oogde, had eerder op de dag de handdoek moeten werpen.

JJ Motorsport ijzersterk in TB

JJ Motorsport - BMW 330i Clubsport
JJ Motorsport - BMW 330i Clubsport
Op pure snelheid leek er geen maat te staan op de VDW Motorsport BMW E46, maar door een defecte cardan moesten R. Van de Water/Vangeel/Beyers/H. Van de Water vrede nemen met het zilver. Het goud was er voor Tom en Guido Werckx, Gregory Eyckmans en Jarne De Meulder na een oerdegelijke wedstrijd. De troepen van Jan Horemans hadden overigens nog meer reden tot juichen, want ook het brons ging naar het team uit Machelen, dankzij de BMW 330i van Michael Gevers, Kurt Van Gijsel, Sofie Lievens, Gerben De Meulder en Ron Sanen.

Geen maat op IC Motorsport by CCP in TC

IC Motorsport by CCP op het hoogste trapje in TC
IC Motorsport by CCP op het hoogste trapje in TC
De kleinste toerismeklasse was een kolfje naar de hand voor IC Motorsport by Car Care Peeters. De BMW E90 325i van Andres Beers, Yana Loeman, Ian Gepts, Peter Van Delm en Gilles Molemans was de ganse wedstrijd vooraan in de klasse te vinden. De tweede plaats kwam op naam van Atrex Motorsports, dat voor het eerst aan de start stond van de langste Belcar-race op de kalender. Evertjan Alders, Bert Theunissen, Ben Thaens, Sidney Dieleman reden een gedegen race en finishten in hun BMW E36 325i op een kleine tien ronden van de klassewinnaar. Convents Racing (Vincent en Davy Convents, Steve Raymakers, Yannick Dupont en Dirk Groen) was wederom goed voor een podiumplaats, nadat de wagen op zondag nog terug naar de pitstraat gesleept was.

--- Uitslag 24H Zolder 2024 (pdf) ---

In totaal werden er 759 ronden afgelegd door de winnaar, waarvan 28 ronden onder 19 full course yellow-procedures (bijna 2,5 uur). Geen enkele maal diende de safety car op de baan te verschijnen; de wedstrijdleiding had voor de start aangekondigd het gebruik daarvan te beperken. Over de drie dagen mocht Circuit Zolder 33500 bezoekers tellen.

De volgende manche van het Belcar Endurance Championship is in principe de traditionele buitenlandse uitstap. Die brengt het deelnemersveld ditmaal richting de Franse Elzas en dat op 21 en 22 september. Het Belcar Endurance Championship besluit vervolgens op Circuit Zolder tijdens de NASCAR Finals op 12 en 13 oktober.

Foto's: Marnik Mouchaers



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Belcar Endurance op zondag 25 augustus 2024 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Zolder.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons