van der Horst

24H Zolder: Reacties aan het podium

Podium 24H Zolder 2023
Podium 24H Zolder 2023
De 45e editie van de 24 Hours of Zolder is ondertussen geschiedenis. NGT Racing scoorde niet alleen zijn tweede algemene zege, exact 15 jaar na de eerste, maar won ook de kleine GT-klasse. Zoals vaker zagen we ook enkele toerismewagens in de top 10 eindigen, met een zege in de klasse voor PK Carsport en JJ Motorsport. De wedstrijd bracht meer dan 30.000 toeschouwers op de been en ook aan het podium, waar Autosport.be enkele reacties sprokkelde, was het over de koppen lopen.
JJ Motorsport - BMW 330i
JJ Motorsport - BMW 330i
Jan Horemans (teamchef JJ Motorsport): "Wat een finish! We hadden stiekem gehoopt om met onze BMW te kunnen winnen in TB, maar een race moet toch nog altijd gereden worden. Ik ben echt tevreden dat het ons gelukt is! We merkten op een bepaald ogenblik dat we iets moesten ondernemen, anders zat de zege er niet meer in. We hebben dan besloten om te pushen en dat heeft ons uiteindelijk de zege opgeleverd, de tweede klassezege op rij."

Hamofa Motorsport - BMW M4 GT4
Hamofa Motorsport - BMW M4 GT4
Ad Verhoeven (teamchef Hamofa Motorsport): "We staan niet op het podium, maar toch zijn we als team tevreden met onze prestatie. We hebben er allemaal keihard voor gewerkt en het is jammer om net naast het podium te vallen in GTB als je achttien uur op kop rijdt en de wedstrijd domineert. We waren heel de week bij de les en de samenwerking met Cédric verliep enorm goed. Jammer van dat probleempje aan de remmen, dat ons best veel tijd heeft gekost, maar ook dat is racen. Het belangrijkste voor ons: we hebben plezier gehad en we pakken veel punten na zes uur en twaalf uur en hebben ook een goede score na 24 uur. "

PK Carsport zegeviert in TA
PK Carsport zegeviert in TA
Matisse Lismont (#24 BMW TA - PK Carsport): "Een podium, een zege zelfs, in mijn allereerste 24 Hours of Zolder. Ik had hierop gehoopt, maar ik besef het nog niet goed. Om 3 of 4 uur 's nachts besefte ik dat een zege erin zat en dan zijn we beginnen aanvallen. Eens de kloof er was, konden we controleren. We hebben heel constant gereden en daardoor risico's kunnen mijden. Het team leverde topwerk en de wagen gaf geen krimp. We hebben ook de vele full course yellow-situaties goed gelezen, want dat was ook belangrijk. Ik ben blij met deze zege!"

Tom Boonen
Tom Boonen
Tom Boonen (#24 BMW TA - PK Carsport): "Regelmaat was inderdaad het geheim, zoals Matisse zegt. We hebben het tempo van de rest bij de start gevolgd, maar tegelijk ook de auto gespaard. We hadden wat schrik van remproblemen, al viel dat uiteindelijk heel goed mee. Dankzij die conservatieve aanpak beschikten we in het tweede deel van de race over een frisse auto; we hebben enkel remblokken hoeven te wisselen, geen remschijven. Na mijn eerste stint ben ik zonder benzine gevallen. Ik ben toen nog net opnieuw in de tankzone geraakt, nadat de auto in noodloop was gegaan. Het probleem is dat je het probleem pas opmerkt als je sneller dan 50 rijdt, dus eens je de pits verlaten hebt. We hebben in totaal een ronde of vier verloren, terwijl we voordien op een vijftigtal seconden van de leiding in de klasse reden. Dat was het sein om opnieuw te beginnen aanvallen, maar dus wel op een slimme manier. We hebben de aansluiting met de kopgroep gevonden en vervolgens een mooi tempo onderhouden, zodat we onze geplande strategie konden uitvoeren zonder een al te grote achterstand op te lopen. Dit is een mooie zege in een sterke klasse en zonder dat akkefietje, waren we zelfs zesde algemeen geworden. Ongelofelijk voor een auto uit de TA-klasse!"

Raf Van Belle (r.)
Raf Van Belle (r.)
Raf Van Belle (#45 BMW TA - BMS Motorsport): "De 24 Hours of Zolder blijft toch speciaal. Het leek erop dat we tevreden moesten zijn met een plaatsje aan de voet van het podium, maar plots kreeg een van onze concurrenten (Hamofa Motorsport n.v.d.r.) problemen en hebben we alle zeilen bijgezet. De regen maakte het er absoluut niet eenvoudiger op, maar ik voelde mij goed in de auto en heb alles gegeven. Plots verscheen er bij het uitkomen van de Jacky Ickx-chicane 'DSC failure' op mijn dashboard en deed ik een pirouette. Ik heb het slotuur moeten afwerken zonder tractiecontrole, absoluut niet eenvoudig op de natte piste. Mission accomplished, en een nieuwe podiumplaats in de 24 uur op zak."

Foto's: Niels Vaeck, Marnik Mouchaers, Thomas Smets



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Belcar Endurance op maandag 28 augustus 2023 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Zolder.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons