van der Horst

24H Zolder: Reacties van de polesitters: "De Tornado bleek een briesje"

Luc De Cock - Bart Dejonghe
Luc De Cock - Bart Dejonghe
De Superpole sessie is de enige sessie van het Belcar Endurance Championship zonder normtijd en leverde uiteindelijk de verhoopte spannende strijd om de pole op. De Wolf GB08 Tornado van Heinz POWERKIT by Wolf Racing bleek finaal niet in staat om de tijden te realiseren van de Norma's. Fred Vervisch, vorig jaar nog polesitter, moest finaal de duimen leggen voor een ontketende Sam Dejonghe in de iets modernere zusterbolide van Deldiche Racing. "De Tornado bleek een briesje", omschreef Luc De Cock de prestatie met een kwinkslag, maar "de bekers worden na de race uitgereikt" klonk het bij Wolf strijdvaardig. De toon is alvast gezet voor een intense race, maar eerst legde Autosport.be zijn oor nog te luister bij de verschillende polesitters.
Sam Dejonghe
Sam Dejonghe
Sam Dejonghe - Deldiche Racing Norma M20 FC: "Ik haat het om te zeggen, want het is net alsof je een goed examen hebt afgelegd, vervolgens stelt dat het niet vlot ging en dan met 99% op je rapport thuiskomt. Mijn rondje was echter niet perfect. We hebben gekwalificeerd op Pirelli's, terwijl we de andere sessies op Michelin's reden. Ik mankeerde wat ervaring op die banden, waardoor ik wat verrast was van het gripniveau. Bij het aanremmen van de Rea heb ik wat tijd laten liggen omdat ik dacht dat het nog nat lag. Echter, pole is pole, dat is het enige dat telt."

Team Porsche Eindhoven - Maastricht - Porsche 911
Team Porsche Eindhoven - Maastricht - Porsche 911
Max Van Splunteren - Team Porsche Eindhoven-Maastricht Porsche 911: "Tot voor de superpole had ik nog maar vijf rondjes in natte omstandigheden en vijf rondjes in het droge afgewerkt. In de superpole is het één rondje waar het meteen recht erop moet zijn. Ik moest wat puzzelen met waar de piek van de banden zat, dus heb bij mijn outlap meteen gepushed. De banden houden het gelukkig ook wel twee ronden uit, dus op dat vlak zat het wel snor. Ik maakte een klein foutje in de eerste chicane en pakte iets te veel kerb, maar uiteindelijk maakte het geen verschil."

SRT - Mercedes AMG GT4
SRT - Mercedes AMG GT4
Ward Sluys - SRT Mercedes-AMG GT4: "We komen als team zeer goed overeen en uit de data bleek dat ik de snelste was, waardoor we besloten dat ik de superpole zou afwerken. Onderling zit er niet veel verschil tussen ons, maar ik denk dat mijn ervaring in Zolder hier lichtjes de doorslag gaf, zonder afbreuk te doen aan de prestaties van mijn teamgenoten. Het gekke is dat ik vroeger absoluut niet goed was in dingen als deze superpole, maar ik heb in de Supercar Challenge geleerd om snel te gaan over één ronde. Daar moét je je wel vooraan kwalificeren wil je scoren. Het leuke vandaag is dat we de basis voor mijn ronde eigenlijk bij de vorige race gelegd hebben. Patrick hield mij toen in de box tot zes minuten voor het einde, waardoor ik slechts tijd had voor één outlap en één snelle ronde. We begrepen toen zijn actie niet goed, maar dat was duidelijk met voorbedachten rade. De ronde vandaag was goed, maar in het bos lag het nog wel glad, waardoor ik misschien nog een tiende laten liggen heb."

Hofor Racing - BMW E46 M3
Hofor Racing - BMW E46 M3
Christiaan Frankenhout - Hofor Racing BMW E46 M3: "Dit was mijn eerste superpole ooit, één rondje waar de banden echt top zijn. Ik had tot voor deze sessie nog niet op nieuwe banden gereden. Ik denk dat ik wel 3 à 4 tiende laten liggen heb, maar ik heb wat marge ingebouwd, gezien je geen vangnet hebt in de vorm van een tweede ronde. Bij mijn outlap ben ik meteen voluit gegaan om te kijken waar de grip lag omdat ik wel enkele natte plekken zag. Op vlak van strijd binnen de klasse is het wel bizar dat we in Belcar 4 zitten, want ik denk dat we qua snelheid beter aansluiten bij de GT4's."

AR Performance - BMW E90 325i
AR Performance - BMW E90 325i
Olivier Hertsens - AR Performance BMW E90 325i: "We wisten dat de auto zeer snel was, want dit is reeds onze vijfde pole op rij. Het went echter niet, de pole rijden is altijd leuk. Toen ik vertrok was de piste nog vochtig en ik gleed een beetje in de Eerste Linkse, maar kon de wagen toch nog opvangen. Ik kon die bocht moeilijk inschatten, gezien je die voor de eerste keer aansnijdt in je snelle ronde. Paradoxaal genoeg was dat echter geen nadeel want had ik geweten hoe de ronde erbij lag, had ik waarschijnlijk eerder geremd. De seconde verschil, ik denk dat we die gepakt hebben in de Eerste Linkse."

Foto's: Niels Vaeck & Martijn Wouters



  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons