van der Horst

24H Zolder: Sneuvelt het ronderecord in de superpole?

Deldiche Racing - Norma M20 FC
Deldiche Racing - Norma M20 FC
Voor het eerst gaan we mogelijk de echte snelheid van de deelnemers in de topklasse van het Belcar Endurance Championship te weten komen. De organisatie voerde op donderdagavond namelijk een super pole-sessie in en in die training geldt geen normtijd. We schreven "mogelijk" in het begin van deze paragraaf, want indien de piste er nat zou bijliggen, lijkt het sterk dat er ronderecords gaan gebroken zullen worden. Autosport.be legde zijn oor te luister bij de belangrijkste pretendenten voor de pole.
Deldiche Racing - Norma M20FC
Deldiche Racing - Norma M20FC
Het opzet van deze super pole-sessie is eenvoudig. De training duurt 45 minuten en na afloop moeten we de poleman kennen, alsook de rest van de startgrid. Slechts de tien best geklasseerde wagens uit de gecombineerde kwalificatieresultaten mogen (in omgekeerde volgorde) deelnemen en elke wagen krijgt gedurende één snelle ronde het alleenrecht op de piste. Belangrijk: de super pole-sessie laat deelnemers toe hun tijd te verbeteren; laten de omstandigheden dat niet toe, dan telt de uitslag van de combineerde kwalificaties.

De meest opvallende beelden uit 2013
De hamvraag is natuurlijk of er records gaan sneuvelen vanavond. Frédéric Vervisch noteerde bij de vorige Belcar-race een 1:27.927 en Sam Dejonghe zette vorig jaar een 1:30.533 op de tabellen in moeilijke omstandigheden, wat nog altijd bijna twee seconden trager is dan het kwalificatierecord van Laurens Vanthoor in 2013, de thuisrijder realiseerde toen een 1:28.712 met een ontwikkelings-Audi R8 LMS ultra. In het laatste jaar van het GT1-tijdperk deed Maxime Soulet met de SRT Corvette 1:29.031 over een rondje Zolder. Al van bij de eerste sessie vanmorgen lag het tempo meteen hoog, en ondanks de normtijd van 1:32.500 werd er regelmatig een lage 1:30 genoteerd door de Norma's. Dat belooft alvast voor de tijden die vanavond in, een hopelijk droge, Superpole gereden zullen worden.

Sam Dejonghe & Stoffel Vandoorne
Sam Dejonghe & Stoffel Vandoorne
"Het circuit lag er vorig jaar echt niet goed bij tijdens de Superpole, er lag nog wat olie net voor de Villeneuve", liet Dejonghe weten aan Autosport.be. "Een lage 1:29 was misschien wel mogelijk geweest, maar dat weet je natuurlijk nooit. Dit jaar gaan we er weer volledig voor gaan. We krijgen één rondje om 't te doen en dat is gewoon graaf. We moeten ook gewoon toegeven dat we intrinsiek de traagste van de drie Norma’s hebben, het oudste exemplaar met de minste ontwikkeling van de aerodynamica. Intrinsiek zijn we zeker niet snel genoeg voor de pole, maar we gaan er alles aan doen om het wel te halen." 

"Misschien kunnen we zelfs een 1:28 realiseren", gaf de Antwerpenaar mee. "Afhankelijk van de omstandigheden, mogen we zeker tevreden zijn met een 1:29, temeer omdat we in de super pole maar één getimede ronde rijden. Het is vooral rekening houden met wat Frédéric Vervisch en Jeffrey van Hooydonk kunnen doen in de Superpole. Ik kijk er wel naar uit om eens niet met de normtijd te moeten rekening houden. Trager rijden dan het potentieel van jezelf en de wagen is gewoon niet eigen aan een racepiloot."

Volgens van Hooydonk is het vooralsnog koffiedik kijken. "We weten niet echt wat te verwachten, we hebben nog nooit op nieuwe banden gereden hier in Zolder", zei hij aan Autosport.be. "In Spa was het verschil met nieuwe banden echt wel groot. De superpole is promotioneel wel belangrijk, maar voor rest heeft het maar weinig waarde. We gaan niet alles riskeren, want we hebben weinig wisselstukken."

Frédéric Vervisch
Frédéric Vervisch
Ook voor Frédéric Vervisch is de superpole een onbekende factor, "De piste lag er tot nu toe niet echt enorm goed bij, want ik pushte en kwam maar uit op een 1:30. Hoe dat komt, weten we momenteel niet; ik vermoed dat de oorzaak misschien schuilt in het feit dat er zoveel verschillende bandensoorten worden gebruikt. De grip is er gewoon niet, maar sowieso denk ik niet dat het ronderecord gebroken gaat worden. Het soort banden dat we gebruiken heeft niet echt een piek, we hebben 2-3 ronden nodig om het maximale eruit te halen. Gezien we in de superpole maar één outlap hebben en nadien de getimede ronde, zitten we dus niet in dat window. Ik ga erop mikken om foutloos te trachten blijven en gewoon te pushen; we zien wel wat er volgt, maar ik heb er zin in!"

Belgian Driver Academy - Wolf GB08
Belgian Driver Academy - Wolf GB08
In 2017 zien we slechts één Wolf GB08 aan de start. Toch mogen we de proto volgens teameigenaar Christophe Pampel niet weggecijferen. "Met Vincent Radermecker beschikken we over misschien wel één van de snelste rijders van België, al blijkt Maxim (zijn zoon n.v.d.r.) voorlopig nog iets rapper in onze Wolf GB08. We zouden de super pole natuurlijk graag willen rijden, maar voorlopig hebben we nog wat af te rekenen met elektrische problemen en ook de set-up is nog niet honderd percent. We moeten dus afwachten wat dat gaat geven naar de avond toe."

T2 Racing Switzerland - Ligier JS53 Evo2
T2 Racing Switzerland - Ligier JS53 Evo2
Naast Wolf en Norma tekent ook Ligier wederom present in de 24 Hours of Zolder. De eer van de populaire Franse prototype-producent wordt hoogehouden door het Alpiene T2 Racing Switzerland. Het lijkt echter zeer onwaarschijnlijk dat de troepen van Pieder Decurtins vooraan de grid zullen starten. "We verwachten niet lager dan een 1:31 te laten optekenen", vertelt de teameigenaar aan Autosport.be. "We beschikken niet echt over een set-up die gericht is op het najagen van een snelle chrono. Onze focus en ervaring ligt meer op het endurance werk, dus gaan we ons niet van de wijs laten brengen en gewoon mikken op een plaats op de drie eerste startrijen."

Foto's: Marnik Mouchaers, Niels Vaeck, Arne Simons & Martijn Wouters



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Belcar Endurance op donderdag 17 augustus 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Zolder.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons