24H Zolder: SpeedLover testte live telemetriesysteem op Porsche

Dataloggingsysteem bij SpeedLover
Dataloggingsysteem bij SpeedLover
De 24 Hours of Zolder zijn in het verleden reeds vaker een wedstrijd geweest waarbij teams nieuwe oplossingen aan een ultieme test onderwierpen. Zelfs constructeurs gebruikten de afgelopen jaren de Zolderse etmaalrace om nieuwe onderdelen uit te proberen, soms weliswaar incognito. Aan de andere zijde was Belcar in het verleden het kampioenschap waar nog ruimte was voor zelfbouw en eigen ontwikkeling. Hoewel we de laatste jaren meer en meer standaard wagens zien, hoeft dat niet te betekenen dat de inbreng van knappe koppen helemaal weggecijferd wordt.
SpeedLover Racing - Porsche 991 Cup
SpeedLover Racing - Porsche 991 Cup
SpeedLover Racing beschikt reeds enkele maanden over de meest recente Porsche 991 Supercup en afgelopen maand stond het hiermee nog aan de start van de 24 Hours of Spa. Minder geweten, is dat de troepen van André Van Hoof tijdens de Ardeense etmaalrace een nagelnieuw telemetriesysteem aan de tand voelden. Met het systeem kan de data die de wagen genereert quasi in real time worden uitgelezen en geanalyseerd door ingenieurs in de pits en dat terwijl de bolide op de piste rijdt aan racesnelheid. Op die manier kunnen eventuele problemen vroegtijdig worden opgemerkt of, omgekeerd, onnodige passages aan de box wegens een vals alarm worden vermeden. Ook kunnen videobeelden uit de wagen worden bekeken in de pits; technologie uit de F1 dus in Belcar Endurance, want er bestaat interesse om het systeem ook in Belcar te gebruiken.

Ferdi Reijnders - Speedlover
Ferdi Reijnders - Speedlover
"Het telemetriesysteem dat we ontwikkelden, kreeg in de 24 Hours of Spa een beetje de vuurdoop", vertelt SpeedLover-teamchef Ferdi Reijnders aan Autosport.be. "Via speciale software lezen we de datalogging van de wagen uit en sturen we de gegevens via een 4G-verbinding door naar de pitbox. Daarbij kunnen ook camerabeelden vanuit de wagen worden meegestuurd, dus een degelijke verbinding is van kapitaal belang. In feite laat het systeem toe om dezelfde gegevens uit te lezen als wanneer de laptop aan de wagen hangt in de pitbox, enkel rijdt de wagen gewoon rond op het circuit in dit geval."

Speedlover - Porsche 991 Cup
Speedlover - Porsche 991 Cup
"Het is volledig de keuze van de ingenieur welke gegevens hij wil bekijken, we definiëren op voorhand een aantal datapunten en daarop gaan we dan werken. In ons geval kunnen we bijvoorbeeld dingen als bandendruk of olietemperatuur uitlezen en daarnaast ook alarmen definiëren als een van de gemeten waarden zich op een onverwacht niveau bevindt. Reeds tijdens de eerste sessies bleek het systeem nuttig. Zo kreeg de piloot in de wagen een waarschuwing van een probleem met een vloeistofniveau, maar op de gegevens in de pitbox konden we vaststellen dat er niet echt iets aan de hand was. We konden dus de rijder geruststellen vanuit de box, zonder dat er een interventie in de pitstraat nodig was. De piloot kan zijn stint afwerken zoals gepland en verloor dus geen onnodige tijd in de box."

Martini Brut, trofeeën en bloemen Belcar Endurance 2017
Martini Brut, trofeeën en bloemen Belcar Endurance 2017
"Voor hetzelfde geld was er echter wel iets aan de hand en dan konden we ingrijpen. Stel dat het oliepijl laag staat, kunnen we dat meteen opmerken en ingrijpen alvorens er motorschade optreedt. Je probeert dus de problemen voor te zijn. In Imola hadden we bijvoorbeeld een probleem met de versnellingsbak; met het dataloggingsysteem hadden we dat kunnen vaststellen. Stel dat je een alternatorprobleem hebt, zou je ook dat op de data kunnen vaststellen. Je gaat het probleem niet kunnen vermijden, maar je gaat wel de benodigde onderdelen reeds kunnen klaarleggen in de box om bij een stop de reparatie zo snel mogelijk uit te voeren. De grootste beker in een etmaalrace wordt vaak gewonnen door zo weinig mogelijk tijd in de pitstraat door te brengen."

Finish 24 Hours of Zolder 2014
Finish 24 Hours of Zolder 2014
"Anderzijds kan je als pitcrew ook betere voorspellingen doen over de wagen, bijvoorbeeld over het benzineverbruik. Afhankelijk van wie achter het stuur zit, schommelt het verbruik. Als je per minuut kan uitlezen hoeveel benzine er nog in de tank zit, kan je de tankstops veel beter plannen. Natuurlijk is een systeem als dit niet heiligmakend, maar het kan alleen maar helpen. Als een team dit systeem kan gebruiken tijdens de 24 Hours of Zolder, kan het op die manier dus een streepje voorhebben op de concurrentie in de jacht op de zege."

Foto's: Marnik Mouchaers, Niels Vaeck, Arne Simons & Martijn Wouters

 

Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Belcar Trophy op vrijdag 11 augustus 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Zolder.

  • Inforegio