24H Zolder: SpeedLover testte live telemetriesysteem op Porsche
"Het telemetriesysteem dat we ontwikkelden, kreeg in de 24 Hours of Spa een beetje de vuurdoop", vertelt SpeedLover-teamchef Ferdi Reijnders aan Autosport.be. "Via speciale software lezen we de datalogging van de wagen uit en sturen we de gegevens via een 4G-verbinding door naar de pitbox. Daarbij kunnen ook camerabeelden vanuit de wagen worden meegestuurd, dus een degelijke verbinding is van kapitaal belang. In feite laat het systeem toe om dezelfde gegevens uit te lezen als wanneer de laptop aan de wagen hangt in de pitbox, enkel rijdt de wagen gewoon rond op het circuit in dit geval."
"Het is volledig de keuze van de ingenieur welke gegevens hij wil bekijken, we definiëren op voorhand een aantal datapunten en daarop gaan we dan werken. In ons geval kunnen we bijvoorbeeld dingen als bandendruk of olietemperatuur uitlezen en daarnaast ook alarmen definiëren als een van de gemeten waarden zich op een onverwacht niveau bevindt. Reeds tijdens de eerste sessies bleek het systeem nuttig. Zo kreeg de piloot in de wagen een waarschuwing van een probleem met een vloeistofniveau, maar op de gegevens in de pitbox konden we vaststellen dat er niet echt iets aan de hand was. We konden dus de rijder geruststellen vanuit de box, zonder dat er een interventie in de pitstraat nodig was. De piloot kan zijn stint afwerken zoals gepland en verloor dus geen onnodige tijd in de box."
"Voor hetzelfde geld was er echter wel iets aan de hand en dan konden we ingrijpen. Stel dat het oliepijl laag staat, kunnen we dat meteen opmerken en ingrijpen alvorens er motorschade optreedt. Je probeert dus de problemen voor te zijn. In Imola hadden we bijvoorbeeld een probleem met de versnellingsbak; met het dataloggingsysteem hadden we dat kunnen vaststellen. Stel dat je een alternatorprobleem hebt, zou je ook dat op de data kunnen vaststellen. Je gaat het probleem niet kunnen vermijden, maar je gaat wel de benodigde onderdelen reeds kunnen klaarleggen in de box om bij een stop de reparatie zo snel mogelijk uit te voeren. De grootste beker in een etmaalrace wordt vaak gewonnen door zo weinig mogelijk tijd in de pitstraat door te brengen."
"Anderzijds kan je als pitcrew ook betere voorspellingen doen over de wagen, bijvoorbeeld over het benzineverbruik. Afhankelijk van wie achter het stuur zit, schommelt het verbruik. Als je per minuut kan uitlezen hoeveel benzine er nog in de tank zit, kan je de tankstops veel beter plannen. Natuurlijk is een systeem als dit niet heiligmakend, maar het kan alleen maar helpen. Als een team dit systeem kan gebruiken tijdens de 24 Hours of Zolder, kan het op die manier dus een streepje voorhebben op de concurrentie in de jacht op de zege."
Foto's: Marnik Mouchaers, Niels Vaeck, Arne Simons & Martijn Wouters
Tweet