van der Horst

24H Zolder: Thierry Deflandre: "Het maximale eruit gehaald voor 2012"

Thierry Deflandre
Thierry Deflandre
Nu de editie 2012 van de 24 Hours of Zolder voor de deur staat, sprak Autosport.be met Thierry Deflandre. De Algemeen Directeur van Circuit Zolder blikt terug op het traject dat zijn medewerkers de afgelopen maanden hebben doorworsteld en kijkt ook vooruit naar de editie van volgend jaar. Waar Dries Heyman, promotor van de Special Open Trophy (SOT), afgelopen week de hoofdoorzaak van het lage aantal inschrijvingen nog bij de rijders legde, ziet Deflandre verschillende andere elementen die hun invloed hebben gehad.
"Voor 2012 hebben we bewust gekozen voor een piste buiten kampioenschap, voor een open wedstrijd zodoende nieuwe wagens en deelnemers aan te trekken. Het resultaat is dat we minstens één categorie hebben (de wagens uit de SOT nvdr.) welke nog nooit eerder aan een etmaalrace deelnamen. Niettemin hebben we een stapel werk voor de boeg naar volgend jaar toe en zijn er heel wat zaken die we moeten aanpakken. In dat opzicht is dit eerder jaargang nul, dan jaargang één: de basis moet goed zitten."

Waar Dries Heyman niet veel problemen zag in externe factoren zoals andere evenementen die in hetzelfde weekend werden georganiseerd, liggen die kaarten voor Thierry Deflandre toch wel ietwat anders. "Allereerst is er de kalender clash. In Mettet (BGDC nvdr.) staan er 250 rijders aan de start, piloten die in het begin van het seizoen hun deelnemersgeld hebben betaald en logischerwijs niet kunnen deelnemen aan onze 24 Hours. Ik ga niet zeggen dat we alle 250 piloten over de streep hadden kunnen trekken, maar ik ben er van overtuigd dat die wedstrijd alleen al ons 10 starters minder doet tellen. Voor de duidelijkheid, dit is geen verwijt naar mensen als Patrick Van Billoen of Raphaël van der Straten; zij waren beide vragende partij voor een samenwerking. Naast de meeting in Mettet is er ook een Historic Rally, welke ons zeker een aantal wagens gekost heeft, en programmeerde de RACB ook een karting dit weekend. Tot slot is er de 24 Hours of Barcelona. Wij hebben gepraat met organisator Creventic over een eventuele samenwerking voor de 24 Hours of Zolder, maar vernamen op een bepaald ogenblik niets meer van hen. Opeens prikken zij een datum op hetzelfde ogenblik als onze 24 Hours of Zolder geprogrammeerd stonden..."

Voor Circuit Zolder is er slechts één duidelijke strategie en dat is werken op de basis. "Wij willen de amateur terug een kans geven om aan autosport te doen en kiezen daarom om alles in eigen handen te houden. We willen werken aan een bottom-up strategie in België, de basis verstevigen en zo de autosport in Vlaanderen opnieuw op de rails krijgen. We zijn  vanzelfsprekend nog te vinden voor samenwerkingen, kijk naar de Special Open Trophy of de BGDC, maar laat ons zeggen dat de poort naar Creventic toch niet meer zo hard open staat als voorheen."

Circuit Zolder trok begin dit jaar Jacky Andrzejewski aan als Competitors Liaison, maar het resultaat lijkt op dit ogenblik niet dat te zijn waarop men gehoopt had. "Laat mij zeggen dat we goed gestart zijn met Jacky", legt Deflandre uit. "Jacky deed een nieuwe wind door de ploeg waaien en dat was zeker positief. Op een bepaald ogenblik belde Kronos om te informeren of Jacky een gelijkaardige functie voor haar kampioenschap, de BRCC, kon vervullen. Gezien de malaise in de Belgische autosport sprak het voor zich dat we die oproep niet weigerden. Eén trimester verder is de conlusie echter dat het moeilijk blijkt te zijn twee broodheren te dienen en hebben we in onderling overleg besloten om te samenwerking stil te leggen."

Zo'n contactpersoon specifiek voor de 24 Hours leek Autosport.be echter wel een positief gegeven. Deflandre beaamt dit, "Klopt, en dat is waarom we aan Andy Jaenen hebben gevraagd mee zijn schouders onder de 24 Hours editie 2012 te zetten. Andy heeft veel contacten in het autosportmilieu en daarom willen we hem aanduiden als Liaison Officer 24 Hours. " Andy Jaenen valt Deflandre hier in bij, "Ik heb eind vorig jaar Hans van de Ven en Christian Lahaye een voorstel gedaan voor een basisklasse in het nationale kampioenschap van Speedworld. Dat plan viel in goede aarde en ik had reeds voor het einde van het jaar 17 wagens welke konden en vooral wilden deelnemen. Eenzelfde oefening wil ik nu maken voor de 24 Hours of Zolder 2013", aldus de Skylimit-frontman. "Op vlak van potentiële deelnemers ligt er nog een grote lap ongewonnen terrein", geeft Deflandre mee. "Eerder dit jaar zijn we naar de VLN geweest in Duitsland en daar hoorden we enkele misnoegde piloten. Hen willen we volgend jaar een alternatief bieden op Circuit Zolder, ook enkele Historic piloten zie ik gerust deelnemen. Dit jaar was ons reglement om Historic-wagens toe te laten echter te laat goedgekeurd, waardoor we daar niet echt op kunnen werken hebben."

Over de editie 2012 is Deflandre duidelijk. "Al bij al ben ik dit jaar tevreden, gezien de omstandigheden. Ik ben van mening dat we gezien de omstandigheden het maximale uit de situatie gehaald hebben. We hebben een lijst met 31 starters, welke allemaal hun inschrijving betaald hebben. Ik ben uiteraard niet zeker of deze allemaal zaterdag aan de start zullen verschijnen, dat ligt voor een deel ook bij de teams en rijders. We proberen ook te luisteren naar onze deelnemers; zo kan ik meedelen dat we tot een compromis gekozen zijn wat betreft het tanken. Iedere deelnemer mag met de benzinetank rijden van zijn keuze, maar het tanken gebeurt aan de pomp (dus niet aan een tanktoren voor de box nvdr.) en ons tankpersoneel zal er strikt op toezien dat geen enkele deelnemer meer dan 100 liter per keer bevoorraadt. Op deze manier zullen wagens als de WRT Audi nog wel een voordeel hebben, maar dat zal zich met name enkel voordien in de eerste stint. We staan als organisatie comité open, maar proberen het sportieve belang te laten primeren boven het commerciële. "

Het commerciële aspect van de 24 Hours of Zolder is echter van kapitaal belang, zeker gezien de situatie waarin het circuit zich bevindt. "Commercieel heeft onze ploeg prachtig werk geleverd moet ik zeggen", aldus Deflandre. "De paddock staat vol, de mezzanines kennen hun grootste succes van de afgelopen vier jaar en er is bijkomende animatie. Dit alles vormt voor ons de basis waarop we de komende jaren willen verder bouwen; een solide basis met een duidelijke visie. Die visie omvat ook het feit dat we ons reglement al veel vroeger willen vastleggen. De budgetteringsronde van de teams vindt plaats tussen oktober en december, dus willen we op 1 oktober kunnen beginnen met onze werving. Om dat te bewerkstellingen gaan we proberen om reeds op 19 september een plaats op de kalender te krijgen bij de RACB. Rome is niet op één dag gebouwd, noch op één jaar. Velen zeiden vooraf dat Circuit Zolder niet kon organiseren, wel vandaag denk ik dat we in onze eerste jaargang het tegendeel bewezen hebben."

Duidelijke plannen dus op Terlaemen, maar men zou haast vergeten dat er ook dit jaar nog een 24 Hours dient afgelegd te worden. "We hebben maximaal ingezet op visibiliteit en promotie", zegt Deflandre. "We gaan 17 uur live televisie hebben, te bekijken via Telenet, via livestream en via DBVT waarmee we te bekijken zijn in een straal van 2 kilometer rond de omloop. We zijn zeer creatief en innovatief bezig en op die manier proberen we zoveel mogelijk aandacht naar ons toe te trekken. We hebben eveneens nog de tweede editie van het Super Sonic Festival. We trachten dit jaar weer om een ideale mix te bekomen tussen jong en oud. Onze statistieken geven aan dat de gemiddelde leeftijd van de circuitbezoeker omhoog klimt en dat willen we counteren met het Super Sonic Festival. Om een kruisbestuiving te laten plaatsvinden hebben we ervoor geopteerd om het festival te verschuiven, meer naar de Oostelijke kant van het circuit; zo is dat evenement geografisch gecentreerd. Nieuw dit jaar is dat het festival zal plaatsvinden op twee dagen, zaterdag en zondag, en dat de mainstage ook toegankelijk is voor het racepubliek. Wat de wedstrijd zelf betreft, hoop ik natuurlijk op een mooie, open strijd. Ik denk niet dat er een piloot is die op voorhand al kan zeggen dat hij zal winnen; verschillende taktieken zijn mogelijk, zeker met het verschil in type wagens; een echte battle. Al bij al denk ik dat alle elementen er zijn om van deze editie een feest te maken!"

Foto: Martijn Wouters



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Circuit Nationaal op woensdag 5 september 2012.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons