van der Horst

24H2CV: Voorbeschouwing organisatoren

Belgian Gentlemen Drivers Club
Belgian Gentlemen Drivers Club
Het is een klassieker aan het worden op de kalender van de Belgian Gentlemen Driver’s Club (BGDC): de manche van drie uur in het voorprogramma van de 24 Uur 2CV in Spa-Francorchamps. Ieder jaar kent deze wedstrijd behoorlijk wat succes en ook dit seizoen zal dat het geval zijn. We zijn toe aan de voorlaatste manche van het jaar, komende zaterdag tussen 12u20 en 15u20. Meer dan 50 wagens zullen ’s ochtends om 9u00 de kwalificaties afwerken en later op de dag dus voor het nodige spektakel zorgen.
Voor deze laatste uitstap naar de Ardennen – de finale vindt op Circuit Zolder plaats -, pakken de organisatoren met een echte nieuwigheid uit: de ‘BGDC Young Driver’s Car’! We weten dat de BGDC zich richt op de amateurs, gentlemen-drivers en de jongeren die uit de karting komen en niet over de peperdure budgeten voor de eenzitters beschikken, maar toch in goede omstandigheden aan autosport willen doen. Het is net voor die laatste categorie dat de mensen achter de BGDC een speciale inspanning gaan doen. Ditmaal krijgen drie jonge kerels uit de indoorkarting, met name Régis Gosselin, Filipe Vieira en Mickael Derdul de kans om met een racewagen te rijden op het mooiste circuit van de wereld. Zij zullen de drie uur durende race afwerken aan het stuur van een Suzuki Baleno van Patrick Van Billoen (Red Pat Racing Team), terwijl het team van VDS Racing Adventures van Raphaël van der Straten voor de technische omkadering zal zorgen. Last but not least stelt Pierre-Olivier Businaro zijn expertise, tijd, en medewerkers ter beschikking voor de kampioenen van morgen. De auto is een wagen die we al eerder in de autosport zagen, met name in de Klasse D van de Division 1, en heel waarschijnlijk zal hij niet onopgemerkt blijven. Herinner u ook dat de BGDC één van de grote partners van de 24 Heures Karting de Spa-Francorchamps was, een evenement dat recent een zeer groot succes kende…

 
Iedereen tegen De Wit !

Naast de jonge kerels in de Suzuki, zullen heel wat ogen komende zaterdag gericht zijn op een razendsnelle BMW uit de Division 3… De winnaar van Mettet, Koen De Wit (M3 E46) vertrekt in de Ardennen inderdaad als grote favoriet, maar zal toch moeten afrekenen met Geert Verwimp, Kris Geudens en Benoît Navez (M3 E36), Gaël Frère en Christian Heck (M3 E36), Jean-Pierre Blaise en Marc Pinckers (M3 E36), Guy Hoffeld en zijn vrienden uit Luxemburg (M3 E36), Grysouille-Spigeleer-Clermont, maar ook Rasse (M3 E36), Huygens-De Cock-Van Goidsenhoven en het duo Huybrechts-De Coorman (M3 E36). Vermelden we ook de terugkeer van Ronchail met de Ford Focus #79, en Dimitri Kluyskens, met een BMW M3 E36.  

Zoals dat de gewoonte is in BGDC, zullen de snelste wagens uit de Division 1 de wagens van D3 het leven zuur maken. We denken daarbij aan de betere bolides uit de klasse 2 liter, zoals de VW Golf II van Tony Kevers en Grégory Paisse, maar ook de Clio III of II van Paul Lejeune, Divoy-Asnong, Tanghe-Vandenabeele, Semoulin-Semoulin, Buffet-Buffet, Despriet-Van Colen, Crabbe-Longin-Piessens, Jeukenne-Schmetz-Heinen, Delvaux-Marin-Gérome... Om het tegen die Franse furie op te nemen, denken we ook aan de Honda Integra van Willders en Ferrier, of de Vauxhall Astra Coupé van Plennevaux en Kasters, die in Mettet pech kende, of de Abarth 500 van Peter Bens, Jozef Verhulst en Franky Boulat.

 
Van Loo-Heyninck weer van de partij!

Ondanks een zware impact tijdens de Coupes de Mettet, is Johan Van Loo er in geslaagd om een nieuwe BMW 325i op te bouwen. Hij is er dus weer bij in de Klasse E van de D1, met Geoffrey Heyninck, net als Jan De Vocht en Rudi Doms (325i), maar ook Licops-Licops (Porsche 944).

Tot slot zijn er de wagens in de klasse 1600cc, of de Klasse C van de D1, waar de strijd tussen de Honda Civic weer hevig zal zijn, met onder meer exemplaren van Van Damme-Van Billoen-Deridder (#5), Mascaux-Charlier (CRX, #6) en Thiroux-Gillion-Van Warbeck (#48), terwijl de Suzuki Swift op vinkenslag liggen, met de bolides van Lannaux, Franken, Goffard en co. Opgepast, ook die strijd kent de spreekwoordelijke derde hond, met name de Toyota Corolla van de jonge en snelle Nicolas Lamy en Andy Dewallef (Toyota Corolla)…

Pedro Bonnet wil als leider naar Zolder in BMW ClubSport Trophy

Vermelden we nog dat in Spa-Francorchamps, de BMW ClubSport Trophy ook weer samen met de BGDC rijdt. Jan Horemans kondigt 8 exemplaren van de 325i E46 en E90 aan. Het wordt weer een race in de race, maar enkele zeer mooie namen, zoals Fred Bouvy en Guino Kenis. Pedro Bonnet zal trachten om samen met Fred Bouvy en Guido Werckx zijn voorsprong te consolideren om dan tijdens de finale op Cicuit Zolder naar de kroon te grijpen in zijn eerste seizoen op circuit. 




Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Gentlemen Drivers Club op donderdag 17 oktober 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24H 2CV.
  • Heinz Performance

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons