van der Horst

24H2CV: Nabeschouwing van de organisatoren

Temperaturen die een nazomer waardig waren op zaterdag, regen en herfstig fris op zondag. Een goede…150 2CV, Dyane, Burton en C1 die aan de start stonden van de 24U2CV 2019 kregen te maken met wisselende en afwisselende omstandigheden, met een piste die in de vroege ochtend zelfs heel verraderlijk werd. Het resultaat waren ontelbare neutralisaties die het gevolg waren van soms spectaculaire incidenten, en een strijd op alle vlakken en in de diverse categorieën.
De #17 Seventeen MCC HAFA van Tiggeler-Bonnan-Sparrow-Graham lanceerde zich zaterdag, even voor 17u, vanaf de pole position. Ze werden al onmiddellijk bestraft voor een valse start! De strijd tussen de favorietenteams kon beginnen… en de eerste slachtoffers vielen ook al snel. De #5 La Charbonnade de La Botte by Beaufort (Furlotti-Carere-Istas-Beaufort) werd het slachtoffer van motorproblemen  terwijl de #3 Mickey Racing (Berben-Marquet-Marquet-Speleers) schade leed aan de ophanging vooraleer de motorkap te verliezen en tot stilstand te komen aan Les Combes. Nuawelijks meer geluk kende de #55 FKR-M3 (Gillet-Colson-Goffin-Meauxsoone-Demoulin), die kende eveneens motorpech.
 
Het was de #99 DRM Coyote Autographe (de Robiano-Bouvy-Van Riet-Businaro) die het eerste deel van de wedstrijd voor zijn rekening nam, voordat een lager vastliep en een breuk aan de aandrijfas veroorzaakte. Dat was voldoende om de zwart-rode bolide in het klassement naar beneden te laten duikelen. In de rangen van FKR stortten de zaken in elkaar met kapotte motoren voor de #129 FKR-M1 (Van Gysegem-Abrahams-Abrahams-Beaupain) en de #33 FKR-M2 (Bouchereau-Bressan-Maes-De Zan-Van Mechelen)! Ontgoocheling ook op de #34 34 by Beaufort (Jamar-Renaud-Brugmans-Olivier) die uiteindelijk moest opgeven, ook al met een kapotte motor.
 
Naarmate de uren vorderden kwam de BNLL machinerie op gang. De drie bolides die door dit team werden ingeschreven boekten onophoudelijk vooruitgang in het klassement. De #42 BNLL 1 by 850 van Thierry de Latre du Bosqueau, Alex de Latre du Bosqueau, Daniel Roustan en Benoît Car leidde de meute en sloeg geleidelijk aan de kloof. Niets zou de blauwe bolide nog in de weg staan en ze schonken op zondag, klokslag 16u00 (wintertijd), een nieuwe overwinning aan deze formatie op het palmares van de ultieme dubbele etmaalrace van het seizoen!
 
BNLL zette dat alles nog meer in de verf door meedogenloos de dubbel te verzekeren. De #43 BNLL 3 van Philippe Courtois, Mathieu Devos, Laurent Jossieaux en Rudy Coppieters haalden het van de #1 JMCE Racing 1 van Léonard, Etienne en Julien Licops, nog vergezeld van Patrice Lacroix. Laatstgenoemden verloren veel tijd even voor 9 uur in de ochtend met een breuk aan de uitlaatcollector die een tussenkomst van de mecaniciens noodzaakte.
 
Om de kers op de taart te zetten van dit weekend strandde de #65 BNLL 2 van Philippe Denis, Bernard Crespin, Claude Crespin en Christian Fosseur nog aan de voet van het podium in 4de positie. Ze bleven voor aan de #99 DRM Coyote Autographe, die terugkwam vanuit het niets, en de #18 Méhari 2CV Passion Trapanelle, in handen van Samuel Chenier, Thierry Ehrhardt, Thierry De Bonhome, Paul Rowland, Lory Hauris en Jonathan Vynckier.
 
In de andere categorieën van de ‘2CV’, haalde de #80 Collé-Carfix RT (Van Hees-Vansprengel-Vanden Driessche) het van de Burton machines, de #78 Gascard Speed Organisation (Gascard-Gascard-Vanderfeesten-Beguin-Beguin) en de #77 Burton Racing (Marville-Pirlot-Bastin-Kaivers), in de klasse ‘Expérimentale’. In de rangen van de ‘Protos’, kwam de #47 2CV Wet Dream RT (Van Israel-Smith-Van Wymeersch-Naessens-Mertens) als laureaat naar voren na een krachtmeting met de #72 Team Basket Cup (Gablier-Gablier-Devillard-Brisse-Beranger). De #31 2PK Racing Team (Willaert-Staelen-De Bel-Schollaert) schonk de zege aan België in een strijd met de “Franse” #90 2CV de Feu (Brethenoux-De Well-Bernet-Guignard-Brethenoux) en #68 Team FG 2CV Passion (Lercher-Sultana-Guillaume-Mazurier). Een Nederlandse zege was er dan weer in de ‘Classique’, met de  #123 Dutch Dyane Racing Team (Van Koppen-Van der Goes-Van Der Voort-Van Der Voort), die voorbleef aan die andere “Fransen”, de #435 2 Pattes Foll (Cannesant-Bourgeois-Cannesant-Flipo) en de #007 Deuch Gaz Team (Breilly-Breilly-Dubois-Pade).
 
Voor de volledigheid vermelden we de overwinning van de #30 Tête Rouge Racing (Robertson-Williams-Oswin-Arrowsmith Brown-Crispin) binnen de categorie ‘Guest’, die was voorbehouden aan de Britse 2CV.
 
Falt Racing domineert een honderdtal C1!    
 
Met een honderdtal Citroën C1 aan de start van deze etmaalrace, verdeeld in de categorieën “Belgisch”, “Nederlands” en “Brits”, was het spektakel verzekerd. De schermutselingen waren heldhaftig, de incidenten soms spectaculair.  Binnen de C1 Racing Cup, domineerde de #217 Falt Racing van Marvin Herman, Emile De Dryver, Guillaume Mondron en Simon Tourneur het grootste gedeelte van de wedstrijd. Vooral dan nadat de #232 Neo Speed by Kimy Racing (Do-Devis-Le Leu-Petralia) tegen technische moeilijkheden aanliep, die hen uit de kop van het klassement lieten verdwijnen. De #217 klasseerde zich op de 6de plaats algemeen en won voor de #231 Gaban Motorsport (Gaban-Gaban-Palmaers-Meurens) en de #233 KMD 233 (Van Hove-Close-Van Bael). Deze laatste zorgde voor de vrouwelijke toets met mooi lachende Chloé Van Hove op een podiumplaats. 
 
De #240 Citropol (Lorquet-Lorquet-Jeukenne) strandde aan de voet van het podium, terwijl de #230 revTeam by Kimy Racing (Frère-Lietart-Grevesse-Pasquale) de top 5 vervolledigde voor de #212 Muppet Racing (Delvaux-Petit-Denis-Henrard-Willems-Delvaux).
 
Het werd een overwinning voor een ploeg van jonge honden in het “Nederlandse” klassement, met de #555 Team Veno (Oosten-Teekens-Veering) die voorging aan de #599 DAT Racing (Smit-Verhoek-Kuiper-Charoudin) en de #630 Lohuis Motorsport 1 (Schoonhoven-Schoonhoven-Sijtsma-Bergman). Bij de C1 UK was het dan weer de #581 Gianfranco Motorsport van… de Portugezen Rodrigues, Rodrigues, Brandao en Diegues, vergezeld van de Spanjaard Hernandez die wonnen voor de #505 Finishline UK Ltd with PrepTech UK (Luti-Bray-Van Niekerf) en de #394 AB Motorsport (Symonds-Allwood-Trott).
 
Het was in een uitstekende sfeer dat, op het ‘endurance’ podium van het circuit van Spa-Francorchamps, dit knotsgekke weekend een einde nam. De deelnemers aan de 2CV Racing Cup en de C1 Racing Cup zetten nu koers naar het Circuit Jules Tacheny in Mettet voor de ondertussen traditionele finalerace in de competitie. Die staat al binnen twee weken op het programma…!

24H2CV Press



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Nationaal op maandag 28 oktober 2019.
  • LTF

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons