van der Horst

24H2CV: De Porsche 911 GT3 Cup domineren de finale van de 100 Series by BGDC

Mick Meurrens/Steve Meurrens/Tom Meurrens - Porsche 911 GT3 Cup
Mick Meurrens/Steve Meurrens/Tom Meurrens - Porsche 911 GT3 Cup
Het is in het kader van de 24H2CV/C1 en over de duur van 240 minuten, dat de 100 Series by BGDC 2023 hun besluit kenden deze zaterdag op het circuit van Spa-Francorchamps. Het was de gelegenheid voor de Porsche 991 en de 992 GT3 Cup machines om doorlopend de kop van het algemene klassement te monopoliseren en een indrukwekkende vierdubbele zege te boeken na een wedstrijd die redelijk rustig verliep. Eveneens aan het werk waren er de deelnemers van de Franse serie Trophée Tourisme Endurance…
Het belangrijkste nieuws viel er na de afloop van de kwalificatie. De MARC Focus V8 #2 van Raphaël van der Straten en Nathan Vanspringel had de vierde tijd neergezet maar kreeg een verbod om te starten wegens een te luidruchtige uitlaat! Het team liet het daar echter niet bij. Een van hun medewerkers reed naar de ateliers in Waals-Brabant om er een nieuw uitlaatsysteem te gaan halen en kwam terug naar Francorchamps. Ze monteerden het onderdeel en… reden nog mee in de laatste twee en een half uur van de wedstrijd! Een sterk staaltje van volharding, ook al was alle kans op een goed resultaat natuurlijk verkeken. Het weerhield Nathan Vanspringel er echter niet van om de snelste ronde van de wedstrijd te laten noteren! 
 
Michael Van Peperzeel/Johan Van Peperzeel/Christiaan Frankenhout - Porsche 991 GT3 Cup
Michael Van Peperzeel/Johan Van Peperzeel/Christiaan Frankenhout - Porsche 991 GT3 Cup
Onder die omstandigheden konden de Porsche 911 GT3 Cup zich natuurlijk volop uitleven. De Duitse GT-wagens, die op maat gesneden zijn voor wedstrijden van lange duur, domineerden effectief de debatten. Limburgers Mick, Steve en Tom Meurrens, die de 100 Series by BGDC  ontdekten tijdens de voorlaatste manche op Zolder, sloegen geleidelijkaan het gat en wonnen het algemene klassement en de Divisie 4 met hun Porsche 992 GT3 Cup #32. Maar door zich tweede te plaatsen in het algemene klassement en in de divisie, deden Michael en Johan Van Peperzeel, opnieuw vergezeld van de uitstekend rijdende Christiaan Frankenhout, de beste zaak van de dag. Het liet toe aan vader Johan om de titel te pakken in de Divisie 4!
 
Het was een andere 992 GT3 Cup, de #8 van Olivier Dons en een zeer snelle Maxime Bertho die het eindpodium vervolledigde, voor de gelijkaardige bolide van Mees Roos en Evren Yondem (#12).
 
De kampioen in de Klasse G+, de Porsche Cayman #982 van Karl White, Paul Geeris en Arthur Peeters, zat voortdurend in het kielzog van de 991 en 992 machines en ze lonkten al naar een plaats binnen de top 5 algemeen, toen ze drie minuten verloren op de baan en strandden op de zesde positie. 
 
Minder geluk was er voor de MARC BMW V8 #66 van Chris Van Woensel, Dirk Mertens en Maurits Van Egdom, die lang in het kielzog zat van de 911 GT3 Cup vooraleer te zakken in het algemene klassement door de breuk in een kogellager.
 
Yardi Hoogwerf/Steven Teirlinck - Cupra TCR
Yardi Hoogwerf/Steven Teirlinck - Cupra TCR
Dat kwam ten goede aan de Cupra #25 van Yardi Hoogwerf en Steven Teirlinck, kampioenen in de Divisie 2 en de Klasse E, die de rondes afhaspelden om tenslotte te eindigen op de vijfde plaats algemeen. In hun klasse gingen ze voor aan de Peugeot 308 Racing Cup #421 van Fabrice Massin en Pierre Léonard. René en Xavier Danneels, vergezeld van Michel Gilot, zijn trouwe deelnemers aan de wedstrijden op het circuit van Spa-Francorchamps en zij slaagden erin te eindigen binnen de algemene top 10 als winnaars van de Klasse F voor de BMW M3 E36 #65 van Petra Carlier en Hervé Duelz. 
 
Vanloocke en Muller in D1
 
Thomas Vanloocke - Renault Clio Cup
Thomas Vanloocke - Renault Clio Cup
De Divisie 1 en de Klasse B werden gedomineerd door de Renault Clio Cup #61 van Thomas Vanloocke, met als uitstekende teamgenoot in deze finale de regerende kampioen Yvan Muller. Een ronde verder in het klassement vinden we de Mazda MX-5 #54 van Patrick Dubois en Cedric Wauters, die hun uitstekende vorm in dit seizoenseinde bevestigden, terwijl de Britten Ricky Coomber, Mark Simmons en James Kaye er in slaagden hun Honda Civic Type R #99 op de onderste trede van het podium te plaatsen. Ze profiteerden onder andere van de problemen met de inspuiting op de Vauxhall Astra Coupé #777, die de leiders van het kampioenschap,  Philippe Ménage en Guy Katsers, deden zakken naar de zevende positie! Het wordt nu kwestie van de rekenmachines boven te halen om de definitieve hierarchie vast te leggen.
 
Een zeer mooie vierde plaats was er voor de Toyota GT86 #24 van Chloé Van Hove en Lucia Sirianni, bijgestaan door José Close. Zij strandden op een kleine twee minuten van het podium en gingen voor aan de Honda Civic Type R #47 van Marvin Herman, Laurent De Coninck en Yannick Van Espen en de Renault Clio Cup #510 van Eric Duthoit, Fred Faucon en Gautier Martin.
 
Minder succes was er voor de rijders uit het oosten van het land. Robin Dries, Samuel Hilgers en Günther Lenges zagen hun Renault Clio Cup #262 de geest geven als gevolg van problemen met de alternator. Ook niet aanwezig aan de finish waren  Philippe Hortulanus en Yannick Rollin (Renault Clio #97), Hervé Deger, François Jeukenne en Jérôme Heinen (Renault Clio #37, motor), evenmin als Patrick Van Billoen en Navric De Laet (Honda Civic #5, koppeling).
 
De Klasse D was de zaak van de BMW 130 GTR #77 van Philippe Wouters en Raf Peeters, die redelijk gemakkelijk de maat kon nemen van de BMW Z4 #4 van Iron Man Alain Van Tornhaut, die de gehele afstand solo afwerkte.
 
Rogier Van Kuyk/Thomas Leten - Renault Clio
Rogier Van Kuyk/Thomas Leten - Renault Clio
In de Klasse A, de categorie van de 1600cc, behaalden Rogier Van Kuyk en Thomas Leten (Renault Clio #69) een  nieuwe overwinning, terwijl Patrick Vander Eecken en Nicolas La Monica (Peugeot 206 #70) tegen een bestraffing aanliepen die hun verwees naar een plaats achter de Suzuki Baleno #89 van Christophe Cagnina, Massimo Petralia en Lionel Corbisier.
 
Het doek valt over dit seizoen 2023 van de 100 Series by BGDC. In de komende weken zullen de promotoren de kalender voor 2024 bekend maken, met alvast de belofte van nieuwe treffens over langere afstand…

Hundred Series by BGDC



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Gentlemen Drivers Club op zondag 22 oktober 2023.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons