van der Horst

24H2CV: Een grandioze editie 2019

Al 35 jaar lang is het fenomeen er en het blijft groeien. Er zijn nu de C1 die de typische 2CV en Dyane 24 uur lang goed gezelschap houden. Dit weekend is het weer tijd voor het grote rendez-vous van de amateurautosport, met u leest het goed…. 150 kleine bolides die de Raidillon zullen opstormen, waarbij we zowel echte profs zien, maar ook de gentlemen drivers, pure amateurs en zuivere rookies. Gewoon schitterend!
Diegene die vandaag al de winnaars kan voorspellen, wel dat is een stevige kenner. Uiteraard zijn er bij de goed vijftig 2CV/Dyane en aanverwante, al een aantal teams die dit seizoen van de champagne mochten proeven. We denken dan aan de BNLL (#42 de Latre du Bosqueau-de Latre du Bosqueau-Roustan-Car, #43 Courtois-Devos-Jossieaux-Coppieters, #65 Denis-Crespin-Crespin-Fosseur en #74 De Kelper-Michel-O’Keeffe-Steels), aan Beaufort Racing (#5 Furlotti-Istas-Carere-Beaufort en #34 Jamar-Renaud-Brugmans-Olivier) of aan JMCE Racing (#1 Licops-Licops-Licops-Lacroix), om enkel de meest recente winnaars te citeren. Deze teams zijn echter niet de enige die zullen trachten om zondagnamiddag als eerste over de eindmeet te komen.
 
De favorieten zullen zaterdag staan drummen om rond de klok van 17u00 als eerste weg te zijn, en de aankomst is zondag om… 16u00! De 24H2CV zijn geen 23H2CV geworden, maar komend weekend is dat van de uurwissel, dus vergeet het niet, want er gaat wel degelijk 24 uur lang gereden worden.
 
Na die 24 uur zouden we ook volgende teams vooraan kunnen zien: #2 KMD 2 (van der Straten-Asnong-Debroux-Putz), de #3 Mickey Racing (Berben-Marquet-Marquet-Speleers), de #7 Flax-Team (Rosy-Marchandisse-Marchandisse-Devillers-Delvaux), de #8 Phoenix Racing Team (Santkin-Piette-Hemroulle-Schmidt), des #11 Team Manitou Collé 11 (Vandermosten-Moureau-Gies), de #14 The Golden Horse (Blaise-Blaise-Louys-Nopère), de #18 Mehari 2CV Passion Trapanelle (Chenier-Ehrhardt-De Bonhome-Rowland-Hauris-Vynckier), de #38 Nous@aussinet (Naisse-Bouillon-Dubois-André-Naisse), de #55 FKR-M3 (Gillet-Colson-Goffin-Meauxsoone-Demoulin), de #62 2BR Motorsport (Braun-Bollette-Schiffers-Braekevelt), de #70 CGS-Racingteam (Hooreman-Gillard-Draps-Dermont), de #83 Oregon Team (Ragonesi-Orel-Wartique-Diederickx), de #96 DS Racing (Dumoulin-Poorters-Bourbonnois-Bolland-Devis), zonder de #99 DRM Coyote Autographe (de Robiano-Van Riet-Bouvy-Businaro) te vergeten, of de #129 FKR-M1 (Van Gysegem-Abrahams-Abrahams-Beaupain)! Het is een lijst die verre van volledig is en die bewijst dat heel wat nationale en internationale rijders met naam niet aarzelen om aan de start van de 24 Heures 2CV te verschijnen!
 
De ‘Hybrides’ met de mechaniek van BMW zullen uiteraard vooraan in het klassement meespelen, maar ook de categorie ‘Prototype’ zal een plaats in de top 10 najagen. We denken dan aan de #47 2CV Wet Dream RT (Van Israel-Smit-Van Wijmeersch-Naessens-Mertens) of de #72 Team Basket Cup (Gablier-Gablier-Devillard-Brisse-Beranger). In de categorie ‘Améliorée’, zien we de #31 2PK Racing Team (Willaert-Staelen-De Bel-Schollaert), de #68 Team FG 2CV Passion (Lercher-Sultana-Guillaume-Mazurier) en de #90 2CV van Feu (Brethenoux-Brethenoux-De Well-Bernet-Guignard). Hier gaat het om een match België-Frankrijk!
 
Maar we mogen ook de ‘Classiques’ niet vergeten, de categorie die verwijst naar de eerste editie van de 24H2CV. Deze wagens zien rijden is denken aan de tijd van toen! De Nederlanders spelen hier de hoofdrol met het Dutch Dyane Racing Team (Van Koppen-Van der Goes-Van der Voort-Van der Voort) met het rugnummer #123! De concurrentie is stevig in de Ardennen, met de #007 Deuch Gaz Team (Breilly-Breilly-Dubois-Pade), de #13 Mehari 2CV Passion Racing Team (Sailly-Huez-Leroy-Holley, de #41 Team Basket Cup (Venot-Gaugry-Rousse-Lauzanne), de #261 Les Bielles de Giel (Bouillard-La Scala-Soubigou-La Scala-Raison), de #375 2CV EGD Endurance (Daniel-Bouche-Levasseur-Letot-Ravin) en de #435 2 Pattes Foll (Cannesant-Bourgois-Cannesant-Flipo), die allen… uit Frankrijk komen! De Belgen zijn ook vertegenwoordigd met de #69 2CV Mania (Beaujean-Collin-Noerdinger-Molron), de #98 Rétro Racing Team (Van de Velde-Van Den Brande-Arys) en de #602 Brokensport (Asselborn-Asselborn-Cadot-Rosner-Le Conte-Mercier). Dat belooft…
 
We vermelden zeker ook de categorie ‘Expérimental’, met de #46 PI-R System (Henry de Frahan-Henry de Frahan-Petralia-Le Leu-Lempereur-Lempereur),  de #51 51 Tracanet (Lachaume-Salort-Guiberteau-Mandret-Mandret), de #80 Collé-Carfix RT (Van Hees-Vansprengel-Vanden Driessche), zonder ook de jongens van Burton niet te vergeten, met twee machines, de #77 Burton Racing (Marville-Pirlot-Bastin) en de #78 Gascard Speed Organisation (Gascard-Gascard-Vanderfeesten). Drie Britse 2CV zijn ook van de partij.
 
Het gaat er stevig aan toegaan!
 
Met goed … 100 C1, kunnen we van een ware overrompeling in Francorchamps spreken tijdens de 24H2CV! Bovendien komen goed vijftig van deze bolides, met prestaties te vergelijken met de ‘Hybride’ 2CV, uit Engeland! De ‘Brexit’ is hier nog niet voor… morgen.
 
In deze C1 ‘so British’, zien we Engelsen, maar ook Zwitsers, Portugezen, Amerikanen, Zuid-Afrikanen, Australiërs, Nieuw-Zeelanders, of nog rijders uit de Emiraten! En dan zijn er ook snelle heren als Maxime Martin of Jérôme de Sadeleer! Voeg daar nog een tiental Nederlandse bolides aan toe (met Nederlanders en Belgen als Cor Euser, Nicolas Vandierendonck, John De Wilde, Daan Pijl, Hanne Terium...), en de ambiance in het peloton zal verzekerd zijn.
 
Er is ook de Belgische C1 Racing Cup met rijders als Pierre-Yves Rosoux en Arnaud Tsamère (#203 MCL Racing Team by Beaufort Racing), Erik Bruynoghe (#210), Jacky Delvaux (#212 Muppet Racing), Guillaume Mondron, Emile De Dryver en Martin Leburton (#217 Falt Racing), rijders uit de Hundred Series by BGDC zoals Gaëtan Hayot, Laurent Tricoche, Michaël Divoy en Jérôme Heinen (#228 HTH Motorsport), Gaël Frère (#230 revTeam by Kimy Racing), Doriano Marcucci et Giovanni Scamardi (#236 Mickey Racing), François Jeukenne (#240 Citropol met Philippe en Julien Lorquet), Olivier Muytjens (#248 Marc Duez Events), Stéphane Cristinelli (#245 SC Corsa)... Schoon volk lijkt ons…
 
De teams die de vaste waarden van de competitie zijn, gaan zeker voor de winst met onder meer de #206 FSA 1 (Seeuws-De Wit-Agenais-Huygens), de #207 FSA 2 (Vanhercke-Mans-Van Den Hemel-De Cock), de #211 JMCE Racing 2 (Poncin-Munsters-Dethier-Habran), de #216 216 (Muller-Laloux-Loly-Cheriet), de #218 GHC Racing (Les-Roskam-Les), de #219 Ecurie Azur (Princen-Princen-Peeters-Geelen), de #221 FloRacing (Borner-Couturier-Flohimont), de #223 Kimy Racing (Matot-Matot-Matot), de #231 Gaban Motorsport (Gaban-Gaban-Palmaers-Meurens), de #232 Neo Speed by Kimy Racing (Do-Devis-Le Leu-Petralia), de #233 KMD 233 (Close-Van Hove-Van Bael), de #251 FloRacing (Maka-Geilenkirchen-Pirlet-Pirlet) en de #257 Mecaperformance (Cagnina-Thomas-Pirenne-Brasseur).
 
Zoals de traditie het wil is CAP48 van de RTBF ook van de partij met de 2CV met startnummer #48, de LVR-CAP 48 (Dupont-Culliford-D’Elia-Chevremont-Vandercam-Theysgens-Berger) en een C1, la #234 LVR – Kart48 (idem, plus Dejaegere). Eens te meer blijkt dat de 24H2CV… The Place to Be!

24H2CV



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Nationaal op donderdag 24 oktober 2019.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons