25 Hours VW Fun Cup: Voorbeschouwing van de organisatoren (2)
Tijdens het hele weekend komt iedereen aan zijn trekken, zowel op de piste als in de paddock. Er zijn activiteiten voor de kleinsten en er is de VW Oldtimer parade om bij het aanschouwen van de vele historische VW-modellen mooie herinneringen op te halen.
De 25 Hours VW Fun Cup zijn meer dan een gewone autorace. Het is een feest, een dag – of een weekend – waarop je in familieverband of met vrienden kan komen genieten van wat nog steeds bekend staat als “het mooiste circuit ter wereld”. Het hoogtepunt volgt op zaterdag, klokslag 16u50, met de start van de langste etmaalrace ter wereld. Een pronostiek opstellen is, zoals steeds, onbegonnen werk. Het is immers best mogelijk dat we, net zoals vorig jaar, een eindsprint zullen beleven voor de eindzege. Twaalf maanden geleden bedroeg het verschil tussen de winnaars en de verliezers amper twee seconden.
Het mag gezegd zijn: op de deelnemerslijst, met meer dan 100 Kevertjes en rijders van liefst 25 verschillende landen, vinden we heel wat grote namen terug. Voor de kenners van de European VW Fun Cup zijn er de vaste waarden, zij die steevast voor de zege gaan, dus ook in de Slag van de Ardennen. Vorig jaar wonnen zij al de 25 Hours en nu staan de mannen van het Allure Team 2 stevig aan de leiding in het kampioenschap en zijn de gedoodverfde kandidaten om zichzelf op te volgen. Edouard Mondron is terug in het land en hij versterkt de favoriete formatie met broer Guillaume, Frédéric Caprasse en Cédric Bollen. De tweede auto daar is de Allure Team 1 met kopman Frédéric Bouvy, samen met Pierre Piron, David Dermont, Franck Radet en Lorenzo Donniacuo.
Andere kanshebber is het Colson Racing, de ploeg van Victor Colson die zeven keer het BK won. Het begin van dit seizoen verliep niet echt naar wens, maar Crosset-Gressens-Jacquemin, deze keer bijgestaan door Maxime Soulet, zijn vastbesloten om terug vooraan mee te strijden. Hij won al twee keer en nu gaat Manu Nava de baan op in het gezelschap van Stéphane Charlier, Alain Delrez en Michel Vanhakendover. Hun doel is natuurlijk de grootste beker te versieren ! Concurrentie komt er zeker van AC Motorsport (met een sterke formatie met Martin Leburton, Stéphane Perrin, Didier Van Dalen en Arnaud Quédé), Socardenne (waar François Verbist het vaste trio Nivarlet-Balthazar-Martin komt versterken) of PVI / M3M met de laureaten van de editie 2011, Van Impe-Bentchikou-Dupassage-
Maar de 25 Uren zijn ook een race waar mindere goden aan de slag kunnen en, deelnemen belangrijker vinden dan winnen. In dat veld van zuivere amateurs vinden we evenwel ook namen die tot de verbeelding spreken. We denken hierbij aan Eric van de Poele, de vijfvoudige winnaar van de 24 Uren van Spa, die een autootje zal delen met zijn drie zonen, Alexis, Nicolas en Diego. Een andere laureaat van de Spa-klassieker – maar ook van Le Mans en de Nürburgring – is Fransman Romain Dumas. De veelzijdige rijder is alleszins één van de belangrijkste vedetten in de 25 Uren en hij vormt uitzonderlijk ploeg met zijn vader Maurice en broertje Julien…
De auto van de Belgian VW Club voert het #50 en dat heeft alles te maken met de 50ste verjaardag van de Club. De gele bolide komt in de handen van ex-Spa-winnaar Laurens Vanthoor, Anthony Kumpen (winnaar in Spa in 2009) en Bert Longin, maar ook Louis « Mega Toby » Talpe, tweevoudig wereldkampioen veldrijden Niels Albert en VRT-journalist Ruben Van Gucht. Arnaud Tsamère is bekend van het kleine scherm in Frankrijk en hij is opnieuw van de partij in de 25 Uren, samen met acteur Tomer Sisley (alias Largo Winch) en Margot Laffite, dochter van en eveneens in het Zuiden bekend als tv-presentatrice.
Laten we het nog hebben over specialisten in andere autosporttakken die ter gelegenheid van de 25 Uren een gastoptreden beleven in de VW Fun Cup. Zo is er ex-WTCC-rijder Pierre-Yves Corthals, ex-Wereldkampioen Supermoto Gérald Delepine, rijders uit GT en Sportwagens zoals Vincent Vosse (die éénmalig de helm van de haak neemt), Jean-Karl Vernay, Robin Frijns, Stéphane Richelmi, Paul-Loup Chatin, Olivier Muytjens, Nico Verdonck, Sacha Bottemanne en Frédéric Vervisch of rallyrijders Cédric Cherain, Cédric De Cecco, Dominique Jullien, Freddy Loix, Jean-Pierre Vandewauwer en Bernard Munster.
Heel wat rijders viseren de eindoverwinning. Anderen hebben een dubbele functie doordat ze “chauffeur” spelen voor passagiers die als co-driver de race « live » mogen beleven. Dan hebben we het over de tweezitters, en ook daar mogen we ons verwachten aan een boeiende strijd voor de zege in het specifieke eindklassement !
Vrijdag is er één kwalificatie (tussen 17u30 et 20u00) en de snelste tien auto’s worden opgevist voor de genaamde “B&O Play Super Pole” om 20u05. Over één (snelle) ronde krijgen de rijders van dienst de gelegenheid te strijden voor de “B&O Play Super Pole” ofte helemaal vooraan op de startgrid plaats te mogen nemen. En dan zijn er nog de hoofdprijzen voor deze snelle jongens: Bang & Olufsen, partner van de 25 Hours VW Fun Cup, voorziet voor de winnaars schitterende producten van de B&O Play lijn.
Alvorens zich omstreeks 15u50 op te maken voor de VW Oldtimer-parade, de startopstelling en de populaire grid walk, kunnen de toeschouwers genieten van het voorprogramma met races voor GT’s en merkencups. En dan volgt om 16u50 de start van de één uur langer durende etmaalrace!
Kronos Events press
Tweet