25 jaar Porsche 911 GT3: een viering van passie en prestaties
De eerste generatie
De eerste 911 GT3 debuteerde op de autotentoonstelling van Genève in 1999. Hij beschikte over een atmosferische 3,6-liter boxermotor met een vermogen van 265 kW/360 pk. Deze motor was een doorontwikkeling van de krachtbron uit de 911 GT1. Hij leverde zijn maximale vermogen bij een toerental van 7.200 en de rode lijn op de toerenteller stond bij 7.800 tpm.
Coureur Walter Röhrl noteerde met de eerste 911 GT3 een tijd van 7:56,3 minuten op de 20,8 km lange Nürburgring Nordschleife, destijds een record voor een auto die ook was toegelaten voor straatgebruik. Röhrl noemde de 911 GT3 destijds: “Het meest opwindende dat Porsche momenteel op de weg zet. Hij stuurt zeer precies in en is razendsnel in elke bocht. Ik ben een onderstel als deze eigenlijk alleen maar in de autosport tegengekomen.” In 2003 kreeg de 911 GT3 een upgrade: het motorvermogen steeg met 280 kW/381 pk. De topsnelheid nam daardoor toe tot 306 km/u (voorheen: 302 km/u).
De tweede generatie
De 911 GT3 van de tweede generatie was gebaseerd op de 997-reeks. Zijn 3,6-liter motor met verbeterde luchttoevoer kon toerentallen aan tot maar liefst 8.400 tpm en was goed voor een vermogen van 305 kW/415 pk. Deze 911 GT3 was bovendien de eerste met het Porsche Active Suspension Management (PASM), een actief onderstel. Bij de upgrade van 2009 groeide de cilinderinhoud tot 3,8 liter en nam het vermogen toe tot 320 kW/435 pk. Voor nog meer rijplezier paste Porsche diverse componenten van het onderstel en de aerodynamica aan. Zo zorgde de nieuwe achtervleugel samen met de vlakke afwerking van de wagenbodem voor een verdubbeling van de downforce.
De derde generatie
De derde generatie van de 911 GT3 op basis van de 991-reeks debuteerde op de autotentoonstelling van Genève in 2013. Hij vierde de 50e verjaardag van de 911 in stijl: zijn motor, transmissie en onderstel waren, net als de carrosserie, compleet nieuw. De 3,8 liter boxermotor was ditmaal goed voor liefst 350 kW/475 pk vermogen. Daarmee haalde de 911 GT3 een topsnelheid van 315 km/u. Deze 911 GT3 was de eerste die leverbaar werd met het Porsche Doppelkupplungsgetriebe, oftewel PDK. Deze transmissie droeg met zijn extreem snelle schakeltijden bij aan nog betere prestaties. Ook het nieuwe onderstel met actieve achterwielbesturing en verdere aerodynamische verfijning droegen eraan bij dat deze 911 GT3 de meest dynamische en precieze ooit was. De verbluffende rondetijd van minder dan 7:30 minuten op de Nürburgring Nordschleife benadrukte dit nog eens. In 2017 groeide de inhoud van de boxermotor tot 4,0 liter en nam het vermogen toe tot 368 kW/500 pk. Bij deze nieuwe uitvoering hadden klanten keus uit twee transmissies: de inmiddels bekende PDK of een handgeschakelde zesbak. Zeker de laatste versie sprak de liefhebbers van puristisch rijplezier sterk aan. Deze 911 GT3 was er ook met een Touring pakket, waarbij een automatisch uitschuifbare achterspoiler in plaats kwam van de grote (vaste) achtervleugel.
De huidige 911 GT3
De 911 GT3, die werd geïntroduceerd in 2021, heeft de 992-serie als basis. In alle opzichten heeft hij de lat weer hoger gelegd. Zo levert zijn 4,0-liter boxermotor een vermogen van 375 kW/510 pk. Daarbij beschikt hij over innovatieve technologieën afkomstig uit de racerij, waaronder voorwielophanging met dubbele draagarmen en vooruitstrevende aerodynamica. Vooral de zwanenhals-ophanging van de grote achtervleugel springt daarbij in het oog. De huidige 911 GT3 is een van meest geavanceerde 911 modellen die Porsche produceerde: nooit eerder beschikte een auto voor straatgebruik over zoveel autosporttechnologie.
Eén ding is in 25 jaar niet veranderd: de 911 GT3 is nog altijd synoniem voor pure sportiviteit en technologische innovatie. Met een passie voor autosport en topprestaties als basis blijft Porsche werken aan het vervolg van het succesverhaal van de 911 GT3.
Persbericht PR Porsche
Tweet