25H Fun Cup: Talloze codrives en nostalgie
![Kronos Events - VW Fun Cup](https://www.autosport.be/i/200/upload/0c99f72ab03f5752703b8687fe73010c14fe20f6.jpg)
Om evidente veiligheidsredenen kan niet iedereen passagiers meenemen. De rijder – die de wedstrijd eveneens parallel kan betwisten op een eenzitter – moet ervaring hebben, over een speciale licentie beschikken en ermee akkoord gaan om geen enkel onnodig risico te nemen. En wie zijn dat dan precies, die passagiers? Eigenlijk iedereen. Mannen, vrouwen, jong, oud, liefhebbers, nobele onbekenden… Er is slechts één regel: minstens 16 jaar oud zijn (met toelating van de ouders). Soms gaat het om vrienden van de rijders, maar vaak zijn het winnaars van een wedstrijd of zakenrelaties. Wat is er op marketingvlak namelijk beter dan de genodigden van uw sponsor de rit van hun leven te bezorgen?
De Biplaces bieden een passagier niet enkel de mogelijkheid om een hele dag lang adrenaline en emotie te ervaren, ze rijden ook binnen een eigen klassement. Die race binnen de race biedt de passagiers dus nog een extra dimensie, die vaak het gevoel hebben zelf mee te doen aan deze legendarische wedstrijd. Een vijftiental Biplaces tekent present voor deze 23ste editie van de Hankook 25 Hours VW Fun Cup. Het gevecht voor de zege in de klasse belooft uitermate interessant te worden!
Gevestigde waarden of gelegenheidsrijders in het vizier?
Wie de deelnemerslijst erop naslaat, ziet dat ongeveer de helft van het veld aanspraak kan maken op de overwinning. We treffen uiteraard de gevestigde waarden uit het kampioenschap aan, die versterking krijgen bij deze 25 Hours. We denken dan aan de #365 Carpass LRE by DRM (Stéphane Lémeret-Miguel Coppieters-Philippe Reynens-Édouard de Braekeleer-Maxime Pasture), de #342 Milo Monster Trendy (Francis Plunus-Éric Jardon-Christian Houbben-Jean-Pierre Van de Wauwer), de #315 Fun 4 Racers by Comtoyou (Norbert Camara-Marc-Olivier Van Oppens-Geoffrey Bara-Frédéric Taquet), de #355 Publincentive by Leader Racing (Olivier Baudet-Jean-Michel Mahy-Lyssia Baudet-Christian Gengoux) en de #360 Milo CBRS (Alain Dupont-Philippe Fisette-Michel Koning-Rob Kruger). Heel wat combinaties schitterden in het recente verleden in de reguliere wedstrijden van de VW Fun Cup powered by Hankook.
![TML Racing - VW Fun Cup](https://www.autosport.be/i/200/upload/ab3dbc1e4d959baad10add06a6251e35df4ec3b7.jpg)
De Vintage-klasse, waar nostalgie troef is
De Hankook 25 Hours VW Fun Cup staat ook in het teken van nostalgie. Bij de geboorte van de formule, in 1997, waren het de VW Fun Cup Evo1’s die de scepter zwaaiden in het kampioenschap. Met hun 130 pk sterke benzinemotor van 1800 cc en een manuele versnellingsbak hebben die eerste VW Fun Cup-bolides in grote mate bijgedragen aan de ontwikkeling van een kampioenschap dat in 2021 zijn 25ste seizoen beleeft.
In samenwerking met Éric de Hoe, een echte liefhebber met eveneens een nostalgisch hart, hield Kronos Events dit jaar de Vintage-klasse boven de doopvont. In die klasse moeten heel wat VW Fun Cups, die al te lang stilstaan in de garages, hun weg naar het circuit terugvinden. Het concept draagt de naam ‘Go to 25’ en wil bij de Hankook 25 Hours VW Fun Cup 2022 het 25-jarige bestaan van de VW Fun Cup vieren. Dit jaar al is er een eerste klein succesje met de deelname van niet minder dan zes VW Fun Cup Evo 1 (waaronder één Biplace). Zij krijgen dus een eigen klassement!
Het is moeilijk om een favoriet aan te duiden en bovendien zal ook de betrouwbaarheid van de ‘oude dames’ op de proef worden gesteld. Het is echter duidelijk dat het plezier wederom op de afspraak zal zijn bij de rijders van de #25 7 Racing Team, #40 Team 40, #46 Rêves Passions, #174 4 Race, #272 4 Race en de #333 Les As du Bâtiment, waarbij die laatste uitkomt in de Biplace-klasse.
Naasr die zes Evo 1’s, zullen eveneens drie VW Fun Cup Evo 2 (met TDi-motor) aan de start staan: de #77 8Ks Corse Team Germany, de #254 SGRT.be en de Biplace #319 CG Racing. Want in de VW Fun Cup telt: hoe meer zielen, hoe meer Fun!
VW Fun Cup
Tweet