van der Horst

25H Spa: Voorbeschouwing van de organisatoren (2)

BE Trophy 2013
BE Trophy 2013
Het is bijna een traditie, maar de maand juli staat steeds meer in het teken van etmaalraces op het Circuit van Spa-Francorchamps. Alvorens de 24 Uren voor GT3’s worden betwist, prijkt er tijdens het weekend van 13 en 14 juli immers een andere endurance, met bonuspunten, op de kalender in de Belgische Ardennen. De deelnemerslijst van deze 25 Uren Be Trophy loopt stilaan vol, en zowel qua kwantiteit als kwalititeit mogen we ons verwachten aan een negentigtal formaties.
Drie groepen van auto’s tekenen zich af: er is het ontegensprekelijke succes van de Be Cox Evo3, de terugkeer van heel wat oude rakkers en de komst van meerdere buitenlandse formaties. Een troepenschouwing.

De Evo3 in de aanbieding

Meerdere formaties vervoegen zij die al eerder voor de Evo3 kozen. In de werkplaatsen is het daarom alle hens aan dek voor het tijdig klaarmaken en aanpassen van de nodige kits van de Be Cox (atmosferische tweelitermotor, sequentiële versnellingsbak).
 
Bij de nieuwelingen in de klasse van de Evo3 – toch goed voor meer dan de helft van het startveld -,  zien we het zeer sterke Franse SKR met niet minder dan zes auto’s. Wat de rijders betreft pakt SKR uit met zwaar geschut en specialisten van de Be Cox zoals Sébastien Giltaire, de broertjes Gurdjian (Alexis, Carl en Stanislas), Franco Lemma, Romano Ricci, Erwin Creed, Nicolas Melin, Jean Bignalet, Gérard Arbaud en de anderen.

De grote terugkeer

Andere grote specialisten van de Be Cox kiezen eveneens voor de Evo3 en wachten vol ongeduld op het ogenblik dat zij deze bolide, die zij nochtans al een beetje kennen, volledig mogen ontdekken.
 
In dit groepje vinden we meerdere ex-winnaars van de 25 Uren, met aan de spits het Racing Club Partners die uitpakken met Nathalie Maillet, Frank Pelle, Peter Van den Bosch, Christophe de Fierlant en Nicolas De Keijser.  Andere ex-laureaten zoals Patrick Van Impe en Benoît Dupassage spannen samen met Franck Radet en journalist Benoît Galand op de Evo3 ASH-PVI.
 
De editie 2013 verwelkomt ook enkele personaliteiten die al enkele pagina’s hebben geschreven van de Belgische autosport. Ondanks een zeer drukke agenda, vond Marc Duez  de tijd om zich in te schrijven met de Evo3 van het Colson Racing, die hij deelt met Fabien Mossay, de baas van de Pit-Brasserie van het circuit van Spa-Francorchamps, en Frédéric Crosset, één van de snellere jongens op twee wielen.
 
Naast Vincent Vosse die werkt aan een groots plan, is er de terugkeer van een zekere… Michel De Deyne, die samen met Benjamin Bailly, Jack Abrams, John Culliford en Lionel Vandercam, uitkomt in de Be Cox nr. 63 LVR onder de hoede van de acties CAP 48, Make a Wish en Wings for Life.  Als gewezen meervoudig Belgisch kampioen in de Toerwagenracerij neemt De Deyne enkel voor de… fun het stuur van de haak, maar we twijfelen er niet aan dat hij nog niets van zijn stuurmanskunst heeft verloren…

Allen tegen de Belgen

We hebben het al eerder gemeld : het Franse SKR  pakt uit met de grote middelen in deze 25 Uren. Maar zij zijn niet de enigen die zich wagen aan een aanval op het Belgische front. De Franse afvaardiging telt nog andere kleppers, zoals daar zijn Defournoux Racing, Coyote by Kronos of ook nog Partim&Selection.
 
De Engelsen zijn grote fans van het Circuit van Spa-Francorchamps en de  Be Cox in het bijzonder, en zij steken het Kanaal over met als eerste doel het animeren van de gevechten aan de spits. De Engelsen behoren bij de favorieten in Evo1 en tekenen eveneens aanwezig in Evo2 en viseren daar meer dan enkel de ere-plaatsen. Een haalbaar gegeven voor de mannen van Paul Rose, Nigel Greensall, Phil Keen en andere Ben Beightons.
 
De 25 Uren zouden geen 25 Uren zijn zonder de Italianen, die in het verleden altijd vooraan streden en voor… warme duels zorgden. Vaste klanten bij de Transalpijnen zijn in één adem Luca Magnoni, Matteo Cressoni, Claudio Cappelli en Alberto Bergamaschi. Bovendien zorgen zij vaak voor last minute verrassingen door een beroep te doen op snelle sprinters, die de vaste formaties helpen aan het versieren van een stek in de kopgroep. Zo zagen we een klepper als Andrea Piccini al aan het werk achter het stuur van een Be Cox. Wie weet komt er een andere Italiaanse snelle rijder aan de start, al was het maar om zich optimaal voor te bereiden voor de 24 Uren ?

Van ver gekomen

Het is precies een Italiaans team, het GDL Racing, dat de Be Cox nr. 228 toevertrouwt aan een viertal Australische rijders. Tegenvoeters Malcolm en Brett Niall, Mark Pilatti en Diavanini Simon kennen Spa-Francorchamps, want zij gingen er achter het stuur van een SEAT Leon Supercopa aan de slag en beschikken nu over een Be Cox Evo2.
 
Andere rijders komen ook van over de Grote Plas, zoals de Amerikanen Charles Putman en Charles Espenlaub, die onder de vlag van het MPM Racing samenspannen met snelle Nederlander Xavier Maasen. Vier Kroatische rijders hebben dan weer het plan uitgewerkt om de toetreding van hun land tot de Europese Unie op een originele wijze te vieren en dus deel te nemen aan Be Trophy met een Evo3 die ingezet wordt door Tom ”MTE” Calmeyn.   

Nog verrassingen

Er bestaat geen twijfel over dat het startveld van deze 25 Uren er meer dan indrukwekkend uitziet. En we hebben het nog slechts gehad over de belangrijkste… buitenlandse deelnemers. Voor de eindzege tellen we evenwel een pak Belgische formaties. Daar komen we weldra uitgebreid op terug, evenals het aanstippen van de namen van meerdere Bekende Belgen die op de deelnemerslijsten zullen verschijnen. Verrassingen zijn hier zeker niet uitgesloten... 

Kronos Events press



  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons