25H VW Fun Cup: Allure Team wint met een verschil van één seconde
«Door de safety car en de regen, hadden we beslist om het risico te nemen en geen laatste tankbeurt uit te voeren, « klonk een opgeluchte Guillaume Mondron. «Ik maakte er een echte economy run van en werd via de radio voortdurend op de hoogte gehouden van het verschil dat ons scheidde van Ferté. Ik was helemaal niet zeker dat ik de eindmeet zou bereiken. Dus, ja, wat een overwinning!»
Alain Ferté en zijn vrienden feliciteerden van harte hun rivalen «Hun strategie was beter, laat dat duidelijk zijn, » stelde Franse rijder.”Ons verlies moeten we zoeken in de nachtelijke aanrijding, waarbij twee ronden verloren. Wij zijn dan ook zeer tevreden over onze wedstrijd en hebben ons goed geamuseerd en dat was het belangrijkste.»
Met 88 auto’s aan de start was het voor iedereen duidelijk dat er van bij de eerste ronde zou geknokt worden voor een plaatsje onder de zon. Het tegendeel bleek waar, met een rustig peloton dat zich richting de Raidillon begaf voor wat nog steeds de langste etmaalrace ter wereld blijft ! Aan de spits liepen Frédéric Vervisch (#260 McDonald’s Racing), Nico Verdonck (#46 Racing Club Partners), Frédéric Bouvy (#274 Allure Kottage), Alain Ferté (#911 SPI) en Michaël Leenders (#56 PVI / Triple One) uit op de rest van de bende en wisselden voortdurend van positie. Hoewel de piste er droog bij lag, waren de incidenten talrijk en hieraan ontsnapte zelfs niet één van de favorieten. Philippe Crosset (#19 Colson Racing for Michel Simul) werd aan de chicane aangereden door een andere concurrent en verdween met schade in de pitlane. Crosset-Gressens-Fumal-Verbist hadden nochtans geopteerd voor een afwachtende race, maar vielen door het ongeval terug naar de 87ste plaats. Er zat voor hen niets anders op dan het geweer van schouders te veranderen en te beginnen aan een overigens indrukwekkende inhaalrace.
Andere voorvallen, zoals de komst van olie op de piste aan de chicane, zorgde voor het veelvuldig uitrukken van de veiligheidsauto’s. Sommige ploegen kozen bewust voor verschillende strategie en dat gaf dan weer uitermate onverwachte tussenklassementen, met Fransmannen Ricci-Melin-Creed (#265 SKR-Juliette), de tweede auto van het McDonald’s Racing (#18 van Bouillon-Visnovsky-Vermote-Ooms-De Wit) of zelfs de #65 AC Motorsport 2 met Calasi, De Tiège, Montant, Terry en Raphaël Agullo-Ponce als weliswaar tijdelijke leiders. Na verloop van tijd maakten andere vaste waarden van de VW Fun Cup hun opwachting in de kopgroep, zoals Côté Passion (#4 Baudart-Charlier-Debrus-Radet), Acome Racing with LVR (#278 Nava-Delrez-Chouvel-Chouvel) of AC Motorsport 1 (#59 Quédé-Van Dalen-Leburton-Perrin).
De eerste wedstrijduren werden tevens geanimeerd door de opmerkelijke prestatie van het Britse Racelogic (#101 Thomas-Greensall-Tomlinson-Allpass) dat de Top 5 vervoegde en tevens de leiding nam in de categorie Evo1, voorbehouden aan de oudere benzinemotoren.
Maar de 25 Uren zijn onverbiddelijk en heel wat incidenten en of mechanische schade zorgden ervoor dat outsiders dienden af te haken. De #65 AC Motorsport 2 werd opgehouden door problemen met de ruitenwissers, de #101 Racelogic kende technische averij en de #59 AC Motorsport 1 geraakte betrokken in een aanrijding in de Raidillon, toen Didier Van Dalen zich door een regenbui liet verrassen. De #4 van Côté Passion daarentegen kreeg zondagvoormiddag een straftijd van 3 ronden aangerekend.
« De auto voor mij geraakte nog voorbij, en ik was ervan overtuigd dat ik nog tijd had om ook in te halen en de safety car op de leidende auto zou wachten,”, was de uitleg van een teleurgestelde Stéphane Charlier. «Schrijf het toe aan een gebrek aan concentratie op het moment van de feiten. Spijtig. »
In de schaduw van de leiders rukte de #72 van Jac Motors by MTE (Mezquita-van de Poele-Greenhalgh-Weisshaupt) op naar de voorste gelederen, totdat zij zondagmiddag voorgoed werden uitgeschakeld door een afgerukt wiel.
Op dat ogenblik manifesteerden zich vier ploegen voor de eindsprint, de #277 Allure Team 2 met Frédéric Caprasse, Guillaume Mondron, Kevin Caprasse en Cédric Bollen (die vandaag zijn 24ste verjaardag vierde), de #911 SPI van Fransmannen Alain Ferté, Philippe Illiano en Louis Gervoson, de #274 Allure Kottage van Fred Bouvy, Lorenzo Donniacuo, Pierre Piron en Damien Dupont, en tenslotte de … #19 van het Colson Racing for Michel Simul met Philippe Crosset, Eric Gressens, Armand Fumal en François Verbist, die erin waren geslaagd om na een nachtelijke aanval de drie ronden verlies goed te maken.
Op twee uur van de geblokte vlag werd iedereen nog verrast door hevige regenval, hetgeen de koersdirectie noodzaakte de safety-car te laten uitrukken. Hierdoor dienden heel wat teams hun strategie bij te stellen. De spanning was te snijden, want de #277, met Guillaume Mondron achter stuur, zou niet meer gaan pitten en diende trage rondjes af te haspelen, waarbij hij soms 20 seconden trager draaide dan de directe rivalen. De 20-jarige Guillaume Mondron slaagde erin om de missie tot een goed einde te brengen en te weerstaan aan de druk om in de fout te gaan.
Bange ogenblikken ook voor de derde plaats op het podium, met een in de regen ontketende Lorenzo Donniacuo, die de #274 en teammaats Pierre Piron, Damien Dupont en Fred Bouvy de bronzen medaille schonk. Het Allure Team van Jean-François Olivier slaagde erin deze 25 Uren vol te maken met twee formaties op het podium. Knap.
Aan de voet van het podium vonden we de #19 van het Colson Racing for Michel Simul (Crosset-Gressens-Fumal-Verbist). Zij tekenden alleszins voor één van de sterkste inhaalraces, en kregen in de Top 5 nog het gezelschap de ploeg van Ash / PVI met een uitstekende Van Impe-Bentchikou-Dupassage-Lalmand-Leenders, en verder nog Côté Passion (Debrus-Radet-Baudart-Charlier), Acome Racing with LVR (Nava-Delrez-Chouvel-Chouvel) en het verrassende RPM Racing met Danneels-Gilot-Danneels-De Roeck.
Na de ellende van de #101 van Racelogic (Thomas-Greensall-Tomlinson-Allpass) bleef alleen de #214 van Team Tiger met Benjamin Beighton, Chloe Noyce, Christopher Beighton, Oliver Bryant en Graham Bryant over in Evo 1, en zij slaagden er zelfs in om beslag te leggen op 9de plaats algemeen. Het podium daar werd vervolledigd door het Global Racing (Gilbert-Sarah Reader-Ingram-Mansell) en het Franse Défi Perfo (Da Costa-Menard-Amand-Gremy-Rousseau-Rousseau).
Het zag er naar uit dat we een andere Britse zege zouden krijgen in Evo2 (TDI motoren) met de overheersing van de #223 van Revival Race Shop (Sean McInerney-Phil Keen-James Thorpe). Maar in de regen, en met nog slechts 35 minuten te gaan, schoof de Britse VW Cup van de baan en was het mooie verhaal afgelopen. De Italianen van 8Ks Corse met Ottorino Zorza, Claudio Cappelli, Federico Sordini en Oostenrijker Martin Ragginger (gewezen winnaar van de 24 Uren van Spa) kregen alzo de zege in de schoot geworpen. In Evo2 eindigde Revival Race Shop uiteindelijk 2de, voor DRM Motorsport (Denis-Embourg-Lieutenant-Delhaye-de Mévius-Philippe).
Bij de tweezitters domineerde CARPASS LRE by DRT (Vercammen-Lémeret-Coppieters-Al Azhari-Vaxelaire) van het Team ComToYou (Baert-Bustin-Evrard-Nothomb-Robert-Henderick), de laureaten bij de tweezitters Evo3, en Orhes-Spit (Lajoux-Bry-Alessandria-Rouvier-Fecomme-Avezou). ASC tenslotte won het klassement bij de tweezitters Evo1 met Quinten-Godefroit-Baudet-Mahy-Ressseler.
Kronos Events Press
Tweet