van der Horst

25H VW Fun Cup: Race mee in de 25 Hours VW Fun Cup

VW Fun Cup
VW Fun Cup
De 25 Hours VW Fun Cup zijn op meer dan één vlak uniek. De wedstrijd, die op 9 en 10 juli aan zijn 19de editie toe is, is niet alleen de langste race ter wereld. Het is ook de enige wedstrijd die een startveld van meer dan 100 identieke wagens heeft. Identiek? Niet helemaal. Midden in het peloton rijden er immers VW Fun Cups mee met twee personen aan boord!
Met ongeveer 25 teams aan de start dit jaar kent de Tweezitter-categorie een groter succes dan ooit.
 
Trendy Foods Monster, het team dat in 2015 kampioen werd bij de Tweezitters, heeft van de 25 Uur zijn hoofddoel van het seizoen gemaakt. "Sportief gezien zouden we graag winnen, zeker na de pech van de laatste drie jaar", stelt Francis Plunus. Naast Jean-Pierre Van de Wauwer, Eric Jardon en mezelf rekenen we ook op de steun van Sarah Bovy. Een zege in de 25 Uur zou zeker heel wat weerklank krijgen. Maar uiteraard gaat onze inzet in deze grootse wedstrijd veel verder dan gewoon racen. Voor ons is het ook een grote B2B-actie, met onze klanten. Gedurende vier weken voerden we een actie, die gelinkt was aan de verkoop. Zij die een Monster-pakket kochten namen deel aan een lottrekking en voor dertig onder hen zat daar een VIP-pakket voor twee personen aan vast, met een doop als corijder inbegrepen. Bovendien nemen ook enkele van onze grootste klanten plaats in onze VW Fun Cup. En dan zijn er nog de genodigden die dit jaar niet meerijden, maar die wel naar de race komen kijken. In het totaal lopen zo een 400 mensen in onze mezzanine langs, waar ze uiteraard kunnen genieten van een buffet, een open bar, enz."
 
Om de meer dan 40 passagiers passend te ontvangen zal Trendy Foods Monster zich deze keer ontdubbelen. "We zetten inderdaad een tweede Tweezitter in", legt Francis uit. "Met onze 'topwagen' zouden we een dikke dertig personen moeten kunnen meenemen. 's Nachts zouden we er nog meer kunnen meenemen, maar we hebben vastgesteld dat niet veel mensen geïnteresseerd zijn om tijdens die uren mee te rijden. Vandaar dat onze andere Tweezitter, die niet de hele wedstrijd zal rijden, ook passagiers zal meenemen. Indien we in het slechtste geval problemen zouden hebben met onze eerste wagen, dan kan die tweede wagen ook gebruikt worden om al onze passagiers een leuke tijd te laten beleven."
 
En hoewel er dus een race in de race zal zijn, met een eigen reglement en een eigen podium op zondagavond, is dat eigenlijk dikwijls van ondergeschikt belang.
 
"De race die wij zullen afwerken, is er één voor de passagiers,”  lacht Jean-Michel Baert, de baas van het Comtoyou-team, dat de #371 Tweezitter laat rijden “Vorig jaar namen we er 43 mee. Dit jaar willen we er 45 of meer. Met rijbeurten van 30 minuten, ook 's nachts, wil dat zeggen dat we enkele mensen gedurende 25 uur - zonder onderbreking - gelukkig willen maken door ze mee te nemen in de race."
 
Voor Jean-Michel Baert zijn de Tweezitters een fantastisch gereedschap. "De mensen die we meenemen in onze VW Fun Cup zijn dikwijls genodigden of sponsors van onze rijders die met een Eenzitter in de race zitten. We bieden een volledig pakket aan, met een VIP-onthaal inclusief hospitality, shuttles rond het circuit, een helikopterdoop en een volledige onderdompeling in de race, dankzij het ritje in onze Tweezitter. Dat helpt om het budget van onze rijders rond te krijgen en het zorgt ook voor promotie voor de VW Fun Cup, want de passagiers zijn meestal in de wolken als ze uitstappen."
 
Bij het team Carpass LRE by DRT, kampioen in 2014 en winnaar in de categorie in de 25 Uur VW Fun Cup in hetzelfde jaar, staan ze ook te popelen. "Carpass heeft samen met enkele media een grote wedstrijd georganiseerd, waarbij je een ritje in onze Tweezitter tijdens de 25 Uur kon winnen", stelt Alain Vercammen, verantwoordelijke voor het project. "De actie had een enorm succes en zoals bij iedere wedstrijd zijn we helemaal volgeboekt. Wij geven 30 mensen de kans de race van binnenuit te beleven. En iedere keer worden we heel blij door het enthousiasme van onze passagiers. Moest je weten hoeveel ex-passagiers ons nog altijd schrijven met de vraag of 'we niet ergens een plaatsje kunnen vinden'... Het bewijs dat het hun echt wel bevallen is!"
 
Uiteraard stelt zo een actie wel enige logistieke eisen en een goede organisatie. "We hebben iemand die zich full time over de passagiers bekommert", gaat Alain verder. "Zij is er om er voor te zorgen dat ze hun licentie van corijder krijgen, om er op alle vragen te beantwoorden en er voor te zorgen dat de passagiers de nodige uitrusting hebben. Voor iedere corijder zorgen we voor schoenen, race-ondergoed, race-overall, helm, balaclava, handschoenen, een HANS-systeem... We merken dat nadien heel wat mensen blijven hangen in de box of in de hospitality om de race verder te volgen en van de sfeer te genieten."
 
Met ongeveer 25 Tweezitters in de strijd zouden enkele honderden passagiers de race van binnenuit moeten kunnen beleven. Een unieke ervaring die de passagiers in spe niet snel zullen vergeten!
 
Na de derde meeting, die betwist werd op Circuit Park Zandvoort, staat het CBRS by AC aan de leiding in de voorlopige tussenstand van het Tweezitter-kampioenschap. Trendy Foods Monster is mooi 2de, voor Debersaques Racing Team, Sotraplant TRS Racing, JMD, AC Motors by MTE en Team Germany 1.

kronos Event Press



  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons