van der Horst

25H VW Fun Cup: Vijf vragen aan Marc Van Dalen

VW Fun Cup
VW Fun Cup
Van 7 tot 10 juli slaat het hart van het circuit van Francorchamps op het ritme van de 25 Hours VW Fun Cup. Op iets meer dan twee weken voor deze grote afspraak stelden we vijf vragen aan Marc Van Dalen, administrator bij Kronos Events en het hoofd van de organisatie van 'de langste race ter wereld'.
Marc, hoe kondigt zich de editie 2016 van de 25 Hours VW Fun Cup aan?
"Heel goed! Het wordt de vijfde keer dat Kronos Events deze bijzondere wedstrijd organiseert. Sinds we in 2012 de VW Fun Cup hebben overgenomen gaat het met de 25 Uur in stijgende lijn. Het aantal deelnemers wordt steeds groter en het enthousiasme voor deze wedstrijd blijft groeien, niet alleen in België maar ook in het buitenland. Ons doel, heel redelijk, is het halen van 110 VW Fun Cup op de startgrid, op zaterdag 9 juli om 16u50. En we weten nu al dat de Franse delegatie dit jaar heel sterk voor de dag zal komen en veel groter zal zijn dan vorig jaar. Maar er zullen ook enkele Britse, Duitse en Italiaanse teams zijn. Wat de rijders betreft wordt de race ieder jaar internationaler en zouden we op zijn minst 20 nationaliteiten op de deelnemerslijst moeten hebben. De 25 Uur, dat is echt de Wereldbeker van de VW Fun Cup!"
 
Hoe kan zo een succes worden verklaard?
"Uiteraard niet door één element. Ik zou graag het werk en het dynamisme van het hele team van Kronos Events in de verf willen zetten. Ze doen er alles aan om van dit evenement een succes te maken, en dat doen ook onze partners, nationale promotoren, agentschappen, teams, rijders... De invoerder van Volkswagen en de Belgian VW Club, voor het derde jaar aan onze zijde, werken heel hard mee aan de promotie van het evenement. We krijgen ook steeds meer medewerking van Michelin en zeer binnenkort maken we de naam bekend van een nieuwe partner… Op technisch vlak is onze samenwerking met WRT, dat de VW Fun Cup Evo3 bouwt en ontwikkelt, uitstekend. Deze laatste versie wordt door alle rijders en teams zeer gesmaakt. Het is een leuke wagen om te racen, met zijn tweeliter motor van 180 pk en sequentiële versnellingsbak. Het is ook een heel betrouwbare bolide, wat voor zo een lange race essentieel is. En bovendien, en dat zorgt voor de magie van de wedstrijd, levert de bolide aan alle deelnemers evenwaardige prestaties. Het zijn echt de teams en de rijders die het verschil moeten maken en dat is het soort autosport waar we allemaal van houden."
 
Ook de sfeer van de wedstrijd is de laatste paar jaar geëvolueerd?
"Duidelijk wel, ja. Na de tsunami die de VW Fun Cup moest ondergaan was er wat tijd nodig om het vertrouwen te herstellen. Maar nu kunnen we vaststellen dat we gelijk hadden om er in te geloven en dat stemt ook de rijders en de teams tevreden. Er heerst een heel gemoedelijke sfeer, de fun is meer en meer aanwezig en hoewel het een autorace is en blijft, zijn de mensen vooral van de partij om zich te amuseren. Dat wordt ook bewezen met de parade op donderdagavond in de straten van Stavelot, waar ook de technische controle doorgaat. Het is altijd een heel aangename dag, en daar kan men nog maar eens vaststellen dat de VW Fun Cup heel toegankelijk is."
 
Mogen we ons dit jaar ook aan talrijke animaties verwachten?
"Uiteraard, want dat zit in het DNA van de 25 Uur. Op zaterdagavond is er het vuurwerk, in de paddock zijn er animaties voor groot en klein, er is de immens populaire parade van de VW Oldtimers, het voorprogramma met onder andere het heel spectaculaire British GT-kampioenschap... Zonder de formatieronde te vergeten, die zal worden geleid door zeven generaties van de Golf GTI. Zo brengen we hulde aan deze mythische auto, die zijn 40ste verjaardag viert. En dit is gratis voor iedereen die de gratis toegangskaart op de website www.vw.be heeft gedownload. Wat wil je nog meer? We hebben alvast de zon besteld en we zijn vastbesloten om van deze editie een groots succes te maken, als eerbetoon aan mijn vriend en partner Jean-Pierre Mondron, die heel veel van deze wedstrijd hield."
 
Is er een bijzondere hommage voorzien?
"Jawel. Al was Jean-Pierre zelf heel discreet, willen we er voor zorgen dat hij meer dan ooit bij ons aanwezig zal zijn. Ik moet toegeven dat we binnen Kronos met heel gemengde gevoelens kampen. Er is de opwinding over de 25 Uur, maar tegelijk zijn we elke dag ook heel triest omdat Jean-Pierre niet langer bij ons is. Maar het is dankzij hem dat we ons extra willen inzetten om van deze 25 Uur een van de mooiste edities ooit te maken."

Kronos Events press



  • Heinz Performance

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons