van der Horst

25H VW Fun Cup: Duel Seat TCR versus Mustang Trans Euro

Transam Euro - Mustang TA2
Transam Euro - Mustang TA2
In het voorprogramma van de 25 Hours Fun Cup vond ook de Spa 200 plaats, de vijfde manche van het BGDC kampioenschap. Een afspraak over 200 minuten, maar die werd verreden over twee races van ieder 100 minuten, één vrijdagavond en één op zaterdagmorgen. Voor het eerst stond er met de Mustang TA2 een Transam Euro bolide aan de start van een BGDC race en de wagen maakte direct indruk. Hij moest voor de algemene zege slechts net de duimen leggen voor de Seat León 2.0L Turbo van Manfred Verbeke en Denis Smets.
Jérôme Heinen/Gaëtan Hayot - Peugeot RCZ Cup
Jérôme Heinen/Gaëtan Hayot - Peugeot RCZ Cup
De Mustang TA2 Transam Euro, die we vorig jaar nog in Spa aan het werk zagen met vader en zoon van de Poele in de GT & Prototype Challenge, maakte ditmaal zijn debuut in de BGDC met de Fransen Gérard Bonjean en Michaël Blanchemain aan het stuur. In de kwalificatie was enkel de Peugeot Heinen/Hayot sneller dan de Mustang, maar de Franse bolide belandde na een contact in de banden en moest verstek geven voor de race.

Manfred Verbeke/Denis Smets - SEAT Leon TCR
Manfred Verbeke/Denis Smets - SEAT Leon TCR
De eerste race draaide al direct uit op een duel tussen de Mustang en de TCR Seat van Verbeke/Smets met in de achtervolging de Peugeot’s 308 van Dupont/Smits en Semoulin/Semoulin/Heyninck, maar al vroeg in de race werd kwam safety car de baan op. Bij de herstart reden drie wagens op elkaar in La Source met een tweede nog langere safety car periode tot gevolg. Het eerste deel van de race eindigde in het voordeel van de Mustang.

Semspeed - Peugeot 308 Racing Cup
Semspeed - Peugeot 308 Racing Cup
In het tweede deel van de Spa 200 op zaterdagmorgen ging het gevecht tussen de Seat en de Mustang verder, dat uiteindelijk beslecht werd in het voordeel van de Spaanse wagen. De Peugeot’s van DRM Motorsport en Semspeed vochten het onder elkaar uit voor de derde plaats, maar beide bolides kenden problemen. Dupont/Smits werden uiteindelijk derde, Semoulin/Semoulin/Heyninck strandden net naast het algemene podium, maar werden derde in de klasse D2. De vijfde plaats algemeen ging naar de BMW M235i Racing Cup van Denys en Emilien Buffet, zij bleven net de Mégane Silhouette van Divoy/Asnong/Frère voor die achteraan de grid was gestart. De deelnemers van het Britse 750MC kampioenschap vervoegden voor deze manche de wagens van de BGDC serie waardoor er dit weekend ongeveer 70 wagens te zien waren op de Ardeense piste.

Foto's: Niels Vaeck
 



  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons