25ste HORNELAND RALLY: Holland Boven
De 25ste editie ging van start in het Van der Valk Hotel in Verviers. Na twee etappes doorheen de Ardennen was de nachtrust voorzien in het Vayamundo Hotel in Houffalize. De tweede dag werd er opnieuw koers gezet via de Duitse Eifel naar Weert in Nederlands Limburg. Het retourtraject was opgesplitst in drie etappe en de totale afstand bedroeg net geen 1.000 km.
Derde overwinning
Beste leerlingen van de hoogste klas – de Experts dus - waren de Nederlandse routiniers Alexander Leurs & Bart den Hartog. Met hun Opel Ascona A uit 1975 hadden ze na twee dagen amper 24 strafpunten ofte 2 gemiste route controles en 4 minuten te laat ingeklokt. Voor het Opel-duo was het na hun eerdere overwinningen in 2019 en 2021 hun derde succes. Na afloop van de eerste dag (Verviers-Houffalize) werd het klassement nog aangevoerd door de spektaculaire Austin Healey 3000 MK III van Olaf Pothoven en Pieter Van Leusden, maar zij sneuvelden in de 3de etappe op zaterdag. Op deze manier ging de tweede plaats naar de winnaars van de editie 2022: Albert Boekel en Remco Luksemburg in heen Alfa Romeo Giula Sprint GT uit 1964. Opvallend: zij legden het volledige traject af zonder enige straftijd, maar misten onderweg wel 4 controles. De BMW Alpina B2 3.0 uit 1972 bestuurd door John Temmink en genavigeerd door Wouter Bakker maakte het podium compleet met 75 strafpunten: 6 gemiste controles en 15 strafminuten.
Ex-aequo
De Sportklasse werd zowaar nog spannender. Twee teams eindigen met exact hetzelfde aantal van 52 strafpunten: Roy Roosen en Jeroen Kon (Alfa Romeo Giula 1971) en Marcel Vermeulen en Frans Van der Vliet (BMW 2002 1971). De overwinning ging uiteindelijk naar de Alfa-rijders die de betere score noteerden in de eerste etappe. Nog een Alfa-team Tsjeerd en Herman Wassenaar parkeerden hun 2000 GTV uit 1974 op het derde schavotje.
50 jaar later
Precies 50 jaar na z’n overwinning in 1973 pakten vader & zoon Willy en Jimmy Budenaers opnieuw de overwinning in de Tour ofte instapklasse. Aan het stuur van hun Lancia Fulvia uit 1973 lieten ze slecht 54 strafpunten noteren. Rogier en Jelle Pothoven volgden met hun Volvo PV544 uit 1965 op ruime afstand, terwijl de BMW 325i uit 1986 van Guul en Gijs Van Deursen de laatste podiumbeker meer haar mochten nemen.
Foto Credits: Hans Calsius, Stephan Lesuisse & Site Internationale Horneland Rally
Tweet