van der Horst

2CV Racing Cup: 1000km Zolder: Nabeschouwing van de organisatoren

Het is op het circuit van Zolder, in het kader van de 1000 kilometer, dat de 2CV Racing Cup 2019 zijn aanvang nam op zondag 31 maart. In de meer dan acht uren dat de wedstrijd duurde, kon er veel gebeuren. Temeer daar de Limburgse piste de reputatie heeft om niet te zachtzinnig om te springen met mechaniek en mensen. En inderdaad was deze eerste wedstrijd van het seizoen rijk aan omwentelingen om uiteindelijk een onuitgegeven team te eren.
De #129 FKR-M1 van Christopher Abrahams en Robert Van Gysegem bleven gespaard van Limburgse valstrikken en domineerden het eerste gedeelte van de wedstrijd zonder een incident voordat een misverstand met een andere deelnemer leidde tot een tik tegen de muur langs het circuit en een beschadigde stuurinrichting. Dat noodzaakte uitgebreide reparaties en zette de bolide terug naar de achtste positie…

De #1 JMCE Racing 1 van Etienne Licops en Patrice Lacroix was niet weg te denken van de voorste posten in het begin van de wedstrijd maar kreeg daarna steeds meer te maken met kinderziektes. De nieuwe bolide was inderdaad pas op de vrijdag voor de race afgewerkt. Ze zouden uiteindelijk wegzakken in het klassement en met stille trom ten onder gaan. Dezelfde teleurstelling was er voor de #14 The Golden Horse van de polemen Jean-Pierre en André Blaise, bijgestaan door Jean-Marc Louys. Aandrijfas en vlakke bodem, ze bleven niet gespaard van problemen en de wagen werd uiteindelijk niet geklasseerd.

De wedstrijd, die werd logischerwijze gedomineerd door de beste “Hybrides”, aangedreven door een BMW krachtbron. Het werd geleidelijk aan een strijd tussen de #33 FKR-M2 van Fabian Maes, Medhi-Rik Bouchereau en Laurent Bressan, en de twee Dyane’s van de clan BNLL, met de #43 BNLL-3 van Philippe Courtois, Laurent Jossieaux en Rudy Coppieters, en de #65 BNLL-2 van Bernard Crespin, Claude Crespin, Olivier Steels en Benoît Car. Dit numerieke overwicht vertaalde zich niet in een zege voor de BNLL ploeg. De #33 had de beste strategie en beheerde het best de vier verplichte pitstops om uiteindelijk te zegevieren met 1’54’’ overschot op de #43 en met een ronde op de #65, die een Stop & Go van 30 seconden dienden te ondergaan.

De zege van de FKR-M2 hoort bij de sympathiekste feiten van de wedstrijd want twee van de drie rijders waren onbekend in de 2CV Racing Cup. Medhi-Rik Bouchereau reed zijn eerste wedstrijd in deze competitie terwijl Laurent Bressan aan de eerste wedstrijd toe was…van zijn prille carrière! Petje af!

Voor het grootste deel van de race evolueerde de #5 La Botte van Tony Furlotti en Giuseppe Carrere op zijn eentje op de vierde plaats en strandde aan de voet van het podium. Ze gingen met zes ronden voor aan de #3 Mickey Racing van Michaël Berben, Philippe Marquet en Dominique Speleers, die slachtoffer werden van problemen met de tandheugel van de stuurinrichting in het begin van de wedstrijd. De ereplaatsen waren voor andere pechvogels, met de #18 2CV Passion Trapanelle van Samuel Chenier, Christophe Sultana, Lory Hauris en Jonathan Vynckier, ten prooi aan een kapotte gaskabel, en de #8 Phoenix Racing Team van Michel Santkin, Sébastien Piette, Pierre-Manuel Hemroulle en Sébastien Cuvelier, die een breuk hadden aan de steun voor de schokdempers.

In de categorie van de “Améliorées” leidde de #90 2CV de Feu onder aanvoering van Jean-Eric en Ségolène Brethenoux, Marc De Well en Bernard Rousse. Zij werden echter niet gespaard van pech, met name aan de motor, wat toeliet aan de #31 2PK Racing Team van Bart Willaert, Lorenzo Staelen en Matthias De Bel om zonder veel problemen de winst te pakken.

Bij de “Classiques”, de wagens die het dichtste de serieproductie benaderen, werden de #98 Rétro Racing Team van Geert Van de Velde, Jurgen Van Den Brande en Lars Arys, en ook de #435 2 Pattes Foll van Marie Bourgeois, Leny en Justin Cannesant, in hun voortgang gehinderd (soms zelfs nogal brutaal) waardoor de #602 BKS van de Français François Asselborn en Romuald Cadot de leiding in handen kon nemen en zegevieren met een voorsprong van twee rondes op de #123 Dutch Dyane Racing Team van Nederlanders Frank Van Koppen, Martijn Van der Goes, Rob en Erik Van Der Voort !

Vermelden we tenslotte nog de goede prestatie van de enige ‘Xpérimentale’ in het veld, de #80 VGS Collé Racing Team van Kris Van Hees, Toon Vansprengel en Geert Vanden Driessche, die alle problemen wist te ontlopen.

Naast deze mooie en lange opener in de materie gaat de harde kern van de 2CV Racing Cup naar het Circuit de Nevers Magny-Cours op 19, 20 en 21 april voor een tweede afspraak in wat vroeger de nestplaats was van de Grote Prijs van Frankrijk Formule 1. Het worden nog warme dagen…

Persbericht 2CV Racing Cup



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Nationaal op maandag 1 april 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 1000 km of Zolder.
  • Circuit Zolder

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons