van der Horst

360' van de Suikerstreek: nabeschouwing van de organisatoren

De heren en dames mochten zaterdagnamiddag vanaf 13u00 zichzelve op gang schieten met een zelfstart die hen naar de tweede tijdscontrole bracht. Hoegaarden was het startpunt maar al gauw ging men over de taalgrens. Natuurlijk is het Bevekom maar in deze streek staat dit dorp bekend als Beauvechain, wereldberoemd omwille van zijn luchtmachtbasis. Dan ging het verder naar Walhain, het Bois de Taille en via de streek van Ottignies naar het tussenpunt in Wavre. Het was duidelijk, hier zaten we in Wallonië.
De oude rotten meldden zich vooraan met Robby Walschaers. Hij werd op de Toyota Celica GT trouwens weer bijgestaan door routinier Eddy Tips. Zij gaven in Waver een controlekaart binnen waarop slechts 3,65 strafpunten genoteerd stonden. Dat was beter dan de 8,1 van Wilfried De Weerdt en Hans Lauwers, die met een Citroën DS3 zich als tweede aanmeldden. Het spel was echter verre van gewonnen want er volgde uiteraard nog een tweede deel en ook al hadden de beide leiders al een klein gat geslagen, toch zou de concurrentie niet bij de pakken blijven zitten. Jelle De Cnodder en Evy Vandervaeren zetten de achtervolging in. Achter hen volgden nog Hendrik Jaeken en Nick Moonen (Opel Corsa A) alsook de koningen van de Youngtimer, Jan Eysermans en Wim Poulmans.

Deel 2 was toch een beetje uitdagender dan het eerste deel. Het voerde deelnemers via Ottenburg en Florival terug naar de streek van Hoegaarden. Sander en Paul Van den Wyngaert namen daarin, met de VW Corrado 16V, de bovenhand. Marcel Claas en Eddy Smeets, die meer dan zijn weg kent in een roadbook, volgden in de Mini Innocenti en De Cnodder-Vandervaeren consolideerden hun derde positie. De verliezers van dit tweede deel bleken Walschaers en Tips met de Toyota Celica. Afwijkingen op de controles, gemiste bordjes en een te late passage aan een geheime secondencontrole leverde hen een zak aan strafpunten op en dat sloeg hen naar een 8ste positie in dit deel. Het kostte hen de zege. De vraag is dan altijd: wie hield over de twee delen van de wedstrijd als beste stand?

Sander en Paul Van den Wyngaert betaalden de prijs van een matige eerste wedstrijdhelft waarin ze pas negende waren. “Teveel bordjes gemist”, opperde vader Paul. Zij pakten met de VW Corrado uiteindelijk de derde plaats in het algemene klassement. Marcel Claas en Eddy Smeets vergaten een stempel te nemen op het einde van deel 1, net voor Wavre Indoor Karting maar dankzij een foutloos tweede deel klommen ze nog naar de tweede plaats in het algemene klassement. Ze tikten aan met amper 2,4 strafpunten meer dan de winnaars en pakten met de Mini Innocenti de klasse Oldtimer. De winnaars werden Wilfried De Weerdt en Hans Lauwers, die met een Citroën DS3 ondanks een vijfde plaats in het tweede deel, het over de hele wedstrijd genomen toch beter deden dan al de anderen! Naast de algemene zege grepen zij ook nog de winst in de klasse Toertimer. Geven we dan nog even mee dat Jan Eysermans en Wim Poulmans met de Subaru Impreza op een 6de plaats algemeen de klasse Youngtimer wonnen.

Wilfried De Weerdt, winnaar 360’ van de Suikerstreek

“Dit was een mooie wedstrijd met een zeer goed roadbook. Wegingen tot de buurt van Hannuit. Ik heb onderweg veel mooie dingen gezien. Dit is echt wel een prachtige streek. Het was ook een vlotte wedstrijd, alles stond mooi aangeduid, er zaten geen dubbelzinnige situaties in waar je tot de millimeter moest gaan zoeken of deze of gene weg nu korter was. Alles was klaar en duidelijk. Deze zege doet ons veel plezier gezien wij nog vrij ‘ambachtelijk’ rijden zonder tripmaster of ander gerief. Een mooie wedstrijd en voor herhaling vatbaar!”

Eddy Smeets, 2de algemeen en winnaar Oldtimers

“De vergeten stempel in het eerste deel, en daarbij dan nog de 7 minuten waarbij we ons, door een probleempje met de tripmaster, te laat aanmeldden op een controle in het tweede deel, kostte ons de zege. Dat is zuur want het was zo dichtbij deze keer. De beker van eerste oldtimer is een mooie troostprijs en in dat kampioenschap doen wij nog een goeie zaak.”

Kenny Leys, organisator 360’ van de Suikerstreek

“We hadden nog te maken met last-minute aanpassingen. Letterlijk want pas vrijdag ontdekten we dat het parcours langs een wielerwedstrijd zou passeren. We hebben dus de laatste avond nog het roadbook moeten aanpassen. In deel 1, dat in
de klaarte werd gereden, hebben we dan ook de mooiste wegen gestoken, om iedereen wat van de rit te laten genieten. De schifting moest dus in het tweede deel gebeuren. We hebben een aantal aanpassingen meegenomen vanuit de voorgaande edities en zo verbeteringen doorgevoerd. Het aanduiden van de stukken met ‘slechte weg’ is daar een voorbeeld van. Spijtig dat het aantal deelnemers wat aan de lage kant was. Dat vindt wellicht zijn uitleg in het feit dat er over het algemeen te veel evenementen zijn tegenwoordig. Niet enkel op gebied van rittensport, maar er is ook slalom, rally, wielrennen en het hele sociale leven dat zich na corona weer op gang trekt. Zeer positief was dat alle gemeenten ons hun toelating gaven en dat ze ook nog eens pro-actief meewerkten door ons suggesties aan de hand te doen omtrent de richtingen en de wegen. Ik moet hen hier zeker voor bedanken!”

Persbericht VAS Rally



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in VAS Rally op woensdag 6 oktober 2021.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons