van der Horst

4 Hours of Red Bull Ring: Nabeschouwing Max Van Splunteren

De derde ronde van het ELMS op de Red Bull Ring in het Oostenrijkse Spielberg bracht het door ProSpeed Competition gerunde NEC-Porsche Team een welverdiende zesde plaats in de GTC klasse. Daarmee werd het debuut van de pas 18-jarige Max van Splunteren in de ELMS meteen een succes! “Het was wel hard werken, maar het is een geweldige ervaring voor mij,” aldus een enthousiaste Van Splunteren nadat zijn teamgenoot Mike Parisy de #75 Porsche GT3-R na vier uur racen over de finish stuurde.
  • St. Paul
Bij tropische temperaturen van boven de 30˚C kwamen vandaag niet minder dan 33 teams aan de start voor de 4 uur durende race van de European Le Mans Series (ELMS) op de Red Bull Ring in Oostenrijk. De blauwwitte Porsche GT3-R met startnummer 75 van Max van Splunteren en zijn teamgenoten Mike Parisy en Gilles Vannelet komt uit in de GTC klasse, waarbij vooral de Ferrari’s en de McLarens tegenstanders van formaat zijn. Hoewel GT3.nl eigenaar Paul van Splunteren nog niet tevreden is met de zogenaamde ‘Balance of Performance’ kon Porsche de McLarens nu serieuze tegenstand bieden: “In principe moeten de technische reglementen er voor zorgen dat de verschillende auto’s aan elkaar gewaagd zijn, maar de Ferrari’s blijven de toon zetten. Maar we zaten nu wel dichterbij de McLarens en hadden die wellicht kunnen kloppen.”

Zaterdag was het voor Max van Splunteren zijn eerste kennismaking met de Red Bull Ring en met de Porsche GT3-R in wedstrijdconditie. “Deze auto is toch nog wel een stuk meer raceauto dan de Cup-versie waarmee ik dit seizoen met Mickey Bertram rijd; meer vermogen (ca. 500 pk), meer down force, ABS en Traction Control maken het dat je met deze Porsche veel meer grip hebt.” Zondagochtend snelde Mike Parisy naar de 8e tijd in de kwalificatie. Gilles Vannelet nam de start van de race op zondagmiddag voor zijn rekening, maar werd al snel door een van de Ferrari’s van de baan gedrukt en daarbij liep de Porsche een lekke band op; helaas moest het team daardoor een extra pitstop maken met kostbaar tijdverlies tot gevolg.

De strategie van ProSpeed Competition week af van die van het concurrerende Porsche Almeras team: “Zij kozen er voor na elke stint de rijders te wisselen vanwege de hitte, maar dat kost extra tijd. Wij lieten Gilles en Max bewust zitten, maar een dubbele stint bleek toch erg vermoeiend,” aldus teambaas Rudi Penders. Na de dubbele stint van Vannelet was het de beurt aan Max van Splunteren, die zich uitstekend van zijn taak kweet. Rudi Penders: “Wij zijn opgetogen over het internationale debuut van Max Van Splunteren, die amper 18 jaar oud is. Hij leverde prima werk af; tijdens de race reed hij constant, zette mooie rondetijden neer en bleef uit de problemen. Max past perfect in de traditie van ProSpeed Competition, waarbij jonge, talentvolle rijders een kans krijgen.” Max van Splunteren nam 43% van de rijtijd voor zijn rekening, Gilles Vannelet 38% en Mike Parisy 19%. “Ik moest natuurlijk wennen aan de aanwezigheid van de snellere LMP2 auto’s, waardoor je wat meer in je spiegels moet kijken. Het was jammer van die vroege lekke band, anders hadden we kunnen strijden om de vierde of vijfde plaats,” aldus Max van Splunteren. “Maar de zesde plaats is een uitstekend resultaat en smaakt naar meer.”

Max Van Splunteren Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in European Le Mans Series op dinsdag 22 juli 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Red Bull Ring.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons