van der Horst

4 Hours of Red Bull Ring: Nabeschouwing ProSpeed Competition

De derde race van de European Le Mans Series vond dit weekend op de schitterende Red Bull Ring in Oostenrijk plaats. ProSpeed Competition startte er met de Porsche 911 GT3-R in de klasse GTC, met aan het stuur de Fransen Mike Parisy en Gilles Vannelet en de jonge Nederlandse belofte, Max Van Splunteren. Het trio finishte na vier uur intens racen als zesde in de hoogstaande klasse GTC, ondanks een lekke band, en was ook de beste vertegenwoordiger van Porsche in de klasse met de GT3-wagens. Jammer genoeg liep het team na de finish een tijdstraf van 30 seconden op, waardoor de uiteindelijke klassering 8ste werd.
  • STX Motorhomes
De European Le Mans Series zijn ondertussen weer de referentie op vlak van uithoudingsraces in Europa. De startvelden zijn mooi en kwalitatief hoogstaand en de competitie is dan ook zeer intens, waarbij voor iedere positie dient gevochten te worden. De hitte op de prachtige Red Bull Ring maakte de opdracht voor teams en rijders dit weekend zeker niet makkelijker, want zowel mens als machine moeten veel dieper in hun krachtenarsenaal gaan bij temperaturen die op de piste voorbij de 40° gaan. In die omstandigheden reed ProSpeed Competition een quasi vlekkeloze race, quasi, want één klein race-incident resulteerde in een lekke band waardoor bijna één ronde verloren ging. Desondanks finishte de Belgische Porsche 911 knap zesde, terwijl in werkelijk optimale omstandigheden een top 4 mogelijk was geweest.

Rudi Penders (ProSpeed Competition Team Principal)
“Het was op die lekke band na een wedstrijd die amper beter kon verlopen. Naast de zeer snelle integratie van Mike Parisy, uiteraard een volbloed professional, is heel het team bijzonder opgetogen over het goede internationale debuut van Max Van Splunteren, die vergeten we het niet, amper 18 jaar oud is. Hij kwam hier aan met neem ik aan, toch wel wat vraagtekens, maar leverde prima werk af. Hij werkte mee aan de voorbereiding tijdens de chronoritten en tijdens de race reed hij constant, zette mooie rondetijden neer en bleef uit de problemen. Het was exact dat wat het team hem gevraagd had. Max past zo perfect in de traditie van ProSpeed Competition, waarbij jonge, talentvolle rijders een kans krijgen… en die ook met beide handen grijpen. Ik kijk naar het vervolg van onze samenwerking uit.”

Mike Parisy (Pilote - #75 ProSpeed Competition Porsche 911 GT3-R – GTC Class)
“Het was best intens en de hitte maakte de opdracht inderdaad niet makkelijk. Ik heb dan ook veel respect voor mijn teamgenoten, een ervaren gentlemen driver en een jonge wolf, die er voor zorgden dat ik in de eindfase naar de zesde plek kon rijden.”

Gilles Vannelet (Rijder - #75 ProSpeed Porsche 911 GT3-R – GTC Class)
“Het was een zware dubbele stint, maar ik kon mijn ritme goed handhaven en plaats na plaats goedmaken. Jammer genoeg werd ik tot tweemaal toe aangereden door een tegenstander en de lekke band was het directe gevolg. We verloren bijna een ronde, want naast de extra pitstop, verlies je uiteraard ook tijd op de piste.”

Max Van Splunteren (Rijder - #75 ProSpeed Porsche 911 GT3-R – GTC Class)
“Ik heb twee rijbeurten van 50 minuten gereden en het was het zwaarste wat ik tot dusver in de autosport gedaan heb. Verder diende ik me aan te passen aan het verkeer, zeker met de snelle prototypes, maar ik denk dat het allemaal goed verlopen is. Dit is echt een hoogstaande internationale competitie en als je hier racet droom je vanzelf van Le Mans, maar dat is een ander verhaal. Ik ben uiteraard blij met de kans die ik krijg en hoop op dit elan verder te gaan.”

ProSpeed Competition Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in European Le Mans Series op dinsdag 22 juli 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Red Bull Ring.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons