van der Horst

4H Abu Dhabi: Cool Racing eindelijk bovenaan - top vijf voor Tom Van Rompuy

Cool Racing - Oreca 07 Gibson
Cool Racing - Oreca 07 Gibson
Bij Cool Racing besloot teambaas en piloot Nicolas Lapierre een stap opzij te zetten voor de 4 Hours of Abu Dhabi om Malthe Jakobsen meer rijtijd te gunnen. Een schot in de roos zo bleek, want de Deen won samen met Alexandre Coigny de derde wedstrijd van de Asian Le Mans Series met bravoure. Aan de meet had het Zwitserse team een halve minuut voorsprong op beide United Autosport wagens. Tom Van Rompuy en Valentino Catalano eindigden uiteindelijk als vijfde in de klasse in de DKR Engineering Duqueine, al heeft het duo daar hard voor moeten vechten.
Het eerste wedstrijduur werd een nerveuze bedoening. Maar liefst drie incidenten gebeurden er tijdens het eerste uur, wat ook een eerste safety car periode opleverde. Daarbij was ook de Formula Racing Ferrari betrokken, die nog voor het eerste uur afgerond was in de vangrail geduwd werd on de eerste bocht. Hierdoor werd de wagen zwaar beschadigd en besloot Edoardo Freitas om de wedstrijd stil te leggen om de herstellingen uit te voeren. Veertig minuten later kon men verder gaan, voor een uiterst boeiende race.

Het klassement in LMP2 zou uiteindelijk beslist worden op basis van de laatste pitstops. Terwijl vele teams nog een verplichte stop van 100 seconden moest afwerken, was dit niet het geval bij Cool Racing. Hierdoor pakte Jakobsen een riante voorsprong, die hij zonder problemen behield. Achter hen was er een kleine strijd tussen beide wagens van United Autosports, maar uiteindelijk bleven Jim McGuire, Phil Hanson en Paul di Resta voor de wagen van Yasser Shahin, Garnett Patterson en Oliver Jarvis. Ook kreeg de strijd om de titel een twist nadat Kyffin Simpson van Algarve Pro Racing in de laatste minuten een spin maakte en rondenlang stil stond. Hiermee neemt DKR Engineering de leiding over in het klassement met negen punten voorsprong op het Portugese team en Cool Racing.

DKR Engineering - Duqueine M30 - D08
DKR Engineering - Duqueine M30 - D08
Ook LMP3 kreeg een enorme twist door die rode vlag, maar uiteindelijk mondde het in het laatste uur uit op een duel tussen de Ligiers van Nielsen Racing en MV2S Racing. Uiteindelijk rolde de zege richting van Anthony Wells en Matt Bell, voor Jérôme de Sadeleer, Vyatcheslav Gutak en Fabien Lavergne. Ook de WTM by Rinaldi Racing Duqueine had kans op winst, ware het niet dat de rijtijd hen de das om deed en ze zo pas als derde eindigden. DKR Engineering had meer pech bij de neutralisatie. Van Rompuy zat namelijk achter de algemene leider maar lag bij de herstart bijna een ronde achter op de leiders in elfde positie. Maar opgeven deden de Antwerpenaar en teamgenoot Catalano niet en ze beperkten de schade tot een vijfde plek. Hiermee volgen ze nu wel op vijftien punten van MV2S Racing en op vijf tellen van Graff Racing, die net voor hen eindigde.

Natuurlijk werden de kaarten bij de GT's ook zwaar doorheen geschud na de neutralisatie, maar veel kon men niet inbrengen tegen de Haupt Racing Team Mercedes van Al Faisal Al Zubair, Martin Konrad en Luca Stolz. Het trio controleerde de wedstrijd zonder al te veel moeite voor de Herberth Motorsport Porsche van Alex Malykhin, Joel Sturm en Harry King en de Leiper Motorsport Lamborghini van Brendon Leitch, Marco Mapelli en Gabriel Rindone. Walkenhorst Motorsport heeft nog steeds een riante voorsprong in de tussenstand, ondanks dat het aan schadebeperking moest doen. Zestien punten is het verschil tussen de BMW en de winnende Mercedes. Kortom, alle titels zullen dus morgen beslist worden tijdens de vierde en laatste wedstrijd van het kampioenschap. Ook deze zal om 12 uur van start gaan.

Foto's: Cool Racing & Asian Le Mans Series



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Circuit Internationaal op zaterdag 18 februari 2023.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons