van der Horst

4H Abu Dhabi: JOTA wint thriller - G-Drive Racing kampioen

G-Drive Racing - Aurus 01 Gibson
G-Drive Racing - Aurus 01 Gibson
Er viel nog veel te winnen of te verliezen tijdens de finaleronde van de Asian Le Mans Series in Abu Dhabi en dat bleek ook tijdens de wedstrijd. De JOTA Sport Oreca van Sean Gelael en Tom Blomqvist kwam als eerste over de meet, maar veel overschot had de wagen niet met amper 0.422 sec voorsprong op de G-Drive Racing Aurus #25 van Rui Andrade, John Falb en Franco Colapinto. Phoenix Racing met Matthias Kaiser, Simon Trummer en Kelvin van der Linde eindigde als derde. De G-Drive Racing Aurus #26 van René Binder, Ferdinand Habsburg en Yifei Ye kwam pas als vierde over de meet, maar hiermee haalde het trio genoeg punten om de titel te claimen.
JOTA - Oreca 07 Gibson
JOTA - Oreca 07 Gibson
Het incidentrijk openingsuur viel vooral nadelig uit voor de G-Drive Racing Aurus #26, al was het voor hun rijders vooral uitkijken om zoveel mogelijk punten te verzamelen, wat uiteindelijk met succes lukte en het team een ticket voor Le Mans opleverde. De zusterwagen had op een uur van het einde nog zicht op de winst, maar een drive-through zorgde ervoor dat de JOTA Sport Oreca de leiding in handen kreeg. Hoewel Gelael net zoals gisteren een dijk van een wedstrijd reed, was het wel Colapinto die sterk terug kwam in de laatste minuten van de race. Toch hield de Indonesiër stand en gaf de tweede plaats in de eindstand aan JOTA Sport, terwijl de G-Drive Racing #25 tevreden moest zijn met de derde plaats in de eindstand.

United Autosports - Ligier JS P320
United Autosports - Ligier JS P320
Er is geschiedenis geschreven in de LMP3-klasse met een unieke uitslag. United Autosports palmde heel het podium in met op kop de #23 van Wayne Boyd, Manuel Maldonado en Rory Penttinen, die tevens met drie overwinningen als kampioen eindigden. Hiermee haalt United Autosports zijn vijfde (!) ticket binnen voor een deelname aan de 24 Heures du Mans. DKR Engineering met Laurents Hörr en Jean Glorieux liet wederom van zich spreken en kwam zelfs even aan de leiding, maar drie drive-through penalties zorgden ervoor dat zij terugvielen naar een vijfde plaats. De ARC Bratislava Ginetta van onder meer Tom Cloet kwam niet verder dan een negende plaats in klasse.

Drama alom in de GT-klasse. In de openingsfase van de wedstrijd waren er namelijk al vijf Ferrari's betrokken bij incidenten. Toch was het een Ferrari die met de winst ging lopen, wat nog maar het tweede merk is dat dit seizoen een overwinning kon pakken. Kessel Racing by Car Guy met Mikkel Jensen, Côme Lédogar en Takeshi Kimura kon ook op het einde op een beetje geluk rekenen en eindigde voor de Inception Racing McLaren en de Rinaldi Racing Ferrari. Voor Maxime Martin was het één van de mindere races met een achtste plaats.

Precote Herberth Motorsport - Porsche 911 GT3 R
Precote Herberth Motorsport - Porsche 911 GT3 R
De strijd om de titel daarentegen kende een dramatisch slot. De GPX Racing Porsche moest al vroeg de pits induiken omwille van... een loshangende zijspiegel. Hierdoor verloren zij met de reparaties en nog een drive through twee ronden en hing het af van waar de Precote Herberth Motorsport Porsche eindigde. Alfred Renauer, Robert Renauer en Ralf Bohn eindigde als vijfde en dat was genoeg om de titel met anderhalf punt voorsprong te claimen. Beide teams krijgen wel een toegangsbewijs voor Le Mans, net als Rinaldi Racing en Inception Racing.

Foto's: Asian Le Mans Series



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Circuit Internationaal op zaterdag 20 februari 2021.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons