van der Horst

4H Algarve: United Autosports wint na sterk laatste uur

Podium 2023 4H Algarve Algemeen
Podium 2023 4H Algarve Algemeen
Als de 4 Hours of Algarve een voorbode is voor de finale deze zondag, dan mogen we ons opmaken voor een interessante race. Tot diep in het laatste uur waren minstens de helft van de klassen onbeslist, maar de algemene overwinning ging naar United Autosports met Marino Sato, Phil Hanson en Oliver Jarvis. Het trio kon pas in de laatste twintig minuten de leiding nemen en zorgde er zo voor dat Algarve Pro Racing nog niet kampioen is. In GTE daarentegen kwam Alessio Picariello dan weer net te kort voor winst in de klasse.
Start 2023 ELMS 4 Hours of the Algarve
Start 2023 ELMS 4 Hours of the Algarve
De openingsfase van de race werd gedomineerd door... het weer. Sinds gisteren teistert de regen Portimão fel, en dat was ook vandaag tijdens de race niet anders. Algarve Pro Racing kon zich ondanks het wisselende weer constant vooraan blijven, maar moest ook verschillende teams van zich afslaan. Eén daarvan was de Duqueine Team, maar Neel Jani zag een kans op de zege en zelfs titel in rook opgaan nadat hij aangetikt werd na de laatste safety car. Hiermee leek Alex Lynn een goeie zaak te doen voor winst en ook de titel te schenken aan APR, maar dat was buiten Jarvis gerekend, die met zijn United Autosports bolide errond geraakte en ging lopen met winst.

DKR Engineering - Oreca 07 Gibson
DKR Engineering - Oreca 07 Gibson
Lynn, samen met James Allen en Kyffin Simpson moesten tevreden zijn met plek twee en zien nu United Autosports naderen tot op twintig punten. Panis Racing met Job Van Uitert, Tijmen van der Helm en Manuel Maldonado eindigde als derde en komen net nog in aanmerking, maar dan moeten er gekke dingen gebeuren met de eerste twee. In LMP2 Pro-Am was het ook een gevecht tot het bittere eind, waarbij Nielsen Racing de beste papieren had. Ware het niet dat zij bij het ingaan van de laatste ronde een tijdstraf van tien seconden kreeg en ze zo toch nog de overwinning verloren aan COOL Racing met Malthe Jakobsen, Nicolas Lapierre en Alexndre Coigny. Voor DKR Engineering was het weer een wedstrijd dat de nodige potentieel had, maar niet het gewenste resultaat er uit kwam. Tom Van Rompuy en co moesten tevreden zijn met een achtste plek in klasse.

Podium 2023 4H Algarve GTE
Podium 2023 4H Algarve GTE
In GTE werd het een heuse Porsche-show, met in de hoofdrol Proton Competition. Meer bepaald twee wagens van het Duitse team om precies te zijn. Bij het ingaan van het laatste uur was de #16 van Alessio Picariello, Zach Robichon en Ryan Hardwick in de beste positie om revanche te nemen van in Spa. Maar dat was buiten de #77 van Julian Andlauer, Gianmarco Levorato en Christian Ried gerekend. Andlauer vocht een stevig duel uit met Picariello. Deze won de Fransman, al bleven beiden in elkaars zog tot aan de eindstreep, waar de zwarte Porsche het haalde over de blauwe. Ook de derde komt uit het kamp van het Duitse merk, namelijk het exemplaar van Iron Lynx met Matteo Cairoli, Matteo Cressoni en Claudio Schiavoni. Ulysse de Pauw eindigde in de AF Corse Ferrari op een zesde plek.

Cool Racing - Ligier JS P320 Nissan
Cool Racing - Ligier JS P320 Nissan
Tot slot ging de winst in LMP3 naar de WTM by Rinaldi Racing Duqueine van Oscar Tunjo, Torsten Kratz en Leonard Weiss. Zij haalden het over de Ligier van Ultimate en de Duqueine van DKR Engineering. Maar uiteindelijk was eigenlijk de vierde plaats het meest interessant, want de COOL Racing Ligier van Adrien Chila, Alex Garcia en Marcos Siebert hadden daarmee genoeg om als eerste de titel in hun klasse te claimen. Hiermee is het Zwitserse team voor een tweede jaar op rij kampioen in LMP3.

Hiermee is er één kampioen al gekend, en krijgen we dus nog een zeer interessante strijd deze zondag in de drie overige klassen tijdens de 4 Hours of Portimão.

Foto's: Diogo Silva



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in European Le Mans Series op vrijdag 20 oktober 2023 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 4H Portimão.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons