van der Horst

4H Barcelona: Prema Racing wint - Podium voor Tom van Rompuy

Alexander Bukhantsov, Sebastián Álvarez en Tom van Rompuy
Alexander Bukhantsov, Sebastián Álvarez en Tom van Rompuy
Eindelijk raak voor Tom van Rompuy en co. Wat net niet lukte in de openingsrace in Le Castellet, ging wel in Barcelona: het podium halen. De Antwerpenaar deelde de DKR Engineering Duqueine samen met Alexander Bukhantsov en Sebastian Alvárez en behaalde de tweede plaats achter de Inter Europol Competition Ligier van Nicolas Pino, Guilherme de Oliveira en Charles Crews. De algemene winst ging richting het dominante Prema Racing met Ferdinand Habsburg, Lorenzo Colombo en Louis Delétraz.
  • De Swert Opticiens
De start was helaas wel het eindpunt voor Sarah Bovy. De Brusselse kwam met haar Iron Dames Ferrari op gelijke hoogte met de laatste LMP3's en werd net na de eerste chicane in de muur getikt. Over en out voor de dames en de eerste safety car periode was een feit.

DKR Engineering - Duqueine M30 - D08
DKR Engineering - Duqueine M30 - D08
Ook van Rompuy maakte een klein foutje, gaf hij na de race toe aan autosport.be, waardoor hij terugviel naar een zevende plek. Toch weerhield het de Antwerpenaar er niet van om zich terug een weg naar voren te banen om bij de pitstops de wagen door te geven op een vierde stek. Van daaruit werkte zijn teamgenoten zich verder op naar plaats twee. Even was zelfs de overwinning in zicht, gezien de leider een tijdstraf van tien seconden kreeg. Helaas bleef men bij DKR steken op vijftien tellen, waardoor het Poolse team de overwinning mocht claimen in LMP3 en DKR Engineering een mooie tweede plek pakte. De Cool Racing Ligier van Michael Benham, Maurice Smith en Malthe Jakobsen eindigde uiteindelijk als derde, eveneens na een knappe inhaalrace.

Prema Racing - Oreca 07 Gibson
Prema Racing - Oreca 07 Gibson
Bij de LMP2's nam Panis Racing de leiding bij de start, maar na de safety car procedure en in het drukke verkeer op het Catalaans tracé, piloteerde Habsburg zijn Prema Racing Oreca voorbij de polesitter en samen met Colombo en Delétraz reed hij met sprekend gemak richting een derde overwinning van het seizoen. Uiteindelijk kregen we nog een interessante strijd om de tweede plaats, die praktisch heel de tweede wedstrijdhelft duurde. Uiteindelijk bleven Nico Jamin, Job van Uitert en Julien Canal van Panis Racing voor de Oreca van Cool Racing met Niklas Krütten, Nicolas Lapierre en Yifei Ye. Ook Mühlner Motorsport leek weer op weg naar een goed resultaat, totdat Ugo de Wilde even elektronische problemen kende met de wagen, waardoor de vagen terugviel. Uiteindelijk finishte de Brusselaar met Mathias Kaiser en Thomas Laurent op een negende plek.

Proton Competition - Porsche 911 RSR-19
Proton Competition - Porsche 911 RSR-19
Door het wegvallen van Bovy bij de GTE's, was het vooral de Proton Competition Porsche van Christian Ried, Lorenzo Ferrari en Gianmaria Bruni die indruk maakte. Na een fout van de polesittende Oman Racing with TF Sport Aston Martin kregen ze de leiding in handen. Even verloren zij deze aan de Spirit of Race Ferrari van Duncan Cameron, Matt Griffin en David Perel, maar in het laatste uur zette Bruni de puntjes op de i en nam de overwinning mee naar huis voor de groen-witte Ferrari. Giacomo Petrobelli, Sean Hudspeth en Miguel Molina in de JMW Motorsport Ferrari eindigden als derde. Ook Alessio Picariello mengde zich met de Absolute Racing Porsche nog mee in de strijd voor de vierde plaats, maar kwam te kort en eindigde zo samen met Andrew Haryanto en Martin Rump als vijfde.

Nu krijgen de heren een maandje rust en dan krijgen we de manche die bij onze vier landgenoten en Mühlner Motorsport met stip op hun kalender staat: de 4 Hours of Spa-Francorchamps.

Foto's: MPS Agency - European Le Mans Series



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in European Le Mans Series op zondag 28 augustus 2022 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 4H Barcelona.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons