van der Horst

4H Imola: Nabeschouwing Paul van Splunteren

Op het prachtige en uitdagende circuit van Imola vond dit weekeinde de tweede ronde van de Europan Le Mans Series plaats. De door ProSpeed Competition gerunde NEC-Porsche waarmee Paul van Splunteren als enige Nederlandse coureur aan dit hoog aangeschreven kampioenschap deelneemt, reikte niet verder dan de 14e plaats in de GTC klasse. “We hadden op een gegeven moment zicht op een top-5 klassering, maar drie lekke banden was te veel van het goede,” aldus Paul van Splunteren.
  • Hamofa Performance
Onder stralende weersomstandigheden waren niet alleen veel Italiaanse racefans, maar ook 35 gasten van sponsor NEC getuige van de spannende tweede manche van de European Le Mans Series (ELMS), waarin een hoogstaand deelnemersveld van 37 auto’s een mooie 4 uurs race reden. De blauwwitte Porsche GT3-R met startnummer 75 van Paul van Splunteren en zijn teamgenoten Maxime Soulet en Gilles Vannelet komt uit in de GTC klasse, met tegenstand van Ferrari, McLaren en BMW. In de ELMS wordt ook nog gestreden in de LMP2 en LMGTE categorieën.
 
Zaterdag konden de deelnemende teams volop rijden tijdens de vrije trainingen om de afstelling voor het bloedsnelle circuit van Imola in orde te krijgen. Zondagochtend stond de kwalificatietraining op het programma, waarna de vier uursrace om 14:00 uur van start ging. “Het was voor mij de eerste keer op Imola en het is echt een heel gaaf circuit,” aldus een altijd enthousiaste Van Splunteren. “Maar het is hard werken en je moet overal over de kerbstones rijden om de snelste lijn te vinden. Daarmee wordt de afstelling ook lastig, want je vliegt letterlijk over die kerbstones en bij de ‘landing’ bleef onze auto wat onrustig.” Het team van ProSpeed Competition werkte zaterdagnacht lang door om de afstelling goed te krijgen, maar zondagochtend kwam Maxime Soulet niet verder dan een teleurstellende 10e tijd in de kwalificatie.
 
Gilles Vannelet viel de eer te beurt om te mogen starten en deed dat voortvarend. Te midden van een kwantitatieve overmacht van Ferrari (9 van de 14 deelnemende equipes in de GTC categorie rijden met een F458 Italia) wist de teamgenoot van Van Splunteren een paar plaatsen winst te boeken, maar kreeg 20 minuten voor zijn geplande wissel een lekke band: “Ik moest dus vroeger het stuur overnemen, maar kon de verloren gegane tijd snel weer goed maken,” analyseerde Van Splunteren de race. “Maar toen ook ik een lekke band kreeg, moesten we nog weer improviseren met onze pitstop strategie, omdat onze ‘Pro’ Maxime Soulet maximaal 75 minuten mag rijden. Vandaag zat het door die lekke banden gewoon ontzettend tegen en ondanks ons harde werken schoot het gewoon niet op. Zeker niet toen Maxime 10 minuten voor de finish onze derde lekke band in de race ‘scoorde’.” Voor de volgende race gaat het ProSpeed Competition team nog testen om de auto verder te optimaliseren binnen de regels van het reglement: “Eigenlijk hopen we nog op een aanpassing van de ‘balance of performance’ voor de Porsches, want de Ferrari’s lijken toch duidelijk in het voordeel te zijn,” meende teambaas Rudi Penders.

Uitslag (GTC klasse):

1. Formula Racing, Magnussen-Laursen-Mac, Ferrari F458 Italia, op 132 ronden
2. SMP Racing, Beretta-Markozov-Ladygin, Ferrari F458 Italia, op 2,229 sec
3. SMP Racing, Ladygin-Basov-Persiani, Ferrari F458 Italia, op 3,963 sec
4. ART Grand Prix, Gonzalez-Ajlani-Brundle, McLaren MP4, op 3 r
5. AF Corse, Flohr-Castellacci, Ferrari F458 Italia, op 3 r.

14. ProSpeed Comp., Van Splunteren-Vannelet-Soulet, Porsche 911, op 14 r.

Volgende race: Red Bull Ring (Zeltweg, Oostenrijk), 19-20 juli 2014

Paul van Splunteren press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in European Le Mans Series op dinsdag 20 mei 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Imola.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons