4H Le Castellet: Algarve Pro Racing wint na thriller
Delétraz, samen met Salih Yoluc en Charlie Eastwood, namen op het laagste trapje plaats, maar lukten wel voor een tweede keer op rij de winst in LMP2 Pro-Am. Inter Europol Competition eindigde op een vierde plek, terwijl de top vijf vervolledigd werd door de polesittende COOL Racing Oreca. Het Zwitserse team eindigde tweede in LMP2 Pro-Am, AF Corse werd derde. Voor Tom Van Rompuy begon de race al met een valse noot. Nog voor de start mocht de manager van DKR Engineering bij de wedstrijdleiding op bezoek omdat mecaniciens geholpen hadden bij de startprocedure. Daarom moest de Antwerpenaar vanuit de pits starten met een ronde achterstand. Sebastian Alvarez en Nathanaël Berthon wachtte een zware opdracht, een negende plaats in de klasse werd het maximaal haalbare.
In LMP3 had de WTM by Rinaldi Racing Duqueine pech met de safety car. Torsten Kratz, Leonard Weiss en Oscar Tunjo hadden namelijk dankzij de eerstgenoemde een mooie voorsprong opgebouwd en deze werd door de neutralisatie tenietgedaan. Toen men direct daarna moest pitten, kregen anderen hun kans. Racing Spirt of Leman nam deze kans met dank aan om zo de leiding over te nemen waarna Jacques Wolff, Jean-Ludovic Foubert en Antoine Doquin de winst pakte met een tiental seconden voorsprong op het Duitse team. Dat werd op zijn beurt op de hielen gezeten door de COOL Racing Ligier van Adrien Chila, Marcos Siebert en Alejandro Garcia.
GTE kende ook wel de nodige animo in de race, maar iemand die daarmee geen probleem had was de Proton Competition Porsche van Christian Ried, Gianmarco Levorato en Julian Andlauer. De zwarte Porsche moest even de leiding afstaan aan de Spirit of Race Ferrari wegens een alternatieve strategie, maar na de stops was de voorsprong groot genoeg om de leiding zonder problemen te behouden en te winnen voor de Iron Lynx Porsche van Claudio Schiavoni, Matteo Cressoni en Matteo Cairoli. Het had zelfs een Porsche 1-2-3 kunnen zijn, ware het niet dat Alessio Picariello een zeer zwaar slot kende. Eerst werd hij aangetikt door de Kessel Racing Ferrari en tikte daarna zelf de IDEC Sport LMP2 aan. Daardoor kreeg hij 35 seconden straftijd, plus tien extra voor het overschrijden van de tracklimieten en viel zo terug naar een negende plaats. Gezien de Kessel Racing Ferrari ook bestraft werd, mocht de TF Sport Aston Martin van Ben Tuck, John Hartshorne en Jonny Adam op het podium. Ulysse de Pauw kwam niet in het stuk voor met de AF Corse Ferrari en eindigde als elfde.
Foto's: European Le Mans Series
Tweet