van der Horst

4H Le Castellet: G-Drive Racing doorbreekt de ban

G-Drive Racing - Aurus 01 Gibson
G-Drive Racing - Aurus 01 Gibson
Tijdens een uiterst spannende 4 Hours of Le Castellet wist de G-Drive Racing Aurus van Roman Rusinov, Franco Colapinto en Nyck de Vries de overwinningsreeks van Team WRT te doorbreken. Nochtans zag het er even niet goed uit voor het Russische team, maar eens de Nederlander achter stuur kroop, zette hij de race naar zijn hand en bleef beide United Autosports Oreca's voor. Team WRT met Yifei Ye, Robert Kubica en Louis Déletraz tikte pas als vijfde aan.
Start 2021 ELMS 4H Le Castellet
Start 2021 ELMS 4H Le Castellet
Nochtans begon het team uit Baudour zeer sterk, waarbij Ye de leiding overnam van G-Drive Racing na de eerste bocht. Deze zouden zij lang weten vasthouden, maar eens in de tweede wedstrijdhelft ging het bergaf. Na de derde pitstop verloor Déletraz de leiding aan zijn concurrenten en kreeg Team WRT bovendien een straf van vijf seconden, die moest afgewerkt worden tijdens de pitstop vanwege een slechte startprocedure. Toen ze die pitstop afwerkten volgde er een full course yellow vanwege een brandende LMP3-wagen waardoor zij nog meer tijd verloren op de rest van het veld.

Vooraan werd het een duel tussen G-Drive Racing en United Autosports. De Vries moest veel tijd terugwinnen nadat er problemen waren met de tweede pitstop, maar hij nam op een uur van het einde de leiding over en leek vrij veilig voor de winst. Toch zag hij de Oreca van Phil Hanson, Jonathan Aberdein en Tom Gamble tot op anderhalve seconde naderen na de laatste full course yellow. De Fries bleef koel onder de situatie en nam wederom afstand van Gamble, waardoor G-Drive naar hun eerste overwinning van het seizoen reed. Derde eindigde de tweede United Autosports Oreca van Nico Jamin, Manuel Maldonado en Job Van Uitert. Racing Team Turkey met Salih Yoluc, Charlie Eastwood en Harry Tincknell eindigde als zesde, maar namen wel de Pro-Am winst in ontvangst.

DKR Engineering - Duqueine M30 - D08
DKR Engineering - Duqueine M30 - D08
In LMP3 was het eindelijk raak voor DKR Engineering. Laurents Hörr nam de start met de Duqueine en reed stelselmatig weg van de rest van het veld. Jean-Philippe Dayraut kreeg de wagen met een mooie voorsprong, al zag die deze wel snel slinken. Het team besloot om op het einde de Duitser terug in de wagen te installeren en dat was genoeg voor de allereerste winst in de ELMS. De Cool Racing Ligier van Matt Bell, Niklas Krütten en Nicolas Maulini eindigde als tweede, terwijl de United Autosports Ligier van Wayne Boyd, Edouard Cauhaupe en Rob Wheldon op het laagste podiumtrapje plaatsnam. Tom Cloet reed een goede race en eindigde met Racing Experience als achtste in de klasse, terwijl Ugo de Wilde en Ulysse de Pauw de finish niet haalden met de Inter Europol Competition Ligier.

Iron Lynx - Ferrari 488 GTE
Iron Lynx - Ferrari 488 GTE
Bij de GTE's ging de winst voor een tweede maal richting de Iron Lynx Ferrari van Matteo Cressoni, Rino Mastronardi en Miguel Molina. Het trio kreeg de leiding in het laatste uur in handen en kon comfortabel wegrijden richting de zege. Twintig seconden later kwam de Spirit of Race Ferrari van Duncan Cameron, Matt Griffin en David Perel die de winst uit de handen zag glippen na een extra pitstop, binnen. Voor de derde plaats werd er tot de meet gestreden, maar het werd de AF Corse Ferrari van Emmanuel Collard, François Perrodo en Alessio Rovera voor de Proton Competition Porsche.

Foto's: European Le Mans Series



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in European Le Mans Series op zondag 6 juni 2021 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 4H Le Castellet.
  • Shopa

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons