4H Monza: IDEC Sport wint chaotische race - de Wilde op het podium (UPDATE)
In LMP3 was de jacht open, gezien kampioenschapsleider Cool Racing al vroeg uitviel na een crash in de Rettifilio. Ook daar waren er verschillende strategieën in het spel en terwijl vooraan iedereen op het einde nog een korte tankbeurt moest afwerken, pakte Charles Crews, Guilherme Oliveira en Nico Pino in de Inter Europol Competition Ligier de situatie het best aan door eerder te pitten en zo richting de overwinning te rijden. De 360 Racing Ligier van Ross Kaiser/Terence Woodward/Mark Richards eindigde als tweede, terwijl de Eurointernational Ligier van Max Koebolt en Matt Bell het podium vervolledigde. De DKR Engineering Duqueine was ook goed onderweg en reed zelfs even aan de leiding, totdat James Winslow een fout maakte in de tweede Lesmo en vast kwam te zitten in het grind. De Brit kon zijn weg verderzetten, maar het Luxemburgse team eindigde als achtste met drie ronden achterstand.
Als de strijd in de eerste twee klassen al interessant was, dan was die in GTE ééntje om duimen en vingers bij af te likken. De polesittende Proton Competition Porsche verloor in de beginfase de leiding aan Sarah Bovy, die overigens weer een dijk van een race reed, maar herpakte zich en reed praktisch de rest van de race aan de leiding. Dat totdat Davide Rigon zich kwam moeien in de debatten en zich van een zesde plaats helemaal naar de leiding hees, om zo samen met Claudio Schiavoni en Matteo Cressoni de winst te pakken. Christian Ried, Lorenzo Ferrari en Gianmaria Bruni moesten hierdoor tevreden zijn met een tweede plaats, terwijl de Kessel Racing Ferrari van Frederik Schandorff/Takeshi Kimura/Mikkel Jensen als derde eindigde. Alessio Picariello en co in de Absolute Racing Porsche eindigden als vierde, terwijl de Iron Dames als vijfde geklasseerd werden na een zeer interessante race.
UPDATE: na de race werden er nog verschillende penalties doorgevoerd in zowel LMP2 als GTE. Zo verloor Prema Racing hun derde plaats nadat zij een tijdstraf van tien seconden kreeg door een inbreuk tijdens de pitstops. Hierdoor promoveert Mühlner Motorsport naar de derde plaats en behalen zij zo hun allereerste podiumplek in LMP2. In GTE verloor Iron Lynx zijn overwinning. De #60 werd namelijk binnen geduwd door de #83 Iron Lynx Ferrari, een inbreuk op het sportief reglement met diskwalificatie tot gevolg. Hierdoor krijgt de Proton Competition de overwinning toegewezen en eindigt Alessio Picariello als derde. Iron Lynx gaat wel in beroep op de uitsluiting.
Foto's: Racing International Photography / Diego Onida
Tweet