van der Horst

4H Monza: Winst en titel voor United Autosports - tweede plaats voor Alessio Picariello

United Autosports - Oreca 07 Gibson
United Autosports - Oreca 07 Gibson
In Monza werd de voorlaatste manche van de European Le Mans Series verreden en het was opnieuw United Autosports dat won en zelfs een 1-2 scoorde. Phil Hanson en Filipe Albuquerque finishten met hun Oreca met drie seconden voorsprong op teamgenoten Alex Brundle, Job Van Uitert en Will Owen. Met deze uitslag is het duo ook zeker van de titel bij de LMP2's en halen de Portugees en de Brit een unicum door als eerste ooit de titel in zowel de ELMS als in het FIA WEC - samen met Paul di Resta - te claimen. Voor Alessio Picariello zal de GT titel pas in Portimão beslist worden.
Niettegenstaande dat Albuquerque de wagen op pole zette, was hij pas halfweg de race zeker van de leiding. In het laatste uur verzekerde ook de zusterwagen de tweede plek, terwijl voor de derde plaats de strijd volledig open bleef tussen de Dragonspeed USA Oreca van Henrik Hedman, Ben Hanley en Charles Milesi en de High Class Racing Oreca van Anders Fjordbach en Dennis Andersen. Hanley moest in de laatste stint zich verweren tegen een snel oprukkende Fjordbach en dat lukte hem ternauwernood. Aan de meet hield de Brit maar vier tienden over op de Deen en pakte het High Class Racing trio hun eerste podium van het seizoen.

Dino Lunardi wint voor Inter Europol Competition
Dino Lunardi wint voor Inter Europol Competition
In de LMP3-klasse was de zege voor de Inter Europol Competition, waarop Martin Hippe in de Ligier bijgestaan werd door Dino Lunardi. Hiermee pakt de Poolse equipe hun eerste overwinning sinds juli vorig jaar, toen nog tijdens de 4H Barcelona. Terwijl Lunardi met 20 seconden voorsprong over de finishlijn reed, bleef de strijd om de tweede plaats nog spannend tot op de laatste seconde. Uiteindelijk bleef Niko Kari, Nicolas Maulini en Jacopo Baratto met hun Eurointernational Ligier nipt voor de United Autosports Ligier van Wayne Boyd en Tom Gamble en Robert Wheldon. Het verschil aan de meet: 62 duizendsten van een seconde.

Proton Competition - Porsche 911 GTE RSR
Proton Competition - Porsche 911 GTE RSR
Bij de GT's was het vooral uitkijken naar het duel tussen de Kessel Racing Ferrari van Michal Broniszewski, David Perel en Nicola Cadei en de Proton Competition Porsche van onze landgenoot Alessio Picariello, Christian Ried en Michele Beretta. Uiteindelijk was het de rode Ferrari die als eerste over de meet bolde met een ronde voorsprong op de zwarte Porsche. De Iron Lynx Ferrari van Manuela Gostner, Rahel Frey en Michelle Gatting klasseerde zich als derde. Hierdoor neemt Kessel Racing in het kampioenschap een belangrijke voorsprong van zeven punten op Proton Competition en zal de beslissing om de titel pas vallen in Portugal, waar het seizoen eind deze maand afgevlagd wordt.

Foto's: European Le Mans Series



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in European Le Mans Series op zondag 11 oktober 2020 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 4H Monza.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons