van der Horst

4H Portimão: 41 wagens voor de finale

Iron Lynx - Ferrari 488 GTE
Iron Lynx - Ferrari 488 GTE
Dit weekend wordt in Portimão de finale van de European Le Mans Series afgewerkt en men kan alweer op een goedgevulde grid rekenen. Met 41 wagens komen er evenveel bolides aan de start als tijdens de laatste manche in Spa. Ook vier landgenoten tekenen weer present, Ugo de Wilde, Tom Van Rompuy, Alessio Picariello en Sarah Bovy . Zij maken geen kans meer op de titel in hun respectievelijke klassen, maar dat wil niet zeggen dat ze niet vol voor de overwinning gaan om het seizoen in schoonheid af te sluiten.
Mühlner Motorsport - Oreca 07 Gibson
Mühlner Motorsport - Oreca 07 Gibson
In LMP2 wacht Panis Racing een huzarenstukje. Het Franse team met Nico Jamin, Job van Uitert en Julien Canal is nog de enige echte uitdager van Prema Racing met Louis Delétraz, Ferdinand Habsburg en Juan Manuel Correa. Alleen, het verschil is 24 punten en er zijn er nog maar 26 te verdienen. Daardoor moet het team van Olivier Panis al rekenen dat Prema Racing de finish niet haalt en zij de overwinning in de wacht slepen, liefst met het punt van de pole erbij. Voor Mühlner Motorsport was Spa niet de thuisrace waar men op hoopte, al willen Matthias Kaiser, Thomas Laurent en de Wilde nu graag afsluiten met een podiumplaats.

DKR Engineering - Duqueine D08-M30 Nissan
DKR Engineering - Duqueine D08-M30 Nissan
LMP3 zijn er ook nog maar twee teams die het tegen elkaar zullen opnemen voor de titel, met de Ligiers van Cool Racing en Inter Europol Competition. Maurice Smith en Michael Benham rekenen op Malthe Jakobsen om de pole in de klasse te behalen, maar willen ook graag Charles Crews, Nicolas Pino en Guilherme Oliveira verslaan. Dit laatste trio zette de LMP3 van het Poolse team al drie keer op rij op het podium, terwijl Cool Racing telkens moest afrekenen met problemen, zoals in Spa. Hierdoor heeft Inter Europol Competition een voorsprong van negentien punten en zullen dus moeten afwachten wat Cool Racing zal doen. Een outsider voor misschien winst is DKR Engineering. Tom Van Rompuy, Alexander Bukhantsov en Sebastian Alvarez stonden al twee keer op rij op het tweede podiumtrapje. Een overwinning zou een mooie afsluiter zijn voor het team, maar het is af te wachten wat zij kunnen doen tegen de twee sterke andere teams.

Absolute Racing - Porsche 911 GTE RSR-19
Absolute Racing - Porsche 911 GTE RSR-19
LMGTE is de enige klasse met een driestrijd. Proton Competition heeft met hun Porsche een voorsprong van negen punten op de Kessel Racing Ferrari. Dit met dank aan Mikkel Jensen, Frederik Schandorff en Charles Grunewald. Deze laatste wordt terug vervangen door Takeshi Kimura om de strijd aan te gaan met Christian Ried, Lorenzo Ferrari en Gianmaria Bruni. De derde eend in de bijt is de Iron Lynx Ferrari van Matteo Cressoni, Davide Rigon en Claudio Schiavoni. Zij liggen 21 punten achter en moeten dus al op pech rekenen van de andere twee wagens om de titel binnen te rijven. Tot slot is Sarah Bovy ook gebrand op revanche. In Spa kwam ze zeer dicht bij de overwinning en als er iemand het verdiend om de overwinning mee naar huis te nemen, zijn het de dames van de Iron Dames. Maar ook Picariello wil zijn seizoen met Martin Rump en Andrew Haryanto in schoonheid afsluiten, na een podiumplaats in Spa.

De kwalificaties vinden pas laat zaterdag plaats. Pas om 17:35 uur gaan ze van start, terwijl de race op zondag om 14 uur op gang getrokken wordt.

Foto's: Georges de Coster - Thomas Smets



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in European Le Mans Series op donderdag 13 oktober 2022 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 4H Portimão.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons