van der Horst

4H Portimão: G-Drive Racing doorbreekt de ban - Alessio Picariello kampioen

Proton Competition - Porsche 911 GTE RSR
Proton Competition - Porsche 911 GTE RSR
Bij de laatste manche van de European Le Mans Series in Portimão slaagde Alessio Picariello met teamgenoten Michele Beretta en Christian Ried er in om kampioen te worden in de GTE-klasse. Net voor het laatste uur van de wedstrijd nam de Proton Competition Porsche het heft in handen en zou, ondanks een onverwachte pitstop voor een leegloper, uiteindelijk niet meer bedreigd worden gezien de uitdager de Kessel Racing Ferrari van Michael Broniszewski, David Perel en Nikki Cadei zelf problemen kende.
  • Prospeed Competition
Michele Beretta, Christian Ried en Alessio Picariello
Michele Beretta, Christian Ried en Alessio Picariello
Beiden wagens lagen nog dichtbij elkaar tot een spin van Perel op een halfuur van het einde de Porsche een vrijgeleide gaf naar de overwinning. Zelfs na de onverwachte leegloper hield onze landgenoot bijna 30 seconden over aan de meet. Gezien beide teams exact dezelfde resultaten bij elkaar reden, kreeg Proton Competition alsnog de titel toebedeeld dankzij hun overwinning in Le Castellet in het begin van dit seizoen. 

G-Drive Racing - Aurus 01 Gibson
G-Drive Racing - Aurus 01 Gibson
De algemene overwinning in de race ging naar de G-Drive Racing Aurus. Roman Rusinov, Nyck de Vries en Mikkel Jensen controleerden de race nadat het Russische team een paar strategisch gunstige keuzes maakte tenopzichte van de tegenstand. Hiermee doorbreekt G-Drive Racing de zegereeks van United Autosports, dat overigens pas derde eindigde met Philip Hansson en Filipe Albuquerque, nadat zij ook nog geklopt werden door de Duqueine Engineering Oreca van Tristan Gommendy, Jonathan Hirschi en Konstantin Terechenko, nadat het onverwacht vroeger binnen moest komen bij de laatste stop. Nipt vierde eindigde de United Autosports Oreca van Job van Uitert, Will Owen en Alexander Brundle, nadat zij een probleem kenden met de banden en aan de meet de Panis Racing ORECA maar met vier tienden achter zich kon houden. Hiermee krijgen beide wagens uit het team van Zak Brown al zeker een automatische invitatie voor de 24 Heures du Mans volgend jaar.

United Autosports mag zelfs een derde wagen naar Le Mans sturen volgend jaar aangezien Rob Wheldon, Tom Gamble en Wayne Boyd het seizoen afsloten met een overwinning en de titel in de LM P3 klasse. Aan de meet hadden zij een voorsprong van 12 seconden op de Realteam Racing Ligier van Julien Gerbi en David Droux en een ronde voorsprong op de Inter Europol Competition van Martin Hippe en Dino Lunardi.

Foto's: European Le Mans Series



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in European Le Mans Series op zondag 1 november 2020 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 4H Portimão.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons