van der Horst

4H Red Bull Ring: Twee op twee voor Team WRT

Team WRT - Oreca 07 Gibson
Team WRT - Oreca 07 Gibson
Voor een tweede maal op rij eindigde Team WRT op het hoogste schavot in de European Le Mans Series. Na hun winst in Barcelona reden Yifei Ye, Robert Kubica en Louis Déletraz voor een tweede maal richting de overwinning. Al was het niet zonder moeite en konden ze pas in het laatste kwartier de G-Drive Racing Aurus van Nyck de Vries, Roman Rusinov en Franco Colapinto voorbijsteken. De andere G-Drive Racing Aurus van Roberto Merhi, John Falb en Rui Andrade vervolledigde het podium.
  • Hamofa Performance
Start 2021 4H Red Bull Ring
Start 2021 4H Red Bull Ring
Nochtans zag het er goed uit voor de Vries en co. Bij de eerste pitstops besloot G-Drive Racing geen banden te wisselen, waardoor zij de leiding in handen kregen met op een gegeven punt 40 seconden voorsprong op Team WRT. Alles leek vlot te verlopen tot zware regenval ervoor zorgde dat de safety car een halfuur rondreed en er op een moment zelfs amper twee wagens in dezelfde ronde lagen. Terwijl Team WRT direct voor regenbanden ging, besloot G-Drive Racing tot driemaal toe te pitten en dat leek in het laatste halfuur nog goed uit te draaien, maar eens de rubbers op waren bij Colapinto, kon Déletraz zonder problemen de leiding overnemen en een tweede winst voor Team WRT pakken. Voor de andere G-Drive Racing waren het geen simpele openingsuren, maar eens de regen en de safety car gepasseerd waren, reed Merhi een uitzonderlijk goed uur waardoor zij alsnog derde werden en tevens de winnaars waren in LMP2 Pro-Am.

Inter Europol Competition - Ligier JS P320 LMP3
Inter Europol Competition - Ligier JS P320 LMP3
In LMP3 was het constant haasje-over om de leiding, totdat de regen ook daar alles bij elkaar liet vloeien. In de laatste minuten werd het een duel tussen de Cool Racing Ligier van Nicolas Maulini, Niklas Krütten en Matthew Bell en de Graff Ligier van David Droux, Sébastien Page en Eric Trouillet. Alles leek er op dat de wagen van Droux met de winst ging lopen, maar gezien hun laatste stop te kort was, werden zij bestraft en eindigden zij pas als derde. Een vrijgeleide voor Bell, al moest hij op zijn hoede zijn, gezien de Eurointernational Ligier van Andrea Dromedari, Cem Bolukbasi en Joey Alders zeer dicht kwam. Uiteindelijk hield de Brit maar + 0.117 sec over. Onze landgenoten Ulysse de Pauw en Ugo de Wilde reden samen met Martin Hippe een solide race. De Pauw zorgde ervoor dat de wagen maar liefst tien plaatsen goed maakte en ook Hippe kon zich handhaven in de kopgroep. De Wilde mocht afsluiten en tikte als vierde aan.

Bij de LMGTE's stond er zowel op een droge piste als op nat geen maat op de Ferrari's. Vooraan was er een constant gevecht tussen de verschillende teams, maar in het laatste uur trok AF Corse met Alessio Rovera, Emmanuel Collard en François Perrodo het laken naar zich toe en zo ook de winst. Aan de meet hadden zij bijna tien seconden voorsprong op de Spirit of Race Ferrari van Duncan Cameron, Matt Griffin en David Perel. Derde eindigde de Iron Lynx Ferrari van Matteo Cressoni, Rino Mastronardi en Miguel Molina, die tevens ook de leiding in handen hebben in de tussenstand.

Nu krijgen de heren drie weken rust, alvorens zij richting Circuit Paul Ricard trekken voor de derde ronde van het kampioenschap op 6 juni.

Foto's: European Le Mans Series & Inter Europol Competition



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in European Le Mans Series op zondag 16 mei 2021 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 4H Red Bull Ring.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons