van der Horst

4H Shanghai: Succeshandicap bij Toyota helpt Rebellion aan zege - UPDATE

Rebellion R13 #1
Rebellion R13 #1
Rebellion Racing heeft in de 4 Hours of Shanghai voor het eerst op snelheid een manche van het FIA World Endurance Championship gewonnen. In 2018 profiteerde de Anglo-Zwitserse formatie al eens van een dubbele diskwalificatie van Toyota in Silverstone, maar ditmaal kwamen Bruno Senna, Norman Nato en Gustavo Menezes als eerste over de meet na een rechtstreeks duel met Toyota. Cruciaal voor deze zege was uiteraard de succeshandicap die de Toyota TS050 Hybrid oncompetitief maakte en theoretisch gezien in Shanghai de grootste impact zou hebben gehad.
Nochtans viel de polesittende Rebellion Oreca bij de start terug naar de staart van het LMP1-veld na een jumpstart van de twee Ginetta's en Toyota #7. Menezes zette in het tweede uur orde op zaken en Senna reed vervolgens een aardige voorsprong van een dikke minuut bijelkaar. De Toyota #8 van Buemi, Nakajima en Hartley werd tweede, voor de zusterwagen die in het tweede uur een drive through uitvoerde voor de jumpstart. De Ginetta's verbaasden in het openingsuur door de eerste twee posities in te palmen, maar vielen na de bestraffing en enkele knullige pitstops uiteindelijk van het podium.

JOTA domineerde vandaag de LMP2-klasse met een 1-2. De Oreca in de Goodyear kleuren van Anthony Davidson, Antonio Felix Da Costa en Ricardo Gonzales kwam 17 seconden voor de zusterwagen (Jackie Chan DC Racing) van Gabriel Aubry, Ho-Pin Tung en Will Stevens over de meet. Bandenconstructeur Goodyear scoort zo een eerste zege in nog maar de derde race.

In GTE-Pro profiteerde de AF Corse Ferrari 488 GTE #51 van Alessandro Pier Guidi en James Calado optimaal van tegenslagen bij de concurrentie. De Aston Martin Vantage GTE #95 van Marco Sorensen en Nicki Thiim reed in het laatste uur aan de leiding toen een lekke band de wagen terugsloeg naar de vijfde plaats. Pier Guidi nam de leiding maar kwam later nog onder druk te staan van Kevin Estre in de Porsche 911 RSR #92, die eerder in de wedstrijd tijd verloor met een straf na een 'unsafe release' in de pitlane. Estre naderde tot op 6.757s. De zuster Porsche vervolledigde het podium, voor de Aston Martin #97 van Maxime Martin. Net als in Fuji ging de zege in GTE-Am naar de rode TF Sport Aston Martin van Jonny Adam, Charlie Eastwood en Salih Yoluc.

UPDATE: Na de race werd de winnende Ferrari in de GTE klasse echter uit de uitslag geschrapt wegens een niet conforme rijhoogte. Zo kreeg Porsche de dubbel aangeijkt en eindigt Maxime Martin alsnog op het GTE podium. Ferrari gaat wel in beroep tegen de uitsluiting.

--- UITSLAG FIA WEC 4H SHANGHAI (PDF) ---

Foto: FIA



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in FIA World Endurance Championship op zondag 10 november 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 4H Shanghai.
  • LTF

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons